אל תקנאו במלאכים

אם אתם רוצים להצליח בחיים, להבין שאתם הרבה יותר חשובים ממלאכים, פשוט, אל תקנאו במלאכים! הרב שלום ארוש עם מפתח ענק ומפנק לשבוע מקסים.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

אם אנחנו מודעים לכלל הבא, אז יש לנו את זה!

 

ולמה אני מתכוון?

 

החיים, כמו שכבר כולנו יודעים, הם מלחמה אחת גדולה. אלה החדשות הטובות. והחדשות היותר טובות הן – שזאת מלחמה תמידית שלא מסתיימת, רק ב-120. אבל אל תתייאשו, כי קיבלנו מבורא עולם את אחד הכלים האדירים לנצח בה – הרצון, לרצות ברצון חזק ותקיף! בלעדיו, אין לנו סיכוי לגבור על היצר הרע. לכן חשוב מאוד שנהיה מודע לארגז הכלים שלנו ולכלים האדירים שהוא מכיל בתוכו כדי שנוכל לומר בפה מלא, 'אני בדרך הנכונה להשגת היעדים הרוחניים שלי, למילוי תכליתי בעולם'.

 

השקר הגדול

 

דבר נוסף, אם אנחנו מודעים לעובדה הבאה, אז לא רק שיש לנו את זה אלא שאנחנו נמצאים במצב מעולה: השקר שקיים בתפישה של האדם בה הוא מסתכל וחושב על עצמו. לרוב, אנשים מרגישים גרועים כי: יש לנו יצר הרע, יש לנו גם תאוות נוראיות, אנחנו קטנוניים, יש לנו יצרים שפלים, מידות רעות, אנחנו נופלים שוב ושוב וטועים בלי סוף… והרשימה עוד ארוכה. אבל, אם נרצה או לא הדרך למסקנה המסוכנת קצרה מאוד: הרגע בו אדם אומר, ומשכנע את עצמו, שהוא רשע, לא יוצלח ולא שווה.

 

אלה מחשבות מלאות רעל מהסוג הקטלני ביותר שקיים. הן קונות שביתה בחדרי הלב ובתת המודע, מסכלות כל רצון טוב, החלטה לשינוי, מהלך חיובי בכל תחומי החיים, מזרימות בדם ייאוש ארסי שמשתק את האדם. ולא רק, אנחנו אפילו לא יודעים עד כמה הרדיפה העצמית הזו הורסת לנו את החיים, עד כמה היא מונעת מאיתנו אינסוף טוב שהיינו יכולים להשיג ולקנות.

 

ואת התפישה הזאת צריכים לקעקע מהשורש! תחילה, בהבנה עד כמה כל המחשבות הללו הן ההיפך הגמור מן האמת. לאחר מכן, להשיב את הדברים אל המוח והלב, למחוק את כל המחשבות השליליות ולשתול בלב את זרעי האמת של התפישה הנכונה, מהו הערך האמתי שלי ואיך אני באמת נראה בעיני בורא עולם שאוהב אותי אהבה אינסופית, שהוא בכבודו ובעצמו לא מסתכל עלינו בצורה כזו.

 

אל תקנאו במלאכים

 

רגע האמת! לדעת שכל הכישלונות והחסרונות שלנו, כל הנפילות והיצרים הרעים, כל התאוות והמידות הרעות, הקטנוניות והעצלנות, הבלבולים והשיגעונות… והרשימה בוודאי ארוכה, כל אלה הם המעלות שלנו! הם השורש של כל הנחת שיש לבורא מאיתנו. הם נותנים את הערך המוסף לכל העבודה שלנו כאן!

 

ואם האמת כזו מחזקת ומעודדת, אז למה להיות עצובים ושבורים? למה אתם חושבים שאתם גרועים? הסיבה הכי מצחיקה לשברון הזה היא הידיעה שאנחנו לא מלאכים. צדיקים הם לא מלאכים, אז למה אתם חושבים שאתם רשעים? בלי יצר הרע, מלחמות פנימיות והתגברויות, בלי מידות רעות וחסרונות אף צדיק לא הגיע למעלות שלו. הוא צדיק רק בגלל מה שעבר עליו עם היצר הרע שהיה לו, נפילות ורגעי חולשה שעברו עליו בדרך. אבל מלאך? זה כלום כפי שאסביר בהמשך.

 

התוצאה מושלמת והציון אפס!

 

משל למה הדבר דומה? ליצרן שהוא חכם גדול ומתכנת שבנה מכונה מדהימה שמייצרת כלים נפלאים בצורות ובצבעים מרהיבים. הוא נותן פקודה למכונה והיא מייצרת צלחות חרסינה יוקרתיות, פקודה אחרת והיא מייצרת ספלוני קפה מעוצבים, עוד פקודה והיא מייצרת אגרטלים וכלי הגשה מפוארים וכן הלאה. האם המכונה תוכל לפעול ולייצר מעצמה? לא! כי הכל מכוחו של היצרן הגאון! האם משהו מכל הכלים הנפלאים נזקף לזכותה של המכונה? לא! הכל מעשה ידי היצרן והכל שלו, גם המכונה וגם התוצרת שלה.

 

הנמשל הוא המלאך. המלאך נוצר על ידי השם יתברך למלא תפקיד, לבצע שליחות. אין לו שום אפשרות לסטות ממסלולו, הוא עושה בְּדיוק מֵרבי את הנדרש ממנו. לכאורה, זה ראוי לשבח. אך אם נתבונן על המשל, מובן לכל בר דעת שהמלאך הוא ממש כלום. הכל מעשה הבורא שמנהיג את עולמו באמצעות המלאכים. והמלאכים הנפלאים על כל כוחותיהם המיוחדים, עם כל קדושתם וטהרתם, ניקיונם מהרע ושלמותם – הם ממש כלום, חסרי כל מעלה ביחס לבורא שברא, יצר ומפעיל אותם בעולמו. אומנם במבחן התוצאה הם מגיעים לתוצאות מושלמות, אך בכל זאת חשיבותם היא אפסית. נחת הרוח שאת, אתה ואני גורמים לבורא עולם מתוך הקושי וכל המניעות הרבה יותר גדול מזה של המלאכים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אני לא מלאך!

אני, כי זה הכי מקורי

אם תרצה, תרים גם משקולות

הייתי רוצה ש
יש לך אותה – נקודת הרצון
האדם החזק

כמה שעות עם כנפיים של מלאך

קפה עם מלאכים

כמו מלאכים
המלאך המובטל
בוקר לא רע, אחרי הכל

הניצחון הכפול

צידה לדרך

כשנגמור עם כל הסידורים

 

השותפים של הבורא

 

כי האדם, הוא יצירה מיוחדת במינה שיש לה כוח ורצון לעשות כביכול נגד הוראות הבורא. הבורא רוצה כך והוא נמשך ורוצה אחרת. הבורא מצפה ממנו לקדושה לטהרה ולמידות טובות, והעולם הזה והגוף הגשמי מושכים ומורידים אותו לשקוע בחומריות ובקטנוניות, מדרדרים אותו לתהומות של רוע. זו בדיוק מעלתו וייחודו על פני המלאך. זה בדיוק מה שעשה את כל הצדיקים לצדיקים. האדם נמצא במציאות שהיא כל כך מנוגדת לבורא, ועדיין, רוצה ושואף מנסה ומתאמץ לעשות את רצון הקב"ה. נכון, הוא גם נכשל הרבה, אבל כל תנועה טובה שלו חשובה ויקרה בלי שיעור וערך כלל.

 

כל פעולה ומעשה טוב שלכם – שייכים לכם, נזקפים לזכותכם, מקָרְבים אתכם אל הבורא ועושים לו נחת רוח דווקא בגלל ה"חסרונות" הללו. כל אחד מאיתנו הוא היחיד בבריאה שעושה משהו מעצמו. לכן עם ישראל נקראים שותפים לבורא, "אל תקרי עַמי אלא עִמִי" – רק לנו יש עשייה אישית.

 

הסיכוי היחיד

 

לכן מי שרוצה סיכוי להצליח חייב לשנות את כל התפישה שלו: בכל פעם שאתם מבחינים בחסרונות הגדולים שלכם, אל תחשוב רע על עצמכם אלא תבינו ותפנימו שזאת המעלה והייחודיות שלכם. דווקא בגלל כל מה שקורה אתכם ועובר עליכם – דווקא בגלל זה יש לבורא כל כך הרבה נחת ממכם! תרימו את הראש, תזקופו את הגב, תנו חיוך ותתמלאו באושר! אשריכם שזכיתם. עם כל כך הרבה יצר הרע אומרים תודה, מברכים ברכה, מקיימים מצווה, עושים חסד, מדבר עם בורא עולם, לומדים תורה, רוצים וכוספים – אשריכם!

 

אומר "אור החיים" הקדוש זיע"א, שלמרות שהמלאכים נותנים שיר ושבח לבורא בתכלית היופי והשלמות, הקדושה וההתלהבות, "השיר והשבח העולה מהנשמות אשר הם בעולם הזה, אשר הם תוך הבשר והוא מונעם מהכיר ה', והם מתעצמים לאהוב ה' ולשבחו ולהודות למאמרו – זה עליון וחשוק אצל הבורא למעלה מהכל!"

 

השורש של כל החיזוקים

 

בלי הסתכלות כזו על עצמנו ועל החיים שלנו, זה מתכון לשבירה והרמת ידיים בכל פעם שנופלים, אפילו נפילה קטנה. אדם שמודע לכוחות שבו ולארגז הכלים שלו, ובעיקר – לעובדה שזו המעלה שלו ושהוא לא מלאך, לא מתרגש משום דבר. הוא יודע שקשה לו זמן מסוים, כך הוא נברא וכל נקודה קטנה של התגברות חשובה ויקרה לבורא עולם. וכל צעד חיובי ונכון מעלה אותו בסולם הרוחניות שלו. לכן הוא גם לא קצר רוח, לא מתבלבל מהריחוק מהשלמות ולא נופל לעצבות. הוא שמח מכל הישג שקנה מתוך הקשיים והמניעות.

 

הנה לכם הסוד והמפתח הגדול שבהם תלויה כל ההצלחה של האדם במלחמת היצר הרע. אם מתבוננים לעומק, כל החיזוקים וההתחזקויות מונחים בשכל האדיר הזה. מי שלא מפנים את זה, יכול אומנם להתחזק במשהו אך זו תהיה התחזקות זמנית בלבד. בנפילה הבאה הוא שוב יתרסק וייקח לו הרבה זמן לקום ולהתעודד. אם הוא עדיין חושב שהוא על תקן מלאך בעולם הזה – הנפילה בוא תבוא והיא תהיה בלתי נמנעת. רק כאשר הוא יתחיל לשמוח במי שהוא וכפי שהוא, להבין את רום יקר מעלות מהמקום בו הוא נמצא – חסרונות, כישלונות ועוד, רק אז תהיה לו התחזקות בת קיימא שתעלה אותו מעלה, תעזור לו לעבור את גלי החיים והסערות, את כל המלחמות והמניעות כשידו על העליונה!

 

מכל הלב!

 

וכמובן, זה לא רק בהשוואה שבין אדם למלאך, אלא גם כאשר משווים בין אדם לחברו – אסור לנו להשוות לפי מבחן התוצאה אלא לפי המלחמה והמאמץ שכל אחד השקיע. וככל שיש לאדם יותר יצרים ותאוות, כך עבודתו חשובה יותר לפני הבורא והוא יכול להגיע למעלות רמות יותר. רבי צדוק הכהן מלובלין זיע"א כותב, שרק אדם שמלא בתאוות וביצר רע יכול לעבוד את הבורא בכל לבבו, כלומר בשני יצריו, אבל אדם שאין לו הרבה תאוות וחמדות לעולם הזה – אינו יכול לעבוד את הבורא בכל לבבו. לכן אסור לנו להשוות את עצמנו לאף אדם, כל שכן לא להיחלש וליפול בדעתנו מהצלחת הזולת.

 

ידיעה זו נצרכת לנו בכל זמן, אך היא נצרכת ביותר הזמן הזה – חודש אלול וחגי תשרי המרוממים, בזמני התשובה הנפלאים הללו. רק מי שמצויד בידיעה זו מתייחס נכון לחסרונות שלו, מתפלל להשלימם ועושה תשובה באמת. ולמי שאין, הוא ללא ספק מבזבז את זמנו וכוחותיו באכזבות הנובעות מציפיות לא נכונות, וכל תהליך הצמיחה הרוחנית שלו מלווה בייאוש ותסכול גדולים.

 

קחו את המפתח לחיים והשתמשו בו, הוא היסוד לצמיחה הרוחנית שלנו מתוך שמחה וסיפוק אמיתיים, מתיקות ונעימות שבזכותם נזכה שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה, אמן!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה