חוצפה קדושה

'תקשיב לי, אתה חייב להיות אמיתי, אתה צריך להכיר את העולם. תהיה הגיוני, קבע פגישה עם פסיכיאטר....' ומול כל הטיעונים האלה אתה חייב שתהיה לך חוצפה קדושה!

3 דק' קריאה

הרב שלמה קרליבך זצ"ל

פורסם בתאריך 05.04.21

'תקשיב לי, אתה חייב להיות אמיתי,
אתה צריך להכיר את העולם. תהיה
הגיוני, קבע פגישה עם פסיכיאטר….'
ומול כל הטיעונים האלה אתה חייב
שתהיה לך חוצפה קדושה!
 
 
מי זה משיח? מה הוא יעשה? איך הוא יוציא אותנו מהגלות? איך הוא יוציא אותנו מהשעבוד?
 
משיח יגיע לדרגה הכי גבוהה של לא להיות משועבד לשום אדם, של לא להקשיב לאף אחד, אפילו לא לעצמך, לעצמי המטופש שכל האנשים דוגלים בו. הוא יהיה ממש עובד השם. תהיה לו את החוצפה הקדושה להוציא את כל העולם מהגלות.
 
למה לנו אין את החוצפה להוציא את העולם מהגלות? זה עצוב מאוד, אנחנו לא בדרגה הזו, אין לנו גאווה בקדושה, באמת שאין לנו. אנחנו מקשיבים לעשר אלף איש לפחות. אולי אנחנו מקשיבים לעצמנו ברגע הלא נכון. ובסוף, כל מה שאנחנו עושים לא נכון.
 
האנשים הענווים באמת
 
רבי נחמן מברסלב אומר, שהאנשים להם יש את הגאווה הקדושה הזו הם האנשים הכי ענווים שיש. הגאווה שלהם היא לא בגלל "אני", אלא בגלל ש"זה נכון" – וזה נותן להם את הכוח. אם אני עושה משהו בגלל שאני חושב שזה נכון, או בגלל שאתה חושב שזה נכון, אז אני כבר לא צנוע ועניו יותר. כשאני חובש כיפה על ראשי, זה בגלל שאני רוצה או בגלל שאני מאמין בזה? זה בגלל שזה רצון השם! אני יהודי. ואני רוצה שכל העולם ידע שאני יהודי.
 
אני לא שואב את הכוח שלי מהכסילות שלי וגם לא מחכמה שלי. אין לזה בכלל קשר אלי. זה רק בגלל שאני יודע שיהודי חובש כיפה על ראשו, ואני צאצא של אברהם אבינו. זוהי גאווה קדושה, לעשות רק בגלל שזה מה שצריך לעשות.
 
לאנשים הענווים באמת, אלה עם הגאווה הקדושה, אין "אני". באמת. האנשים עם הגאווה הלא קדושה, גם להם יש חוצפה, אבל היא עם כזה "אני" גדול שזה מעורר חלחלה, זה מריח לא טוב, ואף אחד לא רוצה עסק עם אדם כזה.
 
זה כתוב בפירוש בתורה
 
רבי נחמן מברסלב אומר שהצדיק האמיתי הוא מישהו שמלמד משהו, ואחר כך, כשאתה מסתכל בתורה, אתה רואה שכל מילה שהוא אמר ממש כתובה שם בתורה. השאלה היא, למה לא ראינו את זה לפני כן? אבל עכשיו, כשהצדיק אמר את זה, הבחנו שזה כתוב בתורה?
 
איך נחזור למצב בו יהיה לנו שוב את בית המקדש? איך נעשה תשובה? מה משיח יעשה איתנו?
 
הוא ייתן לנו בחזרה את החוצפה הקדושה הזו.
 
אדם בלי חוצפה קדושה לא יכול לחיות
 
עכשיו, רבי נחמן אומר משהו מאוד מאוד עמוק. למה כאשר מביישים אדם זה נחשב כאילו שופכים את דמו, כרצח ממש? והוא עונה, כי ברגע שמביישים אדם פשוט הורגים לו את החוצפה הקדושה שלו. ואדם בלי חוצפה קדושה, עזות שבקדושה, לא יכול לחיות. אתה ממש קורע לו את הלב מהמקום. יכול להיות שהוא יצליח לנשום, אבל ברגע שאתה חותך למישהו את הכנפיים, כשאתה מבייש אותו, מלבין את פניו, אתה לוקח ממנו את העזות שבקדושה שלו, את החוצפה שבקדושה, ואתה ממש הורג אותו.
 
תהיה מחובר באמת
 
רבי נחמן אומר שכל היהדות, כל עבודת השם – הכל תלוי בכמה חוצפה קדושה יש לך בתוכך. הוא אומר שאתה חייב שתהיה לך חוצפה כזו נגד תאוותיך הגשמיות-גופניות, נגד תאוותיך ותשוקותיך הרוחניים, וחייבת להיות לך החוצפה הקדושה אפילו נגד החלומות הכי קדושים שלך, ולעשות בדיוק מה שהשם רוצה ממך שתעשה. אתה חייב להיות מחובר בכל כולך.
 
חברים
 
רבי נחמן שואל, מה זה אומר לדבר עם חבר טוב? זה אומר, לדבר איתו ולהחדיר לתוכו את החוצפה הקדושה, לתת לו כוח לדעת בדיוק מהו הדבר הנכון לעשות.
 
מהו הרע בעולם הזה? תארו לכם אדם שרוצה ללמוד, אדם שרוצה לעשות משהו בקדושה. הרע לא אומר שזה רע. אתם מכירים את היצר, אם אפשר לומר זאת כך… הוא מלביש על עצמו פנים של חבר ואז אומר לך: "תקשיב לי. אני מכיר אותך שנים, אני מכיר אותך היטב. אתה תהיה קדוש? אתה תהיה יהודי טוב? אתה יכול ללמוד? על מי אתה עובד? אתה לא מסוגל לעשות רבע מזה. אני מכיר אותך… תקשיב לי, אתה חייב להיות אמיתי, אתה צריך להכיר את העולם. את זה… ואת זה… תהיה הגיוני, קבע פגישה עם פסיכיאטר…." כך הוא עוטה על פניו את מסכת 'החבר הכי טוב שלך' ומוליך אותך שולל.
 
לכן רבי נחמן מברסלב אומר, היזהר מהיצר מכיוון שהוא נראה בדיוק כמו חבר.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה