אם תרצו אין זו מעשיה

היה איש אחד, אישיות מיוחדת במינה שסיפר סיפורים, ואמר: "אנשים אומרים שסיפורי מעשיות מסוגלים לשינה, אבל אני אומר שעל ידי סיפורי מעשיות, מעוררים בני אדם משנתם!"

5 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

היה איש אחד, אישיות מיוחדת במינה שסיפר
סיפורים, ואמר: "אנשים אומרים שסיפורי מעשיות
מסוגלים לשינה, אבל אני אומר שעל ידי סיפורי
מעשיות, מעוררים בני אדם משנתם!"
 
 
כולם מכירים את סיפורי הילדים על כיפה אדומה, סינדרלה, עלי-בבא וארבעים השודדים וכמובן את סיפורי אלף לילה ולילה. כולם שמעו על אגדות, מעשיות וסיפורי-עם שעברו מפה לאוזן, כשכל אחד תורם שורה-שתיים לעלילה.
 
לכל עם יש את הסיפורים והמעשיות המיוחדים לו. היהודים למשל, סיפרו סיפורים בבית הכנסת או סביב שולחן השבת כדי לחדד את האמונה ולהוסיף טעם טוב לארוחה. בסיפורים אלה הועברו מסרים וערכים יחודיים ששיקפו את החברה היהודית ומנהגיה, את מצבם עם שכניהם הגויים ואת היחס שבין עשירים ועניים. סיפורים שהם חלק בלתי נפרד מההווי שלנו, מהדרך שבה אנו לומדים ומקבלים ערכים ומוסר ואף נהנים מהם.
 
בסיפורים אלה קיימים יסודות המזינים את העולם הפנימי שלנו, יסודות המספקים כלים להתמודד עם מצוקות, פחדים וחרדות מחד, ומוסר השכל, שעוזר לארגן מציאות מסויימת ונתינת משמעות, מאידך. כמו כן מקבלים אנו קווים מנחים בעזרת סמלים ודימויים המנווטים לדרך חיים שבה נבחר. בעזרת סיפורים אלה, יכול השומע לקבל הזדמנות לגבש תפיסת עולם שתוביל לגיבוש הזהות. סיפורים הפונים אל הנפש עם כלים להבנת דרכי פעולתה.           
                                                                                    
סיפורי אגדות כמו כיפה אדומה, שלגיה ועוד קיבלו אף הם, על פי מחקרים, משמעות והבנה של תהליכים העוברים על האדם. על פי מחקרים אלה, בכלים שאנו מקבלים מאגדות מסוג זה, נשתמש בגיל מאוחר יותר מכיון שכילדים רכים לא נוכל להבין את הסמלים, אבל הם יישמרו בתוכנו, זאת אומרת שאת ‘הפירות’ נקטוף למעשה, בשלב מאוחר יותר בחיינו. כך למשל באגדה על כיפה אדומה, לפי הסבר זה, מדובר בנערה מתבגרת המנסה להתמודד עם תהליכי גיל ההתבגרות ושינויים פיזיולוגיים בגופה.
 
המחקרים מסבירים שהסיפורים נכתבו בהתאם לתקופה בה הם נאמרו. למשל, אם בתקופה המדוברת היה רעב וחולי, או שהתנהלה מלחמה והרחובות היו נראים כשדה קרב, גדלו הילדים על סיפורים שבהם החיים מתוארים כקשים עם מסרים לא פשוטים והמסקנות המתקבלות, שעלינו להיות תחמנים לא קטנים כדי להתמודד עם סיטואציות בחיים ובדרך מסויימת, לאבד מהתמימות והפשטות שבנו. לעיתים, כפי העולה ממסרים אלה, נדרשים אנו לפתח בתוכנו איזה לוחם "דון-קישוט" מתחיל, שעם הזמן יהפוך למקצוען בדמות נינג’ה, וכל זה על מנת לשרוד בעולם הגדול.
  
אגדות ומעשיות נאמרו בהתאם לכל תקופה וכך גם בתקופתנו. אולם, את מקום המספר הזקן תופסת האגדה הטלויזיונית-קולנועית, שבה הגיבורים הם דמויות שבעזרת אפקטים הופכים למשהו לא רגיל, עם כוחות לעשות דברים לא מציאותיים כמו לעוף בעזרת גלימה. מה קרה לטיול התמים ביער? איך אפשר להבין באמצעות טכנולוגיה ואפקטים את הנפש ודרכיה? והמספר, כן המספר, זה עם הקול הנעים והרך שסיפר את הסיפורים שסחפו והקסימו אותנו, איפה הוא?
 
היה איש אחד, אישיות מיוחדת במינה שסיפר סיפורים, יחיד ומיוחד. "אנשים אומרים שסיפורי מעשיות מסוגלים לשינה, אבל אני אומר שעל ידי סיפורי מעשיות, מעוררים בני אדם משנתם!" – כך נהג לומר. סיפורים שסופרו לפעמים בדרך פשוטה ולפעמים באופן מורכב ועמוק, אבל תמיד מרתקים ומחנכים, מענגים ומעודדים את הצעירים ואת הצעירים ברוחם בכל הזמנים, מיום שסיפר אותם לפני כמאתיים שנה ועד היום!
 
מביני דבר שקראו או שמעו סיפורים אלו, העידו לאורך כל הדורות על התבונה הנעלה וערכים חשובים, כמו אמת ואמונה הטמונים בהם, בו בזמן מרחיבים הם את גבולי המחשבה של צעירים ומבוגרים כאחד. איש שסיפר מעשיות בעזרת סגנון אגדי ומושך אל עולם קסום של מלכים ומלכות, נסיכים ונסיכות. בחן מיוחד מעביר בסיפוריו מסר על האדם המחפש אחר ייעודו, על המאבקים בנבכי פנימיות האדם –  הלא הוא רבי נחמן!
 
ואמר: דע, שסיפורי המעשיות הם דבר גדול, ולא כל אחד יכול לספר סיפורי מעשיות, אלא רק אדם שיכול להבדיל בין חושך לאור, דהיינו בין הרע לטוב. צריך המספר לדעת את גודל ההפרש וההבדל בין כוחות אלה, כי יש מעשיות מצד הטומאה עם תחבולות או כישוף, ויש מעשיות מצד הקדושה שהם בחינת אור המאיר לנפש השומע.
 
נביא לדוגמא את סיפור המעשיה "מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו" –  אחת מתוך רבות שסיפר לתלמידיו, ובה מסופר: "מעשה במלך אחד, שהיתה שיפחה אחת בביתו שהיתה משרתת את המלכה, והנה הגיע זמן לידתה של המלכה וגם זמן לידתה של השיפחה, באותה העת ממש. והלכה המיילדת והחליפה הוולדות – שהניחה את בן המלך אצל השיפחה ואת בן השיפחה אצל המלכה, למען תיראה מה יצמח מזה ואיך יפול דבר…"
 
במעשיה זו מספר רבי נחמן על החילוף שבין הגוף לנשמה. הנשמה שהיא בן המלך והגוף שהוא בן השיפחה שנתחלפו. בסגנונו המיוחד מתאר לנו רבי נחמן את מאבקי הגוף והנפש בעזרת שתי דמויות אלו. את מהות התערבותם של גורמים שונים בחיינו, כמו המיילדת שהחליפה את הילדים "למען תיראה מה יצמח מזה ואיך יפול דבר". סודות ומסרים עמוקים מסתתרים בתוך סיפורי המעשיות שאותם סיפר לתלמידיו, עם כלים רבים שיעזרו לנו להתבונן בצורה נפלאה על הנימים העדינים והדקים של הנפש והעמקת הרוחניות, כלים שילוו אותנו לאורך כל הדרך, כל ימי חיינו!
 
בספר "איש היער" (פירוש למעשיה הנ"ל) מסביר הרב ארז משה דורון על הנפשות הפועלות ודרך פעולתן: המלך – שהוא הקב"ה, ביתו – ליבו של האדם/ בית המקדש, השפחה – יצריו של האדם, הכח הגשמי והיצרי שבאדם, המלכה – שהיא השכינה. השפחה אמורה לשרת את המלכה, את הכח הרוחני. אם באמת היה האדם משתמש בחלק הגשמי כדי לאפשר לעצמו גילוי רוחני כמה נפלא היה הדבר: השפחה היתה נשארת בתפקיד השפחה. והמלכה היתה מלכה. אולם, בזמן "הלידה" מתרחש החילוף.
   
את "הלידה הרוחנית" מסביר המחבר כהתוודעות האדם אל החלק הפנימי שלו, אל נשמתו. בעזרת התוודעות זו מגלה "ומוליד" האדם מעצמו רובד אחר רובד. אך ברגע ש’יורדת’ נשמת האדם לעולם ומתלבשת בגוף, יש התערבות של גורם כלשהו –  המיילדת היוצרת עירבוב ומבוכה. גוף זה מונע למעשה, בפעולת החילוף את הגילויים הרוחניים ומאפשר את התגלות הגוף. אם כן נשאלת השאלה: מה מוביל את המיילדת לעשות מעשה כזה מרושע? התשובה לכך: "למען תראה מה יצמח מזה…" – כאן מגלה לנו רבי נחמן יסוד מהותי בין הטוב לרע: לרע אין תכלית אמיתית והוא לא משרת שום מטרה או אידיאל ואינו מביא שום תועלת אמיתית לאדם. הטוב לעומת זאת מכוון תמיד לשם תכלית ולתועלת.
 
בחיפוש אחר הייעוד, מסביר רבי נחמן בסיפורי המעשיות את הרצון הפנימי של האדם לחוש עונג ושמחה רוחניים. כשהגוף "מוותר" על הרצונות הגשמיים הוא מקבל על עצמו את התפקיד האמיתי – לשרת את הנשמה, בכך יזכה לסיפוק אמיתי. רבי נחמן מבהיר לנו בסיפורי מעשיות אלה, שהשיגרה וחיי היום-יום ביחד עם הגירויים שהעולם החיצוני "משדרים" כל הזמן, משכיחים מלב האדם את הרגעים הנפלאים והנדירים של חסד והתבוננות אל פנים הנפש. אילו היה יודע האדם לנצל אותם היו עשויים חייו להשתנות.
 
בסיפורי המעשיות מציג רבי נחמן בדרך נפלאה חידה אחר חידה על מהות החיים. בעזרת חידות אלו, המבוססות על משנתו ותורותיו, מסביר לנו רבי נחמן שבתוך העולם חבויים סודות טמירים ונעלמים. האדם המקדיש זמן למחשבה פנימית, אינו נבהל ונרתע מסודות אלה וכמובן שלא צריך להפוך "ללוחם מתוחכם". ואמר רבי נחמן: "וכן שמעתי בשם הבעל-שם-טוב שאמר: אוי ואבוי, כי העולם מלא מאורות וסודות נפלאים ונוראים, והיד הקטנה העומדת בפני העיניים ומעכבת מלראות אורות גדולים".
 
סיפורי המעשיות של רבי נחמן מופיעים גם בגירסה לילדים ובהם נקודות למחשבה בסוף כל מעשיה. מטרתו של המספר בעזרת סיפורים אלה, לעורר אצל הקורא הצעיר רעיונות חינוכיים עם דרכים להכיר טוב יותר את עצמו ואת העולם סביבו. כמו כן מועברים מסרים על החשיבות לחיות חיים טובים ועל אנשים שרוצים לגרום רע לאחרים, כשבסופו של דבר נענשים בעצמם. בנוסף מסביר רבי נחמן לילדים מושגים כמו: חברות טובה, נאמנות ועל ההבדל בין הטוב והרע. 
 
אין ייאוש כלל! – מסר אותו נוטע הרבי כבר בגיל צעיר, שלא צריך להתייאש כשנכשלים ושתמיד אפשר להתחיל עם מעט הטוב שנשאר לנו. ושואל הוא: כשנכשלתם, איך הגבתם? האם ניסיתם פעם נוספת?
 
בספר "סיפורי מעשיות" של רבי נחמן שלוש-עשרה מעשיות נפלאות הכוללות סודות עמוקים עם דברים המובאים מהזוהר והקבלה, סיפורים המופנים לכל מי שמבקש אחר האמת. ואמר תלמידו רבי נתן ע"ה: "ויכול כל אחד להוציא מהם רמזים והתעוררות נפלא אם ירצה…אם תביט בעין האמת תעמוד מרעיד ומשתומם".

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה