גלגל חסר רחמים

מישהו משריש בנו את המחשבה שאנחנו צריכים להשיג את כל המטרות הבלתי אפשריות ולהישחק עד עפר. והכי גרוע, להסתובב על גלגל חסר רחמים כל חיינו...

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

היום, לכל העולם ואחיו יש דף פייסבוק. דף וירטואלי שמפתה את האדם לחשוב שזה אפשרי, וכמובן חשוב, להיות בקשר עם כל חבר או אדם שהכיר במהלך חייו בכל נקודה בעולם מאז הגן. פייסבוק מאיץ בנו לחפש את הגננת, את המורים שליוו אותנו בבתי הספר, מכרים שהכרנו לאורך כל הדרך, ולבלות זמן וירטואלי 'איכותי' איתם.

 

אם בחרתם להאמין בדף הזה, אז אתם מנסים לעשות את הבלתי אפשרי – כי יש רק 24 שעות ביממה, ואם אתם מתכוונים למלא אותם עם "דני" או "רוני" מהחופשה בחו"ל לפני עשר שנים אז לעולם, אבל לעולם, לא יהיה לכם זמן לעצמכם, לבני הזוג או לילדים. ובכלל, לכל מי שחשוב לכם והוא אמיתי, בשר ודם, ולא החבר מהקיר. לעולם לא תישנו. לעולם גם לא תצליחו להכין ארוחה חמה בבית שוב. אתם בוחרים להיות בקשר עם יותר אנשים, אבל "בחירת היתר" הזו הורסת לכם את החיים האמיתיים והנגישים.

 

אבל זה לא רק פייסבוק, את תבנית "השחוק" ראיתי בכל כך הרבה תחומים של החיים המודרניים אצל מטופלים רבים שהגיעו אלי. היצר הרע אומר לכם שאתם יכולים (ואפילו צריכים) להיות "אנשי אשכולות" וטובים בהכל, שאתם צריכים להיות מולטי-פעילים, או לפחות, לנסות להיות כאלה.

 

במבט ראשון, זה נשמע רעיון לא רע בכלל. אבל בעולם האמונה אנחנו תמיד מנסים להסתכל מעבר לנוצץ הנוצץ הזה, מעבר לברק הזוהר החיצוני, ולבדוק מה כוחות הרוע האלה אומרים לנו. היצר הרע מנסה לעורר בנו את ההרגשה שאנחנו צריכים להשיג את כל המטרות הבלתי אפשריות להשגה, אלה שישחקו אותנו עד עפר, שיפילו אותנו ויעסיקו אותנו במרדף אחרי "הדבר הבא" שלעולם לא נהנה ממנו, והכי גרוע, שגם לא נחווה את הרגע הנוכחי בחיינו, את עכשיו.

 

כשאנחנו עוצרים לרגע כדי להסתכל על מה שקורה מסביב, בודקים להיכן כל ה"מולטי-פעילות" הזו לוקחת אותנו, אנחנו מבינים עד כמה הדבר הזה שוחק ומפחית ממי וממה שאנחנו. במקום להתנהג כמו בני אדם, היצר הרע הופך אותנו לאוגרים שרצים בתוך מעגלים על הגלגל בכלוב של חיינו עד גיל 70, 80 ואפילו 90. והכי עצוב, שאף אחד לא יכול להפסיק את הסחרור הזה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

בוץ של רחמים עצמיים

רק חוק יחלץ אותך מהבוץ

שלולית מלאה בוץ?

מכור ל… בוץ!

נשמה תקועה

דברו אל הנשמה
לוחמת התמורות
פגישה עם הנשמה שלי

מה בתפריט?
האומץ לבכות
תתחיל עם משהו

תקועים בבוץ

המפתח והדרך השלישית

 

ניסיתי פעם לדבר עם משפטן בן 92 על ספריו של הרב שלום ארוש, ובעיקר על רב המכר שלו – בגן האמונה, בו הוא מסביר את הדרך בה נוכל לרדת מהגלגל הזה וניכנס לעולם האמונה… ואז הייתי חייב לעצור. המוח של האיש מסתובב כל כך מהר אחרי שנים על הגלגל הזה, עד שהוא כל כך מפחד לשמוע שדברים יכולים להיות בקלות אחרת. והוא לא יוצא מן הכלל, לא משהו חריג מנוף האנשים היום. פעם ביקשתי ממטופל שלי בן 85 הסובל מחרדות לעצום את העיניים ולנסות להירגע קצת, אבל הוא אמר לי שהוא בחיים לא יעשה דבר כזה. הוא אמר שאף פעם לא היה לו רגע מנוחה ורוגע בחיים שלו, והוא לא מתכוון להתחיל לעשות את זה עכשיו.

 

מטופלת נוספת שלי אמרה לי, שכל המתח הקשה שהיא חווה הוא בעצם הדבר היחיד שמחזיק אותה. כמובן שהיא טועה ובגדול! בעצם, כולם טועים טעות איומה אם הם מאמינים בשקרים שהשאירו אותם על הגלגל חסר הרחמים הזה במשך עשורים. כל מה שהם היו צריכים היה רק טיפת אומץ לראות ולהבין שאם היו עושים רק צעד אחד קטן, השתדלות קטנה, הם היו מגלים מה מרחיק אותם מהחיים האמיתיים כשהם מוותרים ומתייאשים.

 

אמונה, שהיא הכוח לגדול, אפשרית לכל אדם בכל מקום ובכל זמן!

 

במקום לדאוג ממה שקורה בעולם, מהדיכאון הגלובלי, ממזג האוויר המשוגע, הם היו יכולים להתחיל לפתח אובססיה מהבריזה הנעימה שחשו כשיצאו לטיול, או אובססיה לאיך שזה הרגיש להם בפעם הראשונה כשראו את הילדים שלהם עושים את הצעד הראשון שלהם כתינוקות – כל המחשבות האובססיביות שיעשו להם מצב רוח טוב, פעם אחת ולתמיד!

 

היום, רבים וטובים מאיתנו פשוט איבדו את היכולת להיות אנשים שמחים. אנחנו תקועים בעולם שמעצים את השליליות, עולם שעמוס מהמדיה ומהיצר הרע שלנו.

 

אבל אפשר לשנות את המצב, זה לא סוף פסוק. איך? פשוט, על ידי שנלמד לזהות דברים עם הנשמות שלנו, שהן החלק השפוי שבנו, יותר מאשר עם הגוף שמוביל את אותנו למקום חסר שפיות.

 

אחד המפתחות לחיים עם שמחה, הצלחה וחיים המבוססים על אמונה הוא – ליישם את העצות שנותנים לנו מורי הדרך הרוחניים, ובעיקר, לקיים את עצת השמחה שהמומחים האלה נותנים לנו. וכן, אני גם מתכוון לרב שלום ארוש.

 

כי אם הרב שלום ארוש אומר לנו שבדור שלנו, אם אין לנו את הזמן ללמוד ולהתפלל אנחנו צריכים לשים את הדגש והכוח על אחד משני הדברים – התפילה, אז אנחנו בהחלט צריכים להקשיב לו. אם הוא אומר לנו שהמשפחה והילדים שלנו יותר חשובים מלטפס על סולם ההצלחה – אז אנחנו צריכים לבחון את הלו"ז שלנו ולהתחיל להקדיש יותר שעות לחלק הזה של חיינו.

 

ואין שום תירוצים, כי מגלגל חסר הרחמים הזה אפשר לרדת, הבחירה בידינו.

 

 

* * *

ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה