מחפשים פירורים

פירורים קטנים עושים את ההבדל. עכשיו זה הזמן להבין שכל פירור כזה הוא בעל משמעות. זהו מסר להרבה אמהות שחושבות שהילדים הם "פירורים" או "חמץ"...

3 דק' קריאה

שושי ניסנבאום

פורסם בתאריך 06.04.21

פירורים קטנים עושים את ההבדל.
עכשיו זה הזמן להבין שכל פירור
כזה הוא בעל משמעות. זהו מסר
להרבה אמהות שחושבות שהילדים
הם "פירורים" או "חמץ"…

אנחנו נמצאים בעיצומם של חיפושים אחרי הפירורים… אך אין זה אומר שאנו צריכות לתת לבני משפחתנו להרגיש כמו… פירורים. אנא מכן, חסכו את זה מהם.

רבי נחמן מלמד אותנו, שפורים הוא השער דרכו אנו מכינים את עצמנו כדי לקבל את רוממותו של חג הפסח. למרות שבאופן כרונולוגי יציאת מצרים הייתה אירוע שקרה דורות רבים לפני שניסי פורים התגלו, לכן כדי שנזכה לחוות ולהרגיש את יציאת מצרים ברמה הרוחנית עלינו תחילה לחוות את פורים. רבי נחמן סיכם את שיעורו בעניין זה באומרו שפסח הוא ה"אינפוזיה" העיקרית של הרוחניות והאמונה, אולם פורים הוא תנאי מקדים לחוות את חג הפסח.

פורים הוא החג שהכי קשור לשמחה, וכמו אמרתו המפורסמת של רבי נחמן: "מצווה גדולה להיות בשמחה". הכלי שמסוגל להכיל את האוצר העצום שהשם מחלק בחינם, כך אומר לנו רבי נחמן, הוא שמחה! היא תנאי מקדים לכל הישג וקניין רוחני, והיא, לכשעצמה, הישג רוחני אדיר ועצום בפני עצמו.

מודל זה מהווה תבנית לחינוך. כדי ליצור אווירה נעימה בבית ולתת לילדינו כלים כדי שישיגו ויכילו בעזרתם את הרוחניות, הם חייבים להיות בשמחה. לא מדובר כאן בשמחה שמבוססת על "תסמונת הילד המפונק" הכל כך מוכרת בדורנו, אלא שמחה אמיתית בעזרתה הילד יכיר את הטוב האינסופי האלוקי הטמון בו.

רבי נחמן מלמד אותנו שאחת המשמעויות של פורים היא פירורים. יהודי שושן הבינו שהשם שמח ומתפאר בכל מעשה טוב שלנו ולא משנה עד כמה הוא קטן – אפילו אם הוא בגודל של פירור. רעיון זה מתבטא בצורה יפה במכתב שכתב רבי נתן לבנו רבי יצחק, בספר "עלים לתרופה" (מכתב ס"ג): כפי שציפור מקיימת עצמה על ידי שמלקטת פירורים, עד שהיא צורכת כמות פירורים שהיא פי חמש ממשקל גופה בכל יום. כך יהודי יכול להחזיק עצמו בחיים מבחינה רוחנית על ידי צריכת פירורים קטנים מאוד של מצוות וחסדים. רבי נתן מצטט את דברי הגמרא (עבודה זרה), שמסבירה כי כאשר אנו מציגים את מה שנראה לנו כמצווה "קטנה", השם מסתכל עליה כעל הישג אדיר ובעל ערך רב. זה ממש כמו שהפקדנו מטבע אחת בחשבון הבנק שלנו והבנק היה הופך הפקדה זו להפקדה של מיליון דולר!!!

כדי להמחיש נקודה זו יותר, נתבונן על הכוכבים. מהמקום בו אנו מסתכלים על הכוכבים, כלומר מאדמת כדור הארץ, הם נראים לנו כנקודות קטנות ברחבי היקום. אולם, רוב הכוכבים בעצם יותר גדולים מכדור הארץ!

אפילו פירורים קטנים עושים את ההבדל.

עכשיו, בזמן הניקיונות וההכנות לפסח, אנו כבר מבינים שכל פירור הוא בעל משמעות גדולה. חשיבה זו יכולה להדריך אמהות רבות שמאבדות את המסר האמיתי בימים האלה. בחיפוש אחר הפירורים טמונה סכנה גדולה בכך שאנו גורמות לילדים להרגיש כמו פירורים.

מטרתנו היא להנהיג את בני משפחתנו בליל הסדר עם שמחה. לכן מוטלת עלינו המחויבות להתמקד בזהירות על פעולותיהם החיוביות של ילדינו, אפילו על ה"פירורים" הקטנים, ולהצביע על תרומתם בהכנות לפסח ולהדגיש את החשיבות העצומה שבה.

אספו את כל הדברים החיוביים שהילדים עשו, כולל המתבגרים שביניהם. למשל: בהכנות שלפני פסח אנו שואפים ‘לחסל’ את כל פירורי החמץ, לכן קל מאוד ליפול לתוך המלכודת שהופכת את ילדינו להרגיש "פירוריים". מילות ביקורת קשות וגערות למיניהן מתעופפות להן די בקלות מפיהם של ההורים. "אתה לא עוזר מספיק!", "לזה אתה קורא ניקיון?" – עלינו להתמקד ולהאיר את "הפירורים הטובים", כלומר את המעשים הטובים שלהם, את ההשתדלויות וכדומה.

אתן מבקשות מבתכם בת ה-12 לסדר את הארון שלה, ואתן מעריכות שפעולה זו תימשך מקסימום שעתיים – והארון מוכן! כעבור שעתיים אתן נכנסות לחדר שלה, ולו רק כדי לראות את כל תכולת הארון זרוקה על המיטה. התגובה המיידית שלכן: צרחות! צעקות! האם היא לא מבינה שפסח ממש בפתח (למרות שבפועל התחלתן הרבה לפני) אז למה היא בכלל מתעכבת?!…

אמהות יקרות, מה תשיגו עם תגובה כזאת? הרי זה רק מחזק את הרעיון שהילד חסר יכולת. הורה שלא יכול לקחת נשימה עמוקה, ולומר: "אני רואה שרק התחלת ואת בהחלט ממשיכה בכיוון הנכון, הספקת להוציא הכל החוצה ומתחילה למיין את הבגדים, אני בטוחה שתמצאי דברים רבים שלא ידעת שנמצאים בארון שלך! אני צריכה את העזרה שלך בעוד כמה דברים ואני רוצה שתכיני לוח-זמנים, את חושבת שתסיימי כאן עוד שעה?" בתגובה זו ההורה אסף את כל ה"פירורים" הטובים – דברים קטנים שהילד/ה עשו טוב, שידרתם לילד שהוא יכול ומסוגל. הטענתם אותם בעוד אנרגיות להמשיך את עבודתם, ויכול להיות שאף נתתם להם כוח גם לעבודות נוספות.

אתן יכולות לקחת מחברת ולכתוב בה את כל המשימות, ואין זה משנה אם מדובר במשימות קטנות בהן לקח חלק כל אחד מבני המשפחה לכבוד פסח. את יכולה לציין גם את הדברים המוטלים עלייך (בתקווה שיהיה לך מספיק נייר לזה). במהלך השבתות), מעכשיו ועד פסח (אפשר גם באמצע השבוע, הקריאי לילדייך את מה שכתבת במחברת, מה הספקתם וכן הלאה, והרגישי כיצד השמחה ממלאת את ביתך.

לכן, כאשר אנו שואפות לנקות מבתינו את כל הפירורים החשובים הללו, הבה נתפלל להשם שיאיר את המשמעות של כל פעולה ומעשה שיהודי עושה למען הבורא, שנשמח מכל פירור שאנו מפנים מבתינו, ונשמח מכל משימה "פירורית" שהילדים שלנו היו שותפים בה לכבוד החג.

פסח שמח!

(שושי ניסנבאום מלמדת נשים ובנות בירושלים וברמת בית שמש, מקום מגוריה, תרגמה את הספר "הבריחה מהודו", ומשמשת כמנהלת סמינר אזמרה, בית ספר תיכון שנפתח ברמת בית שמש. ליצירת קשר – mitoch.halev@gmail.com)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה