תשכחו מקיצורי דרך

אתם יודעים מה הבעיה של האנשים היום? הם רוצים פתרונות של כאן ועכשיו במהירות שליפת שפן מהכובע. אז זהו, אין דבר כזה. תשכחו מקיצורי דרך.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אתם יודעים מה הבעיה של
האנשים היום? הם רוצים פתרונות
של כאן ועכשיו במהירות שליפת
שפן מהכובע. אז זהו, אין דבר כזה,
תשכחו מקיצורי דרך.
 
 
החברה של ימינו הטביעה באנשיה שני דברים, ולאו דווקא מחמיאים: הראשון – התחושה של מה חושבים עלי, מה שנקרא 'אישור חברתי', והשני – התשוקה לסיפוק אינסטנט של מימוש עצמי.
 
ומה זה אומר?
 
שאם הם נתקלים באיזה קושי בחיים, וגם אם מחפשים את הפתרון לקושי זה באמצעות התפילה, הם תמיד חושבים שבורא עולם חייב להם פתרון וישועה במהירות של שפן מהכובע. החבר'ה האלה מאבדים את האמונה, בעיקר אם הקשיים הופכים לקשים ומסובכים יותר דווקא אחרי שמתפללים עליהם.
 
בורא עולם, כל יכול שיודע הכל, יודע שקיצורי דרך, והקלות הבלתי נסבלת של חיפוש דרכים שכאלה, לעיתים נדירות, אבל ממש נדירות, מתגלים כדרך הטובה. זה נדיר מאוד.
 
למה?
 
קשיים 'מוגברים' דווקא אחרי תפילה מהווים את מבחני האמונה הטובים שישנם. האם אנחנו באמת מאמינים שבורא עולם שומע אותנו? מקשיב לתפילות שלנו? האם אנחנו באמת מאמינים שהוא יכול לפתור לנו את הבעיות? אם התפילות שלנו היו נענות מיד האמונה שלנו לא הייתה מתחזקת, ומן הסתם, כנראה שהיינו מוצאים את עצמנו בבוץ של בעיות ומשברים גדולים עוד יותר.
 
כי כמו בפעילות גופנית, כדי להפוך קבוצת שרירים רפויים לחזקים, צריך להפעיל עליהם תחילה לחץ. זה גם מה שעושים עם האמונה – היא לא מתחזקת עד שהיא נבחנת, עד שמפעילים קצת לחץ על השרירים שלה. וכמו שהשרירים הגדולים מתפתחים מתוך מאמץ והפעלתם, כך האמונה שלנו מתגברת ומתחזקת בהצלחה גדולה יותר, נעשית עמידה יותר, טובה יותר, מול הקשיים שהחיים מציבים בפנינו.
 
והקשיים, כמו שאפשר לראות אצל אבותינו ואימותינו, וגם בחיינו, הם דווקא זרז לישועה לה אנו ממתינים. במבט ראשון, זה נראה כמשהו מחליש, כזה שעלול לגרום לייאוש ורפיון ידיים, אבל ממש לא. קשיים אלה עושים פלאים בכל הקשור לעניינים הרוחניים והגשמיים שלנו כאחד, כל שכן לקשר עם בורא עולם – לקרבה אליו, להתחזקות האמונה, ועל ההשפעה על הדורות הבאים אחרינו. מה שנראה כדרך הארוכה והקשה בעולם הזה, היא למשה הדרך הקצרה והקלה לעולם הבא.
 
רבי נחמן מברסלב מסביר את מה שנראה כתופעה בפני עצמה, ומדגיש את העובדה שהחיים הופכים לקשים יותר דווקא אחרי שאדם מתפלל. כי כמו כל דבר שאותו אנו רוצים לקנות מצריך סכום מסוים של כסף, כך גם על הדבר עליו אנו מתפללים יש תווית מחיר – סכום של תפילות ורצונות. בורא עולם יודע כי ברגע שאדם מתפלל על עניין אותו הוא מבקש להשיג, בשלב כלשהו התפילות הופכות לשגרתיות ועם הזמן אפילו מאבדות את הכוונה הפנימית שלהן. לכן בורא עולם שולח לאדם קשיים, מניעות ומבחנים שיעוררו אותנו, ימריצו ויחדשו את הכוונות והרצונות שלנו, שיציתו את ההתלהבות שלו מחדש, ובדרך זו הוא יצליח להתגבר על הקשיים. והקשיים הללו הם גם דרך של בורא עולם להראות לנו שעדיין יש לנו על מה לעבוד.
 
פעם הגיעה אלי אישה עם תאוות אכילה נוראית. היא ניסתה את כל סוגי הדיאטות, ביקרה אצל כל המומחים, ניסתה את כל מה שאפשר בעזרת הרפואה הקונבנציונאלית וגם בזו האלטרנטיבית – ושום דבר. אבל במשקל, היא המשיכה לעלות ולעלות. היא ביקשה את עצתי, ואני אמרתי לה שרק בורא עולם יכול לעזור לה, לכן עליה לפנות אליו בתפילה האישית (התבודדות) ולברר את שורש הבעיה של אכילה מופרזת זו, להשקיע בזה לפחות חצי שעה מהשיחה האישית שלה עם בורא עולם. והיא עשתה את זה. כן, היו לה עליות וירידות, אבל אחרי מפלות לא מעטות, אחרי לא מעט כישלונות צורבים, היא הצליחה לגלות את שורש הבעיה. היא גם החלה לעשות פעילות גופנית, ואפילו החלה לאכול בצורה בריאה יותר. והמשקל? הפלא ופלא! ירדה פלאים, ממש כמעט שאי אפשר להכיר אותה. אתם יודעים מה זה עשה לביטחון העצמי שלה? לדימוי העצמי שלה? לשמחה שלה? כל מילה מיותרת…
 
אין מה לומר, החיים הרבה יותר יפים עם אמונה, כמובן, אם לא מרימים ידיים ומתייאשים. נכון, גם כאן נתקלים במכשול לא קטן – היצר הרע שתמיד, אבל תמיד, מראה לאדם את הכישלונות שלו, שאותם אנו חייבים לחוות כדי להתקדם בחיים, להתחזק ולהמשיך. אבל היצר הרע מנצל את הרגעים האלה להתיש אותנו, להראות לנו כמה החיים שליליים וכמה אנו חסרי אונים. אל תקשיבו לו! צריך רק להאמין שהחיים אכן יפים, אם כמובן רוצים לראות אותם כך, עם האמונה. אדם חייב להתמודד עם הסופות שעוברות עליו בחיים – עם גלי העצבות, הדיכאון, וכל המצבים בהם הוא נתקל בחייו שמקשים עליו, ולראות תמיד את הטוב, את החיובי בכל דבר, כולל בעצמו – את הנקודות הטובות.
 
קרן אור אחת של אמונה, הידיעה שבורא עולם עושה הכל לטובה ושהוא עונה לתפילות שלנו בדיוק בזמן הנכון – אלה סיבות מספיק טובות לסתום ליצר הרע את הפה אחת ולתמיד, ולגרש את כל התחושות הקודרות. קחו את קרן האור הזו והוסיפו אותה לתפילה האישית שלכם ותראו מה יקרה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אביה

י"ז ניסן התשע"ד

4/17/2014

תודה ברגע של חולשה נפשית הופיעה לי הכתבה והיא חיזקה, והיא העצימה, והיא זיקקה …. תבורך

2. אביה

י"ז ניסן התשע"ד

4/17/2014

ברגע של חולשה נפשית הופיעה לי הכתבה והיא חיזקה, והיא העצימה, והיא זיקקה …. תבורך

3. אבירן

כ"ו חשון התשע"ג

11/11/2012

כתבה נפלאה ומחזקת מאוד אהבתי את התמונה של הכתבה .

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה