מי שקשור למעלה לא נופל למטה

ידוע היטב שכל אלה שאינם קשורים לרב עוברים משברים נוראים בחיים ונופלים תכופות על פניהם. אך דעו וזכרו היטב, מי שקשור למעלה אינו נופל למטה!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

ידוע היטב שכל אלה שאינם קשורים לרב
עוברים משברים נוראים בחיים ונופלים תכופות
על פניהם. אך דעו וזכרו היטב, מי שקשור למעלה
אינו נופל למטה!
 
 
מסופר על אחד הצדיקים בתקופה של מוהרנ"ת (רבי נתן) זכרונו לברכה, שהלך למקווה בערב שבת. היה זה יום סגרירי אופייני לאוקראינה בתחילת החורף, וירדה מן השמים האפורים תערובת של גשם ושלג. אחרי הצהריים, ירדו הטמפרטורות עוד יותר, והשלג הרטוב יצר שכבת קרח מסוכנת שאי אפשר היה ללכת על גביו מבלי ליפול.
 
העיירה של הצדיק היתה על ראש גבעה, ואילו המקווה היה על מורד הגבעה סמוך לנהר בוג. קבוצה של אברכים ובחורים הצליחו בקושי להגיע אל המקווה, כאשר לא היה אף אחד שלא החליק בירידה התלולה. לאחר הטבילה, אף אחד לא הצליח לעלות את העליה חזרה אל העיירה.
 
והנה, בא הזקן הצדיק הנ"ל, ובנחת ירד בגבעה צעד אחר צעד, לאט אך בטוח היישר אל פתח המקווה. הוא טבל לכבוד השבת, התנגב והתלבש, יצא החוצה, ולתדהמת הצופים הגברתנים הצעירים חזר על עקבותיו. בצעדים מדודים עלה את הגבעה מבלי למעוד ולו במקצת.
 
בדרך לא דרך, בזחילה ובאמצעות חבלים, סוף כל סוף עלו כל הבחורים והאברכים למעלה חזרה אל בתיהם. כולם מיהרו אל בית הכנסת משום שהגיעה כבר שעת המנחה של ערב שבת. כאשר כל החבריא קדישא הגיעו מתנשפים לשטיבל הקטן והחמים, כבר ישב הצדיק הדוּר בשטריימל ובבגדי שבת נוצצים ומזמר את "שיר השירים" במתיקות ובמתינות.
 
הצעירים חיכו עד שהצדיק סיים והתנפלו עליו פה אחד עם אותה השאלה: "רבי, איך הצלחת לעלות את גבעת המקווה מבלי להחליק? הרי כולנו נפלנו וגלשנו, ובקושי הגענו הביתה!"
 
הצדיק, שנהג לעשות הרבה אך דיבר מעט, חייך ואמר: "מי שקשור למעלה אינו נופל למטה!"
 
הסיפור הנ"ל אינו סתם מעשה נוסף – הוא אבן פינה לחסידות ולעבודת השם יתברך.
 
כותב מוהרנ"ת זצ"ל (ליקוטי הלכות, יורה דעה, הלכות בשר שנתעלם מן העין, הלכה ב), "ועם הארץ הוא מי שאינו מקושר לצדיקים וחכמים. כמו שאמרו רבותינו ז"ל: איזהו עם הארץ, אפילו קרא ושנה ולא שימש תלמיד חכם הרי זה עם הארץ! נמצא, מי שאינו משמש תלמיד חכם לידע דעותיהם וסברותיהם, כפי שפירש רש"י שימש תלמיד חכם הוא גמרא היינו סברת טעמי המשנה שהיו זוכים לקבל מרבם על ידי שימושם. וכן בכל דור ודור אנו צריכים לשמש תלמידי חכמים האמיתיים שהם צדיקי האמת כדי לידע דעותיהם וסבורותיהם איך להתנהג בכל דבר ודבר. ועל ידי זה שאנו מקושרים אל צדיקי אמת יש בידינו כח לברר את המדמה".
 
רבי נתן מסביר לנו בטוב טעם ודעת בהלכה הנ"ל, שאפילו אם מישהו יודע את הגמרא רש"י ותוספות בעל פה, וממלא את כירסו בטור שולחן ערוך ובפוסקים, הוא עדיין נקרא עם הארץ אם לא עבר שימוש אצל רב בקי ובר הכי. איך ייתכן? הלא הדבר מופרז לכאורה, היאך יוכל תלמיד חכם אשר שנים שוקד על התורה להיקרא עם הארץ גמור על ידי חז"ל?
 
התירוץ הוא פשוט למדי. אם עלינו ללמוד תורה שבעל-פה משום שבלעדיה אי אפשר להבין את התורה שבכתב, הרי בלי שימוש תלמידי חכמים אי אפשר להבין את התורה שבעל פה. לדוגמא, אפילו אם האדם ילמד מסכת חולין ויורה דעה עשרים פעמים ובעל פה, הוא לא יידע כיצד להעמיד סכין שחיטה מבלי ששימש שוחט מומחה, וכן בכל דבר ודבר.
 
בשנים האחרונות, עם התגברות הצימאון הרוחני והאכזבה המרה מן החיים הריקים של רדיפת הון ותענוגות גשמיות, רבים נוהרים לספרי רבינו זצ"ל בחיפוש אחר מקור מים חיים. ישנם בעלי תשובה רבים, עם כוונות טהורות של רצון לעלות, שמקדישים את מיטב ומירב זמנם בלימוד ספרי רבינו. לדאבון הלב, לרבים מהם חסר יסוד בסיסי בלימוד תורה ובפרט בגמרא. נדמה להם שהם מבינים את רבינו זצ"ל, ולכן נופלים לטעויות ולדמיונות ומחזיקים את עצמם כחסידי ברסלב בלב ובנפש. אין הדבר כך!
 
זכינו לקבל איש מפי איש מסורה המובילה היישר אל מוהרנ"ת זצ"ל בשרשרת רצופה שלא נשברה אף פעם. בברסלב, לא היה דבר כזה של לימוד ספרי רבינו ללא קשר עם רב צדיק מובהק שקיבל את המסורה מרב צדיק ומובהק שלפניו ועד למוהרנ"ת זצ"ל. זהו השימוש בברסלב, שבלעדיו אין האדם נקרא חסיד ברסלב. עינינו רואות איך אנשים מסוימים מסתובבים מדומיינים מבלי ללמוד ומבלי להתפלל כיאות, ואם תשאלו אותם מי הוא רבם, יגידו: "רבי נחמן מברסלב" כמובן. אך צריך רבי חי שיורה לנו את הדרך הצרופה של רבינו לפי המסורה שבידינו. בלי זה, אי אפשר להיקרא חסיד ברסלב. חייבים ללמוד מרב חי כיצד לקיים את עצותיו של רבינו זצ"ל וללכת בדרך הסלולה שהוא בירר לנו.
 
לכן, כשתיראו כל מיני התנהגויות משונות, דעו היטב שאותו אדם לא שימש תלמידי חכמים. אילו עבר שימוש, אזי הנהגותיו והתנהגותו היו למופת, כי מסתמא קיבל דרך אמת מרבו, ורבו מרבו שלפניו.
 
ידוע היטב שכל אלה שאינם קשורים לרב עוברים משברים נוראים בחיים ונופלים תכופות על פניהם. אך דעו וזכרו היטב, מי שקשור למעלה אינו נופל למטה.
 
הקב"ה יעזור לכולנו לשמוע בשורות טובות וישיב בנים לגבולם במהרה בימינו אמן סלה.
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה