תברח מהמחלוקת היא מחריבה!

אל תתבלבלו, גם כיום קיימת מחלוקת אדירה על גדולי וצדיקי הדור, שחלקם מושפלים עד עפר.. ובשל כך גם מכפרים על כלל הדור בביזיונות ובחרפה שלוקחים על עצמם..

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 10.06.21

תברח מהמחלוקת היא מחריבה!

 

פרשת "קרח" מפניני הפרשה "רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה' " (במדבר ט"ז, י"ג)

 

פרשת השבוע שלנו מלמדת אותנו בפרוטרוט אודות ההשפעות ההרסניות והמחריבות של המחלוקת, כפי שאני נוהגת תמיד לומר בכל מלחמה תמיד כל הצדדים מפסידים, גם המנצח יוצא באבדות ובהפסדים.. לעולם מחלוקת, מריבה, סכסוך – הוא דבר שלילי, מצב הרסני ולא טוב. לא בכדי אומרים חכמנו שעדיף שלום קר מאשר מלחמה חמה.

 

השלום תמיד טוב ורצוי ככתוב במגילת אסתר,  "כִּי מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל זַרְעוֹ". שימו לב לכתוב , גדול ליהודים כלומר שהוא יהודי חשוב ונכבד ורצוי לרב, כלומר שלא כולם מקבלים ומכבדים אותו, אלא רובם! יחד עם זאת מרדכי היהודי אף על פי כן מבקש תמיד את הטוב ומבקש להיטיב עמהם ודובר שלום וטובה על העם, כלומר בזמנו יש שלום, אחווה, רעות וידידות בעם.

 

הבה נבחן את משמעות המחלוקת ונפיק לקחים חשובים לחיינו אנו, אבל לא לפני שנציץ בדמותם של החבורה הסוררת

 

קורח וייחוסו

 

כאמור קורח היה תלמיד חכם גדול מאד, בעל ייחוס חשוב ביותר משבט לוי. קהת סבם היה אביהם של עמרם אביו של משה ויצהר אביו של קורח, כלומר קורח היה בן דודו של משה רבנו. קורח היה איש מורם מעם, בעל עמדה, כוח והשפעה – שהצליח "לסחוב" בדעתו המשובשת והקלוקלת עוד מאתיים וחמישים אנשים שיצטרפו אליו למחלוקת.

 

על מה הייתה כל המהומה?!

 

במילה אחת – גאווה. קורח סבר שמשה בודה מליבו כל מיני רעיונות ושהוא המליך את עצמו כמנהיגם ומושיעם של עם ישראל. קורח מקנא במשה וצר עין על הצלחתו וקדושתו. בנוסף, הוא תאב לתפוס את מקומו כמנהיג העם, וכל רצונו לאינטרס אישי בלבד, לקבל כבוד, גאווה, שררה, הון ושלטון. רצונו אינו לשם שמים לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא, בוודאי שלא להוסיף קדושה בעם ישראל ובעולם. הוא מונע מתוך אינטרסים אישיים בלבד. אולם בשל היות חריף לשון ותלמיד חכם הוא מתחיל להפיל בפח עוד חללים, כמה מאות אנשים שאף הם היו מעוניינים בשקר ולא באמת.

 

 

אשתו של און בן פלת – אשת חיל

 

אשתו של און הייתה אישה חכמה ביותר ועליה נאמר "אישה חכמה בנתה ביתה…". היא לא הייתה מעוניינת בהרפתקאות מסוכנות ובשקרים מיותרים. היא בקשה את האמת וכך גם אמרה לבעלה "אם משה אמת בסדר, ואם קורח דובר נכון אז גם בסדר. אתה שב בשקט! אל תעשה שום דבר.." ואכן, כאשר באו לקרא לאון היא ישבה בפתח האוהל ופרמה את שערות ראשה. האנשים "הכשרים" צעקו "גוועאלד!" אוי ואבוי לראות אישה בערוותה ובחוסר צניעותה ומיד הסתלקו מן המקום וכך און אשתו וכל בני משפחתו נצלו מן המחלוקת.

 

 

סוגי מחלוקות

מחלוקתו של קרח במשה הפכה ביהדות לסמל של מחלוקת שלא לשם שמים אלא לצרכים אנוכיים. במסכת אבות (פרק ה' משנה יז)  כתוב: "כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ"

 

 

המחלוקות כיום

 

אל תתבלבלו, גם כיום קיימת מחלוקת אדירה על גדולי וצדיקי הדור, שחלקם מושפלים עד עפר.. ובשל כך גם מכפרים על כלל הדור בביזיונות ובחרפה שלוקחים על עצמם להמתיק את הדינים הקשים מעל עם ישראל.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה