המאמן האישי שלך

כמו הרכבת שצריכה לנסוע על הפסים המתאימים לה. כך גם אנחנו, לא יכולים לנסוע קדימה בלי המאמן האישי שלנו. כי בלעדיו, אנחנו פשוט נרד מהפסים...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

כמו הרכבת שצריכה לנסוע
על הפסים המתאימים לה, כך גם
אנחנו, לא יכולים לנסוע קדימה בלי
המאמן האישי שלנו. כי בלעדיו,
אנחנו פשוט נרד מהפסים…
 
 
"עשה לך רב", כך אומרת המשנה בפרקי אבות (א, ו). כל אדם מצווה למצוא לעצמו רב שהוא מורה דרך ומדריך רוחני.
 
לאור כל השיטות הרבות הרווחות היום בחברה, לא כל אדם יכול להיות מדריך רוחני! על האדם לנקוט במשנה זהירות כשזה מגיע למדריך הרוחני, הקואצ'ר האישי שלו, זאת בחירה שצריכה להיעשות בזהירות.
 
לצערנו, רבים וטובים נכשלים בבחירת המדריך הרוחני בגלל שעושים את זה לפי קריטריונים חיצוניים: איך הוא מתלבש וכמה הוא מפורסם וכמה אנשים נמנים על "חסידיו", במקום להתמקד בקריטריונים הפנימיים: החכמה האמיתית שלו, היותו איש צדיק וישר ועוד. כדי למצוא מורה דרך כזה צריך להרבות בתפילה, כי לא רק החכמה נדרשת ממנו כאן, אלא גם היכולת להראות לאדם את הדרך הנכונה בשבילו, להוביל אותו, להעלות אותו ברוחניות, באמונה, בעבודה על מידות הנפש שלו ובעבודת השם שלו. מדריך רוחני אמיתי הוא זה שייתן לך את העצות הכי טובות בשבילך!
 
ויותר מהכל, המדריך הרוחני ילמד ויעודד אותך להתפלל, כמו שרבי נחמן מברסלב אומר – תפילה היא הקשר הכי חשוב ויקר שיש לאדם עם בוראו. לכן, מדריך רוחני אמיתי צריך בעצמו להיות איש של תפילה.
 
הוא גם צריך להיות איש של שלום, שלא מדבר על אף אדם רע ושלא מסתכל על הפגמים של אחרים. הוא יודע ש"הסחורה" שלו אומנם באיכות טובה מאוד, אבל אין צורך להכפיש את הסחורה של אחרים, לראות את הפגמים והחסרונות שלהם כדי לייקר את עצמו. מדריך רוחני אמיתי יודע שהוא לא צריך לרמוס אף אחד. הוא יודע שאמת ושלום הם שני דברים שהולכים ביחד, כמו שאומר הנביא זכריה: "…והאמת והשלום אהבו" (זכריה ח, יט).
 
בבואכם לבחור את המדריך הרוחני, המאמן האישי שלכם, וודאו שנושא "ואהבת לרעך כמוך", כמו עניין האמת והשלום, הוא חלק מהתכונות והמאפיינים שלו, שהוא יודע לכבד כל אדם באשר הוא ולא משנה מאיזה רקע הוא בא ועד כמה הוא רחוק. נקודה זו הינה אינדיקציה טובה לוודא שהוא אכן המדריך הרוחני שלכם.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שלמדריך רוחני אמיתי יש רוח הקודש. רוח קדושה מפעמת בקרבו. ולמרות שאין לנו את כוח הנבואה בימינו, מורה דרך ומדריך רוחני אמיתי ובעל שיעור קומה מקבל עזרה עצומה משמים, כזו שמסייעת לו להדריך את תלמידיו, לתת עצות לפונים אליו ולהנחות כל אחד כפי עניינו.
 
ולא רק אנשים פשוטים צריכים לחפש את המדריך הרוחני שלהם. אפילו לומדי התורה, תלמידי חכמים, כולם צריכים מורה דרך שילווה אותם ויראה להם את הדרך הנכונה, ייתן את העצות הנכונות, לקבל ממנו התעוררות והשראה להתקדם עוד ועוד בסולם הרוחניות שלהם. ומי לנו כמו רבי נתן מברסלב, תלמיד גאון עצום שכבר מגיל 12 סומן כעילוי, בדרכו למצוא את הרב ומורה הדרך שלו, את מי שילווה וינחה אותו, הוא הגיע לרבנים גדולים ועצומים בדורו עד שמצא את האמת הפנימית אצל רבי נחמן מברסלב, מי שהפך לרבו המובהק.
 
והנה עוד סיפור. המגיד מטירביצה היה אדם בשנות השבעים של חייו – צדיק אמיתי, תלמיד חכם ומוסר שיעורים שהשאיר את שומעיו פעורי פה, מי שהשפיע על אלפי יהודים והדריך אותם בדרכם. רבי נחמן מברסלב היה רק בן 18! כשהמגיד פגש בו לראשונה, ומיד הבין – זה הרב שלי! הוא זיהה את החכמה האדירה של רבי נחמן, את המידות הנעלות, את הנכונות שלו להדריך בדרך האמיתית והנכונה כל אדם שיפנה אליו. והגיל, כמו שאומרים, לא משנה, בטח לא למגיד שהחליט להיות אחד מתלמידיו הנאמנים של רבי נחמן מברסלב שהיה אז רק בן 18 כשהוא בסביבות גיל השבעים! כך היה גם רבי חיים ויטאל שליווה את רבו – האריז"ל הקדוש זי"ע, שהיה מבוגר מרבו.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד שככל שאדם רחוק יותר כך המדריך הרוחני שלו צריך להיות גדול יותר ברוחניות שלו (ליקוטי מוהר"ן א, ל). אחרי הכל, כשהגוף חולה כולנו מסכימים שאם כבר רופא, כמו שרבי נחמן אומר, אז את הרופא הטוב והגדול ביותר. אז לנשמה, החלק העיקרי שבאדם, האם היא לא ראויה לקבל את הרופא הטוב ביותר?
 
ולמה מדריך רוחני? כי אף אחד לא יכול לתקן את מידות הנפש שלו, להתגבר על הרגליו הרעים, לשנות דפוסי חשיבה לקויים, להשתחרר מתאוות הגוף והעולם הזה שכובלים אותו בשלשלאות ברזל חזקות ללא עזרת הצדיק. וכמו שרבי נחמן מברסלב אמר, ומשנתגלה הצדיק בעולם – אי אפשר לעבוד את השם בלעדיו. אי אפשר לזכות לרוחניות בלי מאמן אישי שילווה אותך לאורך כל הדרך, שיעזור לך להבדיל בין הטוב לרע, בין החושך לאור, בין הנכון והלא נכון, בין המסלול המיועד לך לבין זה של אחרים שאינו שייך לך אפילו לא בפסיעה אחת.
 
אם הרכבת לא רוצה לרדת מהפסים, היא צריכה לנסוע על הפסים המיוחדים לה. וכדי לעלות על המסילה המתאימה לה בדיוק צריך את הנהג שיוביל אותה עליה. כך הוא הדבר עם המאמן האישי, בלעדיו אנחנו פשוט יורדים מהפסים…

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה