מבחן החבר הטוב

הנה שאלה שמנקרת לנו בפנים לא מעט: איך יודעים מי באמת חבר טוב שלנו? עם שתי שאלות של מבחן החבר הטוב תקבלו את התשובה לשאלת השאלות.

3 דק' קריאה

ציפורה בראבי

פורסם בתאריך 05.04.21

אין מה לומר, חבר טוב זו מתנה טובה. זה כיף שיש עם מי לדבר, את מי לשתף, לספר, לכאוב ולשמוח גם יחד.

 

כי איך אמרו חז"ל, ובצדק? "או חברותא או מיתותא".

 

"אמר רבא: זה מה שרגילים הבריות לומר, "או חברותא – או מיתותא", או שיש לאדם חבר טוב, או שהוא בא לכלל מיתה" (מסכת תענית כ"ג, א).

 

ולא רק, אלא שחבר טוב הוא "שמוכיחו כשרואה אותו עושה דבר שאינו הגון" כפי שאומר הברטנורא (פירוש לאבות ב, משנה ט).

 

ו"תיקון המידות", כפי שמוסיף ה"חזון איש", "מייחס לאלה המצוות שבין אדם לחברו… ואמנם להיות היפגשו במלחמת המידות בדברים שבין אדם לחברו מצויה" (אמונה וביטחון פרק ד, ה).

 

מאמרים נוספים בנושא:

החברים הכי טובים

יוסף ויהודה

חברים, זה לא הולך ברגל

 

אתם מבינים? חבר טוב זה אדם שעוזר לנו להיות אנשים טובים יותר!

 

רק מה, חבר טוב, כמו שכולנו יודעים היום בכל אופן, זה לא משהו שנמצא בהישג יד, כזה שניתן להשיג בקלות, גם לא קונים אותו באחת מהרשתות הגדולות במבצעים של החודש.

 

החיים שלנו בעולם הזה הם מסע אדיר ונפלא לבניית העצמי ולהתגברות על הנטיות הרעות, לעבודת המידות. וכאן כבר אומר לכם מראש – אתם צודקים! על מה? שעבודת המידות היא העבודה הקשה ביותר בפרט בעניינים שבין אדם לחברו!

 

אבל זה העניין שלנו כאן, תיקון המידות, זו התכלית שלנו! כי "אין כבוד אלא תורה, אין כבוד אלא ענווה, אין כבוד אל עזיבת הכבוד, אין אושר רק להשתחרר מנטיות טבעיות ולהיות נכנע להשם ולתורתו – תכלית החיים בעולם הזה ובעולם הבא" (ה"חזון איש", אמונה וביטחון פרק יד, יד).

 

רגע, איך זה מתקשר למושג הנפלא "חברות"?

 

אז כמו שכתבתי לכם כבר במשפט הראשון, חבר טוב זו מתנה טובה. זה כיף שיש עם מי לדבר, את מי לשתף, לספר, לכאוב ולשמוח גם יחד.

 

אדם מתקשה לצאת נגד הטבע שלו ונגד נטיותיו. קל וחומר אם החברה בה הוא נמצא יכולה להשפיע עליו בעניין הזה עוד יותר, חלילה לרעה, ולגרור אותו עמוק יותר לתוך ההרגלים והטבעים שלו. מצד שני, היא גם יכולה להשפיע עליו ולכוון אותו למקום טוב. לכן, אם החבר/ה הוא/היא אנשים טובים – אשרינו זכינו, נוכל גם אנחנו בהשפעתם להיות אנשים טובים.

 

אבל איך נדע אם אכן החבר שלנו אכן עונה על הקריטריונים של המושג "חבר טוב"?

 

אחת הדרכים הנפלאות לדעת אם אכן מדובר בחבר טוב, היא לבחון את הדרך בה הוא מגיב או מייעץ לדברינו. זה מה שנקרא "מבחן חבר טוב". למה? מכיוון שאת דבריו אנו לוקחים לתשומת ליבנו ופועלים על פיהם.

 

השאלה הראשונה תהיה: האם, אחרי שדיברנו איתו, התחזקנו בנפשנו?

השאלה השנייה תהיה: האם נעשינו אנשים טובים יותר, בעקבות דבריו?

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

סיפור של אהבה ושנאה

פעם היו שני חברים

החבר הכי טוב

חבר טוב?!?

 

ישנם אנשים המוחזקים אצלנו כחברים קרובים, אבל הם פועלים בדיוק כמו היצר הרע – מבין את עלבונותינו ופגיעותינו, ותמיד! ייתן לנו את כל התירוצים והאישורים להגיב בכעס, בעלבון, בתחושת החמצה. הוא תמיד יצדיק את התסכול והכעס שלנו.

 

אנחנו טועים לחשוב שהוא מחזק אותנו. אבל אם יצאנו בתחושת רחמים עצמיים אחרי שיחה עם 'חבר' כזה, אם יצאנו בתחושת כישלון וכעס, אם יצאנו מלאי שנאה וטינה – זה לא חבר טוב. נקודה!

 

לא כל אדם שמזדהה איתנו הוא חבר טוב שלנו.

 

לא כל מי שמרחם עלינו, מיטיב עמנו. רחמים עצמיים מחלישים אותנו! וההשלכה הראשונית שלהם עלינו גורמת להסתרת הטוב והכוחות שהקב"ה העניק לנו.

 

כן, יש חברים שהם כמו יצר הרע – נטפלים למצוקות שלנו והופכים אותם למדרון תלול וכואב, עבורנו.

 

לא כמו חבר טוב אמיתי, מי שיעשה אותנו אנשים טובים יותר, חזקים יותר, והכי חשוב – סלחניים ואופטימיים יותר. ולזה ייקרא חבר!

 

שנזכה לחבר כזה.

 

 

* * *

אתם מוזמנים לכתוב לציפורה בראבי – תעצומות הנפש – כי הכל זה הנפש  – בכתובת teilot1@walla.com או לבקר באתר גם ציפור מצאה בית – רפואת הרמב"ם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה