סדנת העצמה אישית

מה הבעיה עם העצמה אישית, אתם שואלים? שום כלום, אני עונה לכם. אבל כמו שאתם מכירים אותי, הייתי חייבת לבדוק מה עומד מאחורי המושג הגדול הזה.

4 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 05.04.21

לפני כמה ימים חוברת חוגים נחתה לפתע פתאום בפתח ביתי (האם ברוח החודש הזה? או שמא זה חג הניסים הבא עלינו לטובה? מי יודע…) בכל אופן, קפצתי עליה כעל מוצאת שלל, פתחתי והתחלתי לחפש קודם כל את הקופון על סך 200 השקלים שבטח מסתתר לו שם בין הדפים (חחחחחח….). עיינתי בדפי החוברת המושקעים, תוך הערצה של תמונות הילדים המשחקים להם ברעננות ושמחת אינסוף על חוף הים, מביעה משאלה הזויה של 'הלוואי והייתי אחד מהם', עד שאת עיניי תפסה אותה מודעה.

 

הכותרת של המודעה הזה הייתה: "חוג העצמה אישית לבנות". אתם בטח יודעים איך נשמע רכב חורק שעוצר בפתאומיות? זה מה שקרה לי בראש כשראיתי את השורה הזאת. המוח שלי כאילו עצר בחריקה מעצבנת וצורמת.

 

אז מה כבר הבעיה עם העצמה אישית, אתם בוודאי שואלים? ממש שום כלום, אני עונה לכם. כולם צריכים להרגיש הערכה עצמית ומודעות, כל אחד לכישרונותיו ויכולותיו. וזה נהדר!!!

 

אבל, כמו שאתם כבר מכירים אותי, אני יודעת לקרוא בין השורות ומיד הצלחתי לקרוא את המסר השלילי שהתחבא לו באותה שורה.

 

דבר ראשון, למה החוג הזה מיועד רק לבנות? ראיתי הרבה חוגים ותכניות שהתפרסמו בחוברות כאלה והן היו מיועדות רק לבנות. מה, בנים לא זקוקים להעצמה אישית?!

 

דבר שני, למה בדיוק המונח הזה מתאים?

 

דבר שלישי, מאיפה לכל הרוחות בא המונח 'העצמה אישית'?

 

דבר רביעי, מול מי ומה אנחנו מעצימים את הילדות?

 

הנה מה שאני באמת חושבת שקורה.

 

מאז שהתפתחה לה תנועת הפמיניזם נשים עברו שטיפת מוח שיטתית ואינטנסיבית, כך שיאמינו שתפקיד האם והרעיה לא רק שהוא משפיל ומנמיך אותנו, אלא שהוא עלבון לכשעצמו, עלבון למוח הנשי בעל היכולות האדירות (ועל זה אין ויכוח). באופן כללי, זה די מביך את האישה המודרנית לומר שהיא לא עובדת, או שהיא לא בעלת תואר כלשהו במשהו, או שהיא אמא במשרה מלאה, רחמנא לצלן…

 

נשים חוות לחץ מכל כיוון אפשרי – לימודים, עבודה טובה, ולעשות משהו עם עצמה (וזה בסדר באופן כללי). אומרים לנו שלהיות אמא זה בסדר, מעין קומפלימנט צדדי כזה, אבל זה לא הדבר העיקרי שלנו. זה בסדר מבחינתו לתת למישהי אחרת – מטפלת, נני צמודה או כל תחליף אחר לאמא שבנו, לטפל בילדים שלנו, לגדל אותם במקומנו (כמעט), כך שאנחנו האימהות נוכל לצאת אל העולם הגדול והאמיתי ולהוכיח את עצמנו לאנשים שאנחנו כן יכולות. מהקיטור ששחררתי במלוא העוצמה על הנושא תוכלו ליהנות במאמרי – הפמיניסטית האנטי פמיניסטית.

 

מאמרים נוספים בנושא:

איפה השוויון?
יהדות על רגל אחת
שלא עשני אישה

פמיניזם כשר
האישה המשוחררת
לאן את פונה?

עם בטן מלאה – איפה השיוויון?!

 

אני מאמינה שהגישה של העצמה אישית היא עוד מתקפה על הנשים, והנה למה. עבורי, העצמה אישית היא מעין מגננה, צורך לעמוד מוכנה מול…. ובכן, מול מה בדיוק? נראה לי שהמושג הזה יוצר בתת המודע שלנו צורך להיות מוכנה לעמוד מול… הצד הזכרי. לא במובן הפיזי של לצאת למלחמה נגדם, אלא כהגנה מנטלית, כאילו שהמגדר הגברי שולט במלוא העוצמה ותמיד במגדר הנשי בהתנשאות ויוהרה גברית.

 

זו בהחלט המנטליות הפמיניסטית, מכיוון שהיא רואה בגברים את הצד הגבוה והמתנשא, ואילו את הנשים כזן הנחות, היצור המקופח, הנרדף, המנוצל וכן הלאה. לכן, התגובה למצב שכזה היא יצירת דפוס חשיבה שמכין אותנו, הנשים, לעמוד מיד בכוננות, דרוכות ומוכנות אלי קרב, אם קורטוב של משהו חשוד נגד נשים מרחף לו באוויר.

 

גישת ההעצמה האישית היא לא רק מנטליות ותוצאה רגשית שגורמת להפרדה בין שני המגדרים, אלא אף יוצרת את גישת "תקפי לפני שיתקפו אותך" בכל אישה. זה בהחלט יכול להוביל לכל מיני קשיים בחיים – בחיים הפרטיים והאישיים, בזוגיות, בחברה ובעוד תחומים לא מעטים. כי זה ללא ספק מה שקורה אם ילדה גדלה עם גישה כזו, לאחר שהקימה בית משלה ומגלה שבעלה הוא "הגבר המסורתי והמוכר" (אם דבר כזה עוד קיים בכלל…).

 

הנה עוד אספקט לבעיה. הרעיון של העצמה אישית הולך יופי עם "לכי על זה בגדול" ו"צאי מהקונכייה שלך".

 

מבזק חדשות, אנשים: בנות, מטבען, יותר שקטות, מקבלות וביישניות, מבנים. כך השם ברא אותנו. אז מה הבעיה בלהיות ולחיות כמו שנבראנו?

 

כולם יודעים מה קורה כששני בני זוג דומיננטיים חיים תחת קורת גג אחת – ראש בראש ומשחקי עוצמה זה מה שתמצאו שם. שני בני זוג כאלה רבים תמיד מי ישלוט בחיי הנישואין.

 

בורא עולם, בחכמתו האינסופית, ברא מערכת איזון מושלמת. מטבעם, גברים הם בריות יותר מוחצנות, קולניות ותחרותיות. מטבען, נשים יותר שקטות, מקבלות. אבל ראו מה עשינו לטבע! עיוותנו וסילפנו אותו – נוצר מצב שמצפים מהנשים, ומטפטפים להן את זה כל הזמן למוח, שהן צריכות להתנהג בדיוק כמו הגברים.

 

אבל האמת היא, גם למי שקשה לקבל את זה (מכיוון שזאת עובדה ברורה ואמיתית): שהתורה מעניקה לאישה העצמה אישית אדירה! אורח החיים שהקב"ה עיצב לנו מאפשר לנו לממש את כל הפוטנציאל האדיר הטמון בנו כנשים! ההבנה וההכרה שאנחנו, הנשים היקרות, הן עיקר הבית, עיקר המשפחה ושכולם תלויים בנו – היא העצמה אישית מאין כמותה! שכל העבודה הקשה וההקרבה שלנו לחיי המשפחה היא סיפוק עצום. אני מכירה לא מעט נשים שהן כל כך מועצמות וחזקות, ואם תשאלו אותי הן אפילו פייטריות אמיתיות שיכולות לשמור עלינו בגבולות ולהפחיד את האויב בלי להתאמץ בכלל. והן, הנשים היקרות הללו, אף פעם לא היו בסדנאות של העצמה אישית, הן רק חיו את הדרך שבורא עולם עיצב ויצר עבורן.

 

במשפחה ממוצעת, ממוצע הילדים בכל משפחה הוא 2, ואם מחשיבים את הכלב אז 3. הרבה אנשים לא מעיזים לחלום על משפחה עם 5, 6, 7+ ילדים, לצאת לעבוד (כן, נשים במשפחות כאלה גם עובדות, מכירה לא מעט), חוזרות הביתה למשרה הנוספת ומעניקות למשפחה את מלוא ליבן ועוצמתן. זה מטען סופר אנושי, שוב, אם אתם שואלים אותי. ולנשים הללו אכן יש כוח סופר אנושי.

 

כמה פמיניסטיות עם העצמה אישית השייכות לדור המודרניזציה יכולות להתמודד עם מטען שכזה אתם מכירים?

 

ובכן, הגיע הזמן שנשליך את כל הכללים והחוקים שאינם שייכים לנו, ונתחיל לחיות את החיים היפים שבורא עולם יצר עבורנו. אם ניתן דעתנו לעצות הנפלאות שהתורה היקרה נותנת לנו חינם אין כסף, אני מאמינה שכולם בלי יוצא מן הכלל, ולא רק נשים, לא רק שיהיו מועצמים, אלא גם שמחים ומאושרים ומסופקים כפי שמעולם לא הרגישו והיו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה