ללכת בעקבות הרועה

"הבה לא נשכח אף פעם שהיה זה משה אשר קיבל את היסודות הבסיסיים אשר עליה עומדת כל החברה המתורבתת..." כך כתבה אלינו תמר פסטורינו מאורוגוואי, בקריאתה לכל האומות...

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

"הבה לא נשכח אף פעם שהיה זה משה
אשר קיבל את היסודות הבסיסיים אשר
עליה עומדת כל החברה המתורבתת…"
כך כתבה אלינו תמר פסטורינו מאורוגוואי,
בקריאתה לכל האומות לעזוב את הקטנוניות
וללכת בעקבות הרועה.

פרשת "יתרו" נקראת על שמו של חותן משה, שעזב את מקומו ואת כל אמונותיו הכוזבות ובא למדבר כדי לדבוק בשכינה. על התקרבותו של יתרו תחת כנפי השכינה אומר הזוהר הקדוש: ‘כד אתא יתרו ואמר: "כי עתה ידעתי כי גדול ה’" וכו’, כדין אתיקר ואתעלא שמא עלאה’ (יתרו סט). כאשר יתרו, מי שעבד את כל סוגי העבודות הזרות שבעולם, עזב את הכל ובא למדבר והודה והכיר בגדולתו של ה’, בזה נתגלה כבודו יתברך ונתעלה בעליונים ובתחתונים. זאת, משום שהכבוד הכי גדול של הקדוש-ברוך-הוא הוא דווקא כשמתקרבים אליו הרחוקים ביותר, כמובא בקיצור ליקוטי מוהר"ן: "עיקר כבוד השם יתברך הוא כשהרחוקים ביותר מקרבין את עצמן לעבודת השם יתברך, כי אז אתעלה ואתיקר שמא דקודשא בריך הוא עלא ותתא ונתגדל כבוד שמו יתברך ונתעלה…"

מכאן אנו למדים שקירוב רחוקים וכל העיסוק בהפצה הוא עניין גדול, חשוב ויקר מאוד אצל השם יתברך. ולא בשמים היא – כל איש ואישה בישראל יכולים לעסוק בזה. לכל יהודי יש את הכוח להחזיר את כל העולם כולו בתשובה, וכל שכן כיום שאין זה קשה בכלל. לא צריך להיות דרשנים ולא מוכיחים שהרי יש את כל ה"גנים" הנחוצים לנו והם מחוללים פלאי פלאות (הספרים) וגם הדיסקים שפועלים ישועות – הכל כבר מוכן. צריכים רק לקחת את החומר ולהפיץ אותו, וזה כבר עושה את העבודה. אנו שומעים מאנשים ומקבלים מכתבים רבים על פעולותיהם של הספרים והדיסקים. ממש אינספור סיפורים. דוגמא אחת נחמדה היא עובד הניקיון הניגרי שמנקה את הישיבה שלנו, עמנואל. הוא ראה את הספר "בגן האמונה" באנגלית בישיבה והחל לקרוא אותו. כיום, הוא כבר עושה בכל יום שעת התבודדות… וכמוהו יש עוד הרבה ואין כאן מקום להביא אפילו חלק קטן מהם.

אין שום ספק בדבר – ההפצה וקירוב הרחוקים הוא הדבר שמגלה את כבוד ה’ יותר מכל דבר בעולם, והתגלות כבוד ה’ בעולם היא הטובה הכי גדולה שאפשר לעשות לכל העולם, כי כל הגלות וכל הצער שיש בעולם – הן ליהודים והן לאומות העולם, הם אך ורק בגלל הסתרת כבוד ה’. וכשיתגלה כבוד ה’ בשלמות, אזי יהיה תיקון העולם. וזה דבר שרואים בחוש ממש – ברגע שמתגלה כבוד ה’ בעולם, ובני אדם מתקרבים לה’, אז הם מתחילים לחיות, להתפלל ולשמוח: יש ה’ בעולם! כמה טוב שאנחנו לא לבד, ויש השגחה והכוונה ותכלית לכל העולם הזה!

דוגמא נפלאה נוספת לעניין התגלות כבוד ה’ אצל הרחוקים ביותר, ועל תרומתה לגאולה, הוא מכתב שנשלח למערכת האתר שלנו מאישה לא יהודיה מאורוגוואי. במכתבה המרגש עד דמעות, היא מודה על האתר הנפלא המגלה את אור ה’ בעולם, ויוצאת בקריאה לכל אומות העולם – לעזוב את הקטנוניות, ולדבוק בדרך של משה רבינו! ונביא חלק מדבריה בתרגום לעברית:

"היום, יותר מאי פעם, בתקופה קשה כמו זו בה אנו חיים, אנו רואים את הצורך העצום שיש לכולנו ללכת בדרכו של עם ישראל… עלינו לחדול מלהצדיק את עצמנו, אנחנו שאיננו שייכים לעם זה, ולצאת מחוסר הבגרות והילדותיות שלנו, מלהסתכל על המציאות רק דרך העיניים שלנו, מלצמצם אותה רק ל"שכל" שלנו. היום, זה חיוני שנמצא את הדרך להתקרב אל הכרת האמת והאור האלוקי שיש לעם הזה ושבאותו זמן גם הם ימצאו את הדרך להפיץ לנו את האור הזה. כבר יש לנו אינספור דוגמאות, שהרצון להאשים את עם ישראל ב"כל" הרעות של העולם רק גרם לנו לשקוע יותר ויותר בתוהו ובוהו. אנחנו לא יכולים להמשיך ללא ההבנה, שזה עם ישראל אשר מראה את הדרך לדעת האמיתית על ידי העקרונות העליונים שאנו יכולים לשאוב מהם…

אבל, לא נוכל לצאת מחוסר ההכרה וחוסר הבגרות שלנו אם לא נעשה את משה למורה שלנו. אם לא נצליח להבין כי היורשים של משה הם היורשים של הדעת האלוקית, אנו נמשיך לסבול לעד. עלינו להפסיק, באופן מיידי, לספק הצדקות ליללות של פרעה אשר תמיד מובילות לאלימות וכאב…

הבה לא נשכח אף פעם שהיה זה משה אשר קיבל את היסודות הבסיסיים אשר עליה עומדת כל החברה המתורבתת, והיו אלה עמו, עם ישראל, אשר העבירו אותה לנו. היום יותר מתמיד, עלינו להקשיב לו וללמוד ממנו. היום יותר מאי פעם, הוא חייב להיות המורה שלנו.

בכבוד רב ומתוך הערכה ותודה אין סופית לבורא אשר אפשר לי להתחיל ללכת בדרך זו, תמרה פסטורינו".

לא ניתן לשער מהי מעלת עבודת קירוב רחוקים. גם אין כאן די מקום לציין את כל השבחים וההבטחות שנמצאות בכל כתבי הקודש למי שעוסק בכך, לכן נציין מספר דוגמאות בודדות:

הזוהר הקדוש כותב, שאילו היו בני אדם יודעים מהי מעלתו של מי שמחזיר אחרים בתשובה, היה רץ להחזיר אנשים בתשובה כמו שרודף אחר החיים.

בספר "חובות הלבבות" כותב רבינו בחיי, שמעלתו של אדם המחזיר אחרים בתשובה, היא גדולה יותר ממעלת האמוראים והתנאים, וגם מעל מעלת הנביאים. כי אדם שמחזיר בתשובה, אפילו רק אדם אחד, זכויותיו הן אין סופיות והן רק גדלות וגדלות, מכיוון שכל מצווה שעושה אותו האדם שהוא קירב, נזקפת לזכותו. ולא רק המצוות שלו, גם כל המצוות של צאצאיו וצאצאי צאצאיו של אותו אדם שהוא החזיר בתשובה, עד סוף הדורות – כולן נזקפות לזכותו. וגם אחרי מאה ועשרים שנה, כשיהיה בעולם העליון, ימשיכו לזרום ולהיזקף לזכותו עוד ועוד מצוות. היש דבר גדול מזה?

שמעתי מעשה, שפעם אחת נפגש הרב ניסים יגן זצ"ל, שאת כל חייו הקדיש לקירוב רחוקים, עם הבבא סאלי זצ"ל. כשראה אותו הבבא סאלי, הוא קם לכבודו, הוציא סכום כסף גדול וביקש ממנו שימכור לו זכות של אדם אחד שהוא קירב. הרב יגן, שהתבייש מאוד מהבבא סאלי, אמר לו: "מי אני ומה חיי…" אבל הבבא סאלי קטע אותו ואמר לו: אתה מזכה הרבים ועוסק בקירוב רחוקים, דבר שאין שיעור למעלתו, ואני לא זכיתי לעסוק בו כמוך…

בירמיהו (ט"ו) כתוב: "וְאִם-תּוֹצִיא יָקָר מִזּוֹלֵל כְּפִי תִהְיֶה" – מי שעוסק בקירוב רחוקים ומוציא אותם מזלותא דגלותא, הקדוש-ברוך-הוא מבטיח לו שהוא יהיה כמו פיו, כלומר שכל הברכות מסורות בידו, וכל אדם שהוא יברך מיד מתברך כאילו הקדוש-ברוך-הוא בעצמו בירך אותו!

כללו של דבר, תכלה היריעה ולא נוכל להביא מקצת ממעלות מזכי הרבים, וכל עניין דברינו הוא רק לחזק ולעורר את עם ישראל למעשים: פשוט להפיץ! וישנן הרבה דרכים להפיץ:

הדרך הטובה והיעילה היא שכל אחד ייקח ספרים ודיסקים ויפיץ אותם בכל דרך אפשרית. אפשר להפיץ לקרובי משפחה, לשכנים ולמכרים. אפשר לשלוח לחו"ל ספרים בשפות שכבר תורגמו לאנגלית, רוסית, צרפתית, יידיש, ובקרוב בגרמנית וספרדית. אפשר ללכת לבתי חולים עם הספר "בגן האמונה" שיש בו פרק מיוחד על רפואה, שכבר הציל להרבה חולים את חייהם. אפשר ללכת לבתי דין שמטפלים בגירושין, עם הספר "בגן השלום", שכבר הציל הרבה זוגות ומשפחות. וטוב לקחת מספר טלפון של אדם שזכה לקבל משהו מההפצה שאתה עושה ולשמור על קשר, מכיוון שזה מאוד מחזק לראות מה עשתה ההפצה (עם הספרים, דיסקים וכו’) לאדם שהתקרב בזכותך.

נשים יכולות ללכת עם חברות למקומות ציבוריים, כגון בתי חולים, קניונים וכדומה, ולדבר עם נשים ולהפיץ להן את הספרים. ישנם דיסקים המיועדים רק לנשים כגון, צניעות, טהרת המשפחה, שלום בית ועוד – ולהפיץ אותם.

זו גם סגולה ותיקון נפלא להפיץ בנושא שהמפיץ עצמו צריך לתקן או שזקוק לישועה בו, על פי הכלל של "מידה כנגד מידה". כגון: אדם עם בעיה רפואית יפיץ לחולים את הספר "בגן האמונה" ודיסקים של אמונה. אדם בעיות בשלום הבית יפיץ את הספר "בגן השלום". אישה שעברה הפלות תפיץ את הדיסק "ילדים זה שמחה" שמדבר מעניין ההפלות. מי שעברה על איסורים של טהרה תפיץ דיסקים של "טהרת המשפחה". מי שיש לו חובות יפיץ את הספר "בגן האושר" שמסביר כיצד לצאת מהחובות, וכן הלאה.

מי שלא יכול להפיץ בעצמו מכל סיבה שהיא, יכול לקנות דיסקים/ספרים ולתת אותם לאנשים שיוצאים להפצה. אפשר פשוט לשלוח כסף למחלקת ההפצה ולציין שהכסף מיועד להפצה, ולבקש שיפיצו בכסף הזה ספרים או דיסקים מסוימים.

דרך נפלאה ונוספת לזיכוי הרבים, היא, לתרום לאתר האינטרנט שלנו "ברסלב ישראל", שפועל נפלאות בכל רחבי תבל, כמו שמעיד המכתב שהבאנו לעיל, שהוא רק אחד מיני רבים המגיעים אלינו מעשרות אלפי אנשים, מכל העמים.

כללו של דבר – כל אחד צריך לראות את עניין קירוב הרחוקים וההפצה כחלק בלתי נפרד מהתכלית שלו בעולם הזה. כי היום, יותר מתמיד, זהו צו השעה ממש לעסוק בהפצה בכל דרך. וידע שההבדל בין מי שעסק בהפצה בעולם הזה לבין מי שלא עסק בכך, אפילו אם היה צדיק גמור – הוא הבדל של שמים וארץ, וכמעט כל תיקונו של האדם תלוי בעיסוק זה, ובלי זה הוא חסר מאוד. לכן צריך להתגבר על העצלות, הביישנות וכו’, ופשוט לחגור מותניים ולצאת לדרך! לעשות מעשים! כי "עת לעשות" היא.

ויהי רצון שבזכות ההתעוררות שלנו להפצה, קירוב הרחוקים והגדלת שמו וכבודו של הבורא יתברך בעולם כולו, נזכה לראות את הגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן ואמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. תלמיד

י' תמוז התשס"ט

7/02/2009

חזק! חזק ביותר המכתב של אותה לא יהודייה! אשריכם צדיקים על כל ההפצה!!!

2. תלמיד

י' תמוז התשס"ט

7/02/2009

חזק ביותר המכתב של אותה לא יהודייה! אשריכם צדיקים על כל ההפצה!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה