הריח של התוכחה – פרשת השבוע דברים

פרשת השבוע דברים - משה הוכיח את ישראל על חטא העגל - אבל באופן של "ריח טוב", ועם אהבתו הרבה לישראל הצליח לעורר את הטוב שבהם...

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

בפרשת דברים, שקוראים תמיד קודם תשעה באב, אנו מוצאים את תוכחת משה לעם ישראל על שפגמו בדרך לארץ ישראל, שלא היו חזקים באמונתם, לכן כל הפרשה מדברת בדברי תוכחה על ישראל שפגמו באמונה וגרמו עיכוב בדרך לארץ ישראל בחטא העגל, חטא המרגלים, במי הבאר והשליו וכן הלאה, ככתוב: "ובדבר הזה אינכם מאמינים בה'" וכו', כי עיקר תיקון הדרך לארץ הוא האמונה, ומכיון שפגמו באמונה ולא האמינו בה' ובמשה עבדו, כפי מדרגתם, לכן לא נכנסו לארץ ישראל.
 
ואומנם, תוכחת משה לישראל היא מתוך אהבתו לישראל, כפי שראינו שמשה היה מוכן למסור נפשו עבור עם ישראל ואמר: "מחני נא" וכו', כי עיקר התוכחה היא לתת ריח טוב בנשמות, וזהו "נרדי נתן ריחו" הנאמר על חטא העגל. כלומר, משה הוכיח את ישראל על חטא העגל – אבל באופן של "ריח טוב", ועם אהבתו הרבה לישראל הצליח לעורר את הטוב שבהם, כמובא בליקוטי מוהר"ן (ח"ב, ח), ועל ידי זה הוסיף להם כח בנשמתם.
 
עניין זה אפשר להסביר על פי כמה תורות בליקוטי מוהר"ן (יז-יח ח"ב), שם מסביר רבי נחמן, שהצדיק הוא רחמן והוא אוהב את ישראל ומחפש תמיד נקודות טובות ומסנגר עליהם, כפי שמשה (445) עומד בין שמד (444) לרצון (446) ולכן תוכחתו מעלה ריח טוב בנשמות.
 
בספר "עונג שבת" כותב, שתוכחת משה התחילה בחודש שבט, הוא חודש אחד-עשר, כנגד אחד-עשר סממני הקטורת המעלים ריח טוב בנשמות, וכן תוכחת משה העלתה בחודש זה דווקא ריח טוב בנשמות, ועל ידה זכו להתחזק.
 
נמצא, שעל ידי אהבת ישראל מסתכלים בנקודות הטובות שבכל יהודי, ועל ידי זה התוכחה מעלה ריח טוב בנשמות, ובפרט בימים אלה שבהם צריכים להתחזק באהבת ישראל כדי לתקן את חורבן הבית, שנחרב בגלל שנאת חינם, ולהסתכל בכל אחד בעין טובה ולראות את הנקודות הטובות בכל יהודי, ולהתחזק באמונה בה' ובאמונת חכמים, משום שעל ידי זה מתקנים את הפגמים שבגללם נחרב בית המקדש.
 
כמו כן צריכים להתחזק בעשיית חשבון נפש, ועניין זה הוא תכלית התוכחה – שאדם יעשה חשבון נפש ויתבונן ברמזים שה' יתברך שולח לו בכל עת.
 
דבר זה מתקשר לעניין תיקון חצות, שאומרים בימים אלה גם ביום, משום שאלו ימים של חשבון נפש – שכל אחד ישב עם עצמו ויתבונן במצבו, שזה עניין תיקון חצות, וכמו שכותב רבי נתן: שתיקון חצות הוא בפרט על עצמו ועל מצבו, שעל זה צריכים לבכות ולבקש. וזה פירוש "איכה ישבה בדד" – שאדם ישב בדד ויתבונן במצבו בבחינת "אֵיכָה" כלומר "אַיֵּכָּה", כמו שאמר הקב"ה לאדם הראשון אחר החטא " אַיֵּכָּה".
 
נושא זה מרומז בפרשת דברים, משום שפרשת "דברים" מלשון "דיבורים" שאדם מדבר עם קונו, ובפרט בשעה שיושב בדד – בהתבודדות ותיקון חצות, ועל מזה מרמז הפסוק: "קחו עמכם דברים ושובו אל ה'", כלומר – צריך לקחת "דברים", שהם הדיבורים שמדבר בינו לבין קונו, ועל ידם שבים אל ה'. כמו כן זוכים להתבונן בתוכחה הבאה מן השמים לכל אחד על ידי ששולחים לכל אחד רמזים מן השמים במחשבה דיבור ומעשה, וכן על ידי בהתבוננות בדברי הצדיק ובלימוד ספריו ששם, כפי שכותב רבינו הקדוש, נמצאת התוכחה שמעלה ריח טוב בנשמות, ועל ידי העין הטובה וכף-זכות שאדם דן את עצמו ואחרים, יעלה הריח הטוב בנשמות ונזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה