המפתח לשלום בית

הערות הן הדבר שאנשים הכי לא אוהבים, ובפרט הנשים. אז קבלו את העצה הכי חכמה ושמרו על זכות השתיקה. זה המפתח לשלום בית ולזוגיות מוצלחת!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

אחד מהיסודות של שלום בית הוא לא להעיר לאישה שום הערה. זו נקודה שדורשת תפילה רבה בכדי לקיימה, כי יש לאדם נטיה טבעית ואכזרית להעיר לזולת על הטעויות והפגמים שהלז.

 
רבים הבעלים הסבורים שיש להם חובה להעיר לנשותיהם ולתקן על ידי זה את הטעויות שלהן. אבל, האמת היא שהערה אינה מועילה כלל לתיקון, היא רק הורסת לאישה את הבטחון העצמי, ומביאה אותה למסקנה שבעלה שונא אותה. לכן, היא איננה מסוגלת להאמין בכלל שהוא אוהב אותה, כי הוא מקנה לה את ההרגשה האומללה שהיא אינה האישה המושלמת בה הוא חפץ. משאת ליבה וחיותה שכל אישה נשואה בעולם הינה להיות מושלמת בעיני בעלה.
 
אם לבעל יש טיפה קטנה של אמונה, אז הוא יבין שכל מה שעושה האישה בבית זהו רצון השם יתברך. לדוגמא, אם היא תשרוף לו את האוכל, זהו רצון השם, וכנראה שמגיע לו לאכול אוכל שרוף על פי מעשיו. ואם האוכל שרוף, ישמח מאוד מאוד שהשם יתברך ברוב רחמיו עושה לו חסד עצום ואינו מייסרו במחלות או בעיות כספיות, לא עלינו. מי שיש לו מוח בקדקדו יבין שהאישה לא שרפה את האוכל – השם יתברך שרף אותו! האם יעלה על הדעת שהבעל עד כדי כך עז פנים כדי לקום מהשולחן ולהניף אגרופים כלפי שמים? בודאי שלא! אז מדוע יצעק על אשתו? ואיך ממלא את ליבו להעיר לה? היא האחרון שבעולם שרוצה לשרוף את האוכל או לאכזב את בעלה בכל צורה שהיא. לכן, רק אכזר חסר התחשבות וחסר אמונה יעיר לאשתו וישפוך מלח על הפצעים שלה.
 
אם אסור להעיר לאישה, אזי לכעוס עליה הוא עוון חמור.
 
כותב הצדיק רבי נפתלי כ"ץ זי"ע (הנהגות צדיקים – דברי מוסר מרבי נפתלי כ"ץ), "שהרחקת הכעס הוא גדר ערוה, דהובא בספרי מוסר מתוך שכועס על אשתו, מתדבק באחרת ובא לידי זימה, וכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה ובאמת אלו השניים – גאוה וכעס הוא כמין עניין אחד, כי הגאוה מביא לידי כעס והרחקת הגאוה הוא גם כן גדר ערוה כי כל המתגאה כאילו בא על אשת איש והנה נמי ע"י גדר ערוה בא לידי קדושה".
 
שלא יאמר הבעל "אי אפשר לשתוק לה". המעלה המשובחת של ראש המשפחה היהודי היא, שלמרות שבכוחו להטיל אימה על בני ביתו, אינו עושה כן. אדרבה, ירגיל עצמו תמיד לדבר כל דבריו בקול נמוך ככל האפשר, בנעימות, ובחיבה, ואז ישפיע רוגע, שלום ושלוה על כל בני הבית.
 
חז"ל מורים במפורש (כלה פרק שלישי), שהבעל צריך להיות "עלוב ואהוב לכל אדם ושפל רוח לאנשי ביתו, שלא יהיה מטיל אימה יתירה עליהם". ובמקום אחר אמרו (דרך ארץ זוטא, פ"ג), "ושפל רוח בפני כל האדם, לאנשי ביתך יותר מכל אדם ואם תתרעם ותלחם עם ביתך סופך לגיהנם". ועוד (חולין פט, ע"א), "תולה ארץ על בלימה, אמר רבי אילעא: אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה, שנאמר: תולה ארץ על בלימה, רבי אבהו אמר: מי שמשים עצמו כמי שאינו, שנאמר: ומתחת זרועות עולם, אמר רבי יצחק: מאי דכתיב האמנם אלם צדק תדברון מישרים תשפטו בני אדם, מה אומנותו של אדם בעולם הזה? ישים עצמו כאלם".
 
והנה, פוסק הרמב"ם זצ"ל להלכה (הל' אישות טו, יט), "שיהיה אדם מכבד את אשתו יותר מגופו, ואוהבה כגופו; ואם יש לו ממון הרבה, יעשה בטובתה כפי הממון. ולא יטיל עליה אימה יתרה; ויהיה דיבורו עימה בנחת, ולא יהיה עצב ולא רוגז".
 
מה שלא יהיה, אסור להעיר לאישה על מאומה, שכל הערה, ולו תמימה, פוגעת בכבודה וגורמת לה צער ושברון לב, ואבדן הבטחון. ואם הבעל ירצה בשינוי התנהגות מצד אשתו, קודם כל ישמש מופת ודוגמא אישית. ושנית, ילמד עמה ספרי מוסר וסיפורי צדיקים, עד שתבין לבד את הדרך הנאותה אשר תלך בה. ושלישית, יתבודד ויתפלל לקב"ה שיתן לו אמונה וכח לקבל כל דבר בשמחה.
 
הסגולה הגדולה ביותר לבלום את פיו הינה לקיים "שויתי ה' לנגדי תמיד", ולזכור שככה השם רוצה! ויגיד לעצמו, "אם השם יתברך רוצה שאוכל אוכל שרוף, אזי אעשה זאת בשמחה, ואברך בכוונה לפני ואחרי הסעודה!"
 
והנה, מעשי אבות סימן יפה לבנים. כאשר אבי האומה ראש המאמינים אברהם אבינו עמד בנסיון קשה, ושרה אמנו צעקה עליו: גרש את האמה הזאת ואת בנה (בראשית כא, י), אזי לא העיר לה, למרות שכאב לו מאוד, שנאמר וירע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו (שם, יא).
 
אפילו שאשתו מגרשת את בנו יחידו דאז מן הבית, הוא שותק ואינו מעיר לה. אם אברהם אבינו היה מעיר לה, סביר להניח שהיתה מתפתחת מריבה, ויכול מאוד להיות שיצחק אבינו לא היה נולד בכלל. לכן, מאוד ייתכן שיצחק נולד בזכות זה שאברהם אבינו בלם את פיו וסירב להעיר לשרה אמנו אפילו בנסיון הכי קשה. אם כן, כולנו חיים היום בזכות שאברהם אבינו לא העיר לאשתו. עלינו החובה ללכת בעקבותיו.
 
נשות ישראל חכמניות הן (ב"ב קיט, ע"ב) – הן לא זקוקות לבעליהן להעמידן על האמת. כאשר הבעל יקבל הכל באמונה, בשמחה, ובסבר פנים יפות, אזי האשה תעשה כל-שביכולתה לרצות אותו, ולא יצטרך להעיר לה אף פעם. זהו רצון השם, וזהו המפתח לשלום בית אמיתי.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה