מצה באהבה

מצות, זה עניין של אהבה ושלום בית. הסיפור של הרבי מאפטה ועל מה שקרה למצות היקרות שלו בליל הסדר יש הסבר למה כעס הוא החמץ הכי חמץ שיש.

2 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 05.04.21

רבי נחמן מברסלב הזהיר אותנו פעמים רבות להיות סבלניים ולדעת להקל ברוב תחומי החיים, ומצד שני, להחמיר בתחומים מסוימים בלבד. למשל, הוא אמר לנו להיות רחמנים ומקלים בכל הקשור לחומרות יתירות, בעיקר אלו של פסח, אבל להיזהר מאוד להיות שמחים ולהימנע מכל רגש שלילי, כמו עצבות ודיכאון, שיכולים להעכיר את האווירה. והוא לא היה לבד. גם ה"אוהב ישראל" – רבי אברהם יהושע העשיל, הרבי מאפטה – החמיר מאוד עם הציווי של אהבת ישראל, ומצד שני גילה רחמנות וסבלנות, הקל במה שאפשר, בעיקר בכל הנוגע לחומרות של חג הפסח.
 
פעם הרבי מאפטה שמע את המגיד מקוזניץ צועק על בני משפחתו מכיוון שהתרשלו בשלב מסוים בהכנת המצות. הרבי מאפטה פנה למגיד וציין בעדינות רבה: "כבוד הרב היקר, האם תסכים איתי שכעס הוא החמץ הכי נורא שיש?"
 
הרבי מאפטה נפטר ביום ה בניסן. רבי ישראל מרוזין נהג לאפות את המצות שלו לכבוד החג דווקא ביום ההילולה של הרבי מאפטה, ועל זה אמר: "אם עשיתי משהו לא כשורה תוך כדי אפיית המצות, נשמתו של הרבי הקדוש מאפטה תתקן את הנעשה למען נשמתי והמצות שלי יהיו כשרות למהדרין לפסח".
 
מצה באהבה
 
הדפיקות בדלת נשמעו כאשר הרבנית הייתה עסוקה בהכנות האחרונות של לפני כניסת החג. המשרתת פתחה את דלת ובפתח עמדו יהודים יקרים שאספו צדקות, מצות, ושאר דברים של פסח עבור משפחות נזקקות. המשרתת, שראתה את חבילת המצות העטופה בתיק בד לבן מיוחד של הרב, בתמימותה, לקחה אותן ונתנה ליהודים בפתח הדלת. היא ידעה שיהיו עוד מצות על שולחן החג של הרב, אז למה לא לתת כמה מצות לעניים?…
 
כעבור דקות אחדות הרבנית ניגשה אל שולחן הסדר הערוך והמוכן וליבה כמעט נפל בקרבה – איפה המצות שהרב הכין לליל הסדר? הרי המצות האלה לא כשאר המצות! הרבי הכין אותן במיוחד – מצות שמורות ליל הסדר, אחרי שטבל במקווה במיוחד לעשייתן.
 
היא שאלה את המשרתת והבינה בדיוק מה קרה. את הנעשה, כך הבינה, אין להשיב. היא לא יכולה להרשות לעצמה להתאכזב ולהתמרמר, בטח לא עכשיו, דקות ספורות לפני החג, ובטח גם לא לצער את בעלה. אין צורך לספר לו כלום. לכן, בלב כבד, היא הכניסה לתיק הבד מצות רגילות והניחה אותן על שולחן החג, ולא הוסיפה לדבר על זה אפיל חצי מילה.
 
חג הפסח הסתיים ואל הרבי נכנס איש זעוף-פנים שביקש להתגרש מאשתו. הרבי מאפטה שאלה אותו על מה ולמה הוא רוצה לפרק את הבית, והבעל השיב: "אשתי לא הייתה מוכנה להכין את האוכל על פי מנהג מסוים שאני מחמיר בו", ולאחר בירור הסתבר שזו הנהגה שלא כולם מחמירים בה.
 
"חכה רגע", אמר הרבי לאיש וקרא לאשתו. כשהיא נכנסה לחדר הרב שאלה אותה על המצות שהיו מונחות על שולחן ליל הסדר בביתם. הרבנית הופתעה מהשאלה, וקצת חששה לענות. הרב עודד אותה ואמר לה שאין לה בכלל ממה לחשוש, והיא סיפרה לבעלה על אפיזודת המצות שהתרחשה זמן מועט לפני כניסת החג.
 
לאחר ששמע את דבריה, פנה הרבי אל הבעל הזועף ואמר לו בקול נעים: "הקשב לי, בני, בליל הסדר אכלתי מצה רגילה למען שלום הבית שלי שהוא הרבה יותר חשוב מכל חומרה. העמדתי פנים כמי שלא שם לב להבדל בין המצות. עשיתי את זה כי הכעס הוא החמץ הכי גרוע שיש. וחוץ מזה, אני מעדיף לקפוץ לתוך תנור המצות הרותח ולא לצער את אשתי. אתה עדיין חושב שבורא עולם רוצה שתתגרש בגלל שאשתך לא החמירה?"
 
הבעל הצעיר קיבל באהבה את דברי הרב והלך הביתה לפייס את אשתו.
 
שיהיה לנו חג פסח כשר ושמח.
ואל תשכחו, כעס הוא החמץ הכי חמץ שיש.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. א

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה רבה על המוסר המחזק!

2. א

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה