קישואים צלויים בשומר על רוטב יוגורט חם

זוהי מנה ראשונה מושקעת ומרשימה, שתקצור תשואות. ההכנה המעט מורכבת שווה כל רגע, בעיקר כי מדובר באחת המנות הטעימות שיעלו על השולחן שלכם.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 02.11.23

קישואים צלויים בשומר על רוטב יוגורט חם

זמן הכנה: 70 דקות | דרגת קושי: בינוני | חלבי

זוהי מנה ראשונה מושקעת ומרשימה, שתקצור תשואות. ההכנה המעט מורכבת שווה כל רגע, לא רק בגלל הרושם אלא גם בגלל הריחות הנהדרים ובעיקר כי מדובר באחת המנות הטעימות שיעלו על השולחן שלכם.

הקישוא נחשב פעם לירק קייצי, ועד היום רוב המתכונים המבוססים עליו הם מתכונים קיציים בעיקרם. אבל כבר שנים שאפשר למצוא קישואים על המדפים גם בחורף – ובשבועות האחרונים, באופן ספציפי, נתקלתי כמה פעמים בקישואים הקטנטנים האלה (10 ס”מ ופחות), שמתאימים בדיוק למתכון שלנו הפעם.

החיבור בין הקישוא הקייצי לבין השומר החורפי ורוטב היוגורט (בקיץ אפשר להחליף בלאבנה רכה), הוא לא פחות ממושלם. בשיטת ההכנה המיוחדת, הקישואים נצלים קודם בתנור ואז נחרכים במחבת לוהטת ועוברים אידוי עם שאריות הנוזלים והשמן מהתבנית, אותן מצמצמים לרוטב סמיך וכהה.

בהגשה משדכים להם רוטב יוגורט-חם פשוט, מפוררים מעל מעט גבינת המאירי (או גבינה טובה אחרת), מתבלים בהרבה מיץ לימון, שום, שמיר ונענע קצוצה, צנוברים קלויים ופלפל שחור.

זמן ההכנה ארוך יחסית, אבל אפשר להכין את רוב חלקי המנה מראש ולהרכיב תוך כמה דקות. חובה להגיש עם לחם טוב כדי לספוג את שאריות הרטבים.

המצרכים

כמויות ל-6 סועדים

  • 9 קישואים קטנים (בערך חצי ק”ג)
  • 2 ראשי שומר קטנטנים או אחד קטן-בינוני (150 גרם)
  • 1 בצל סגול קטן
  • 350 מ”ל יוגורט עיזים
  • 2 לימונים
  • 2 שיני שום
  • 1/3 כוס צנוברים
  • 2-3 גבעולי נענע
  • 2-3 גבעולי שמיר
  • 150 גרם גבינת המאירי (או ברינזה טובה. אפשר גם להשתמש בקרעי מוצרלה פרסקה, אבל אז יש לחזק את התיבול בהתאם).
  • פלפל שחור, מלח
  • שמן זית

אופן ההכנה

א. מחממים תנור ל-200 מעלות.

ב. שוטפים את העשבים, מייבשים במגבות נייר ומניחים בצד.

ג. פורסים דק את הבצל והשומר. חוצים את הקישואים לאורך. מעבירים לקערת ערבוב, ממליחים, מוסיפים שמן זית (כשליש כוס) ומערבבים עד שהכל מתכסה יפה בשמן. מעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה ומכניסים לתנור לכחצי שעה, עד שהקישואים יתרככו.

ד. בינתיים, מכינים את רוטב היוגורט החם: מבשלים את היוגורט על אש גדולה, עד סף-רתיחה, תוך ערבוב מדי פעם. מקטינים את האש, ממליחים קלות, סוחטים מעט מיץ לימון, כותשים ומוסיפים אחת משיני השום. מבשלים תוך כדי ערבוב במשך 5-7 דקות עד שמתקבל רוטב סמיך וקטיפתי.

ה. תולשים את עלי הנענע מהגבעולים ושומרים בצד. תולשים את עלי השמיר בקווצות קטנות (הסתכלו בתמונות). מפוררים את הגבינה לפירורים לא אחידים בגדלים שבין בוטן לאגוז.

ו. מוציאים את התבנית מהתנור ונותנים לה כמה דקות להתקרר מעט.

ז. בינתיים, מחממים מחבת נון סטיק על אש גדולה. כשהיא לוהטת קולים עליה את הצנוברים תוך ערבוב במשך דקה או שתיים עד שמופיעים עליהם כתמי השחמה. מעבירים לכלי נפרד.

ח. מחזירים את המחבת לכיריים ונותנים לה להתלהט. מעבירים את חצאי הקישואים למחבת גדולה ומניחים אותם בזהירות כשהחלק הפנימי כלפי מטה. אם המחבת חמה מספיק, תשמעו צליל “פסססס…” חזק. נותנים לקישואים כמה דקות להיחרך ולהשחים מעט ואז מוסיפים את שאריות השמן והנוזלים מהתבנית למחבת, ומצמצמים. מסירים מהאש.

ז. סוחטים את הלימונים. שופכים את המיץ לצלוחית, כותשים ומוסיפים את שן השום השנייה ומערבבים.

ח. בונים את המנות: על כל צלחת יוצקים מעט רוטב יוגורט חם; מפזרים מעט מהשומר והבצל הצלויים; מניחים מעל 3 חצאי קישואים; מפזרים את הגבינה המפוררת והצנוברים הקלויים; מקשטים בעלי נענע ובקווצות עלי שמיר; מטפטפים מעל לכל המנות בנדיבות מתערובת הלימון והשום; ממליחים; טוחנים מעל מעט פלפל שחור טרי, ומגישים.

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה