כנר על הגג של העולם

הוא אחד הכנרים הבינלאומיים המוכשרים שידענו, מופיע עם מיטב הכישרונות של המוסיקה החסידית, עם אמנים לא דתיים, ואפילו עם כוכבי "כוכב נולד" לדורותיהם. ראיון עם אייל שילוח.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

הוא אחד הכנרים הבינלאומיים
המוכשרים שידענו, מופיע עם מיטב
הכישרונות של המוסיקה החסידית, עם
אמנים לא דתיים, ואפילו עם כוכבי "כוכב
נולד" לדורותיהם. ראיון עם אייל שילוח,
האיש, הכינור והאגדה.

בגיל 8 הוא גילה את הכינור. אחרי שנתיים הוא כבר הופיע על הבמות הנחשבות בישראל. עד מהרה הפך לאחד הכנרים הבינלאומיים המוכשרים שידענו ולמד אצל הנגנים הגדולים בעולם. את הקב"ה הוא גילה באמצעות המוסיקה, ומאז הוא משלב מוסיקה קלאסית עם מוסיקה יהודית ומעורר את הניצוץ היהודי ברחבי הגלובוס.

ראיון עם אייל שילוח, האיש, הכינור והאגדה.

הוא מופיע עם אברהם פריד, יעקב שוואקי, מרדכי בן דוד, ועם מיטב הכישרונות של המוסיקה החסידית. כל זה לא מפריע לו להופיע גם עם אמנים לא דתיים כבועז שרעבי, מתי כספי, שלמה גרוניך, יהורם גאון ועובדיה חממה, עם כוכבי כוכב נולד לדורותיהם ואפילו עם בני לאומים שונים. אייל שילוח (46), אחד הכנרים הגדולים שידענו, מרגיש שהוא כאן בשליחות, והוא רוצה לעשות אותה בצורה הכי טובה שאפשר.

אייל שילוח והכינור (צילום: נתן איבגי)

"הקהל שמגיע להופעות שלי הוא לאו דווקא קהל דתי, הרוב לא חובשי כיפות וכשאני שומע את השירה שהם שרים איתי – שירים חסידיים או את ה"אמן" כשהם עונים כשאני מברך על המים, אני יודע שעשינו את זה, שזה כאן" הוא מתאר את ההופעות מול קהל היעד המגוון שלו, "לשכנע את המשוכנעים זה בסדר, אבל כשאני מגיע למקום שלא מכירים את הניגונים החסידיים אני רואה בזה שליחות. אני מגיע באירופה לאנשים שהשמות שלהם יהודיים אך זה רק כתוצאה מנישואי תערובת, ואני רואה איך מתעוררת אצלם ציפור הנפש, הניצוץ היהודי, והם פתאום רוצים לבקר בישראל, לדעת יותר על היהדות. אני יכול להגיע למקומות האלו, בגלל השילוב של המוסיקה שלי, שילוב בין מוסיקה קלאסית למוסיקת כלייזמר".

הכינור של דוד

אין ספק שמדובר היה ב"ילד פלא". בגיל 8 הכיר אייל שילוח לראשונה את הכינור. הכנר האגדי אייזיק שטרן גילה את הכישרון הגדול של הילד הצעיר ולקח אותו תחת חסותו. תוך שנתיים, כשהוא בן עשר בלבד, החל להופיע ולנגן על הבמות הנחשבות בארץ ובעולם, מול כל שועי עולם, הופיע עם כל התזמורות הגדולות, וזכה בתחרויות רבות (משמאל, אייל שילוח בילדותו).

הוא מנגן על כינור איטלקי עתיק יקר ערך ומספר כי מרגיש חיבור לדוד המלך. "הנפש המוסיקלית שלי כל הזמן קרובה לדוד המלך בגלל הנגינה על הכינור בטבע, לבד, שם הוא גם הגיע לפסגות שלו".

הוא לא גדל בבית דתי ובאמצעות המוסיקה גילה את אלוקים. "דרך המוסיקה הגעתי לכל מיני התעלויות והארות פנימיות שהבהירו לי שמעל כל התחרותיות והשואו-ביזנס והקריירה יש משהו הרבה יותר נשגב, שכשאתה מחובר אליו אז אתה באמת עושה אמנות אמיתית, ועל אחת כמה וכמה כשאתה יהודי".

כבר מגיל קטן, מספר שילוח, ידע שיחזור בתשובה. ואכן, לפני כ-14 שנה, כשהוא כבר בפסגת הקריירה שלו, עשה זאת. המוסיקה שלו, רק הרוויחה מהשינוי. "אני מביא את הייחוד של המוסיקה הקלאסית אל העומק של היהדות וכשאני מנגן ניגונים יהודיים אני מביא אליהם את העומק של הקלאסי. אחד ניזון מהשני" (מימין, אייל שילוח בצעירותו).

ערבי מנגן חסידית

לשילוח יש הרכב בינלאומי בשם "רביעיית מאלר", שמופיע בכל רחבי אירופה. "גם כשאני מופיע עם אמנים לא יהודיים הם עוזרים לי לשמור שבת, מסרבים להופעות שבשבת", הוא מתאר את ההרמוניה ביניהם.

במקביל להופעותיו בעולם, הוא יועץ מוסיקלי, מורה ומנצח בבית הספר למוסיקה ולמחול "קלור", בו לומדים בני הקיבוצים של האזור, והבעלים של חברת "ים הפקות", שם מקליטים גדולי האמנים, ביניהם גם שוואקי, בן דוד ופריד. לאחרונה, הופיע גם עם שלומי שבת, מאור כהן וערן צור. את העובדה כי שילוח הוא אמן רב גוני ולא עושה מוסיקה סקטוריאלית אלא לכלל גווני הקשת, ניתן ללמוד גם מהעובדה כי בקיץ האחרון הוא מונה לשמש כמנהל המוסיקלי של "מכללת צפת למוסיקה יהודית ומזרחית". "זה בית ספר מיוחד שלומדים בו תלמידים מכל הלאומים – דרוזים, יהודים, ערבים. לומדים שם מוסיקה מזרחית, מערבית, כלייזמר, חסידית וכולם שם לומדים את כל סוגי המוסיקה", הוא מפתיע.

זה לא קצת מוזר לראות ערבי מנגן שיר חסידי?

"זה מוזר. אבל בסוף מתברר שהמוסיקה היא המכנה המשותף הכי טוב שיש. המוסיקה היא שפה בינלאומית שמגשרת על פני הרבה פערים, כאלו שאפילו המילה לא מצליחה לגשר. כשכל אחד שומר על האני שלו ועל האמונה שלו, נוצר שיתוף פעולה מדהים".

שילוח מספר כי בבית הספר לומדים תלמידים מגילאים שונים, צעירים ומבוגרים, כאלה שתמיד היה להם חלום כמוס ללמוד לנגן.

בקיץ האחרון הופיע צוות מבית הספר בפסטיבל הכלייזמרים בצפת והוא כלל שילוב מעניין של יהודים, נוצרים, מוסלמים ובעלי תשובה. "קצת חששנו איך הקהל יקבל את זה, אבל הוא קיבל את זה בהמון אהבה. אחרי ההופעה סיפרו לנו כי אנשים הגיעו לדוכן לבקש את הדיסק". בעקבות כך, עובד עכשיו שילוח על דיסק ובו השילוב המנצח של כלייזמר מערבי ומזרחי. (בתמונה משמאל, אייל שילוח והזמר מרדכי בן דוד, צילום: נתן איבגי).

"המטרה היא להחזיר עטרה ליושנה. להפוך את צפת למרכז מוסיקת הכלייזמר העולמית. שמכל העולם יגיעו להתבסם מהמוסיקה היהודית בצפת עיר הקודש. כמו שמציון תצא תורה, הניגון הזה שהעם היהודי שומע כל כך הרבה זמן, ייצא מצפת. לניגון יש כוח מרפא".

מצפת תצא תורה

אייל שילוח גר אמנם ברמת גן, אבל כל נשמתו מנגנת צפת. לאחרונה הוציא את האלבום "מיתרים בשמי צפת 2", בעקבות ההצלחה של הראשון, "מיתרים בשמי צפת 1".

"את הראשון כתבתי עוד לפני שהגעתי ללמד בצפת, מתוך אהבה גדולה לעיר הזו". האלבום האחרון כולל בתוכו את כל העולם המוסיקלי של שילוח: כלייזמר, קלאסי, יהודי ואתני. בנוסף, אפשר למצוא שם הרבה ניגוני מירון, וירטואוזיות כנריות ועיבודים מוסיקליים מקסימים לשיר "רחם", ל"אדון עולם", ועיבוד ייחודי ל"מי האיש".

"הדיסק הזה בא אחרי שנים של הבשלה ואני מאוד גאה בו" אומר שילוח, "עשר שנים הוא התבשל בתוך הנשמה, כל האמונה והחזרה בתשובה והעבודה על המידות שהתבשלו בתוכי והלמידה של המוסיקה החסידית והכלייזמר, האיכות, הליטוש, התובנות, ההבנה שאתה לא מנגן למען האגו שלך אלא משתמש בכישרון שלך כדי להביא שמחה לאנשים, אושר ומרפא, כל זה לקח הבשלה של שנים".

אם לא היית חוזר בתשובה, איך הייתה נראית המוסיקה שלך?

"בטח הייתי עדיין מחפש. אני לא יכול להעלות את זה על דעתי בכלל כי מגיל קטן ידעתי שאני רוצה לחזור בתשובה. עכשיו אני מבין שהסיבה שלא נולדתי באטמוספרה דתית, זה כדי לקחת את כל הניצוצות והיכולות האלה שלמדתי ולהביא אותם אל העולם הדתי".

מימין – הזמר יעקב שוואקי, באמצע – יושב, אייל שילוח, משמאל – הזמר חיים ישראל (צילום: נתן איבגי)

הגעת להרבה פסגות והצלחות בקריירה שלך, מהו הדבר שהכי זכור לך?

"אני זוכר את הרגע שבו נתמניתי לכנר הראשון של ה"לונדון סימפוני", זה היה אחד הרגעים המרגשים. הגעתי לאודישן מול 12 הנגנים הראשיים שלהם, זה היה כשכבר התחלתי לשמור שבת והגעתי אחרי שישי-שבת שלא ניגנתי בכינור. ניגנתי שם מולם כיהודי דתי, את אחת היצירות הקשות והמסובכות ביותר וכשסיימתי, קיבלתי הנפה של 12 מתוך 12 ידיים", הוא נזכר בהתרגשות.

"הרגעים הכי הכי" מסכם שילוח, "זה כשאני מנגן לסטודנטים שלי ומלמד אותם על המוסיקה דרך צינורות האמונה והם אומרים לי בסוף השיעור – ‘אנחנו מרגישים שיצאנו טהורים מהשיעור שלך’, אז אני יודע שזו הפסגה".

רחם

מי האיש

אדון עולם

לרכישת הדיסקים של אייל שילוח בחנות האתר – לחץ כאן 

תודה מיוחדת ל"הינדיק הפקות" על חסותם לכתבה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה