זוגיות בצל משבר כלכלי

גלי הפיטורים גוברים, כך גם האבטלה, העצבים והמתחים בין בני הזוג. ללא ספק, זהו אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני זוג – מצב כלכלי קשה בבית. איך מתמודדים עם זה?

3 דק' קריאה

יונדב לוטוק

פורסם בתאריך 06.04.21

גלי הפיטורים גוברים, כך גם
האבטלה, העצבים והמתחים בין
בני הזוג. ללא ספק, זהו אחד
האתגרים הגדולים שעומדים
בפני זוג – מצב כלכלי קשה בבית.
איך מתמודדים עם זה?

שלום רב,

בעלי פוטר לאחרונה מעבודתו. לצערי, התנהגותו השתנתה ללא הכר. בעבר היה רגוע ושליו, אך בזמן האחרון הוא עצבני מאוד וכל דבר מרגיז אותו. מאז שבעלי פוטר שנינו נמצאים בבית, ויש מתח גדול בינינו. כיצד עלינו להתמודד עם המצב?

* * *

שלום רב,

ללא ספק בעלך נמצא במצוקה. הוא, שהיה העמוד המרכזי של הבית, מסתובב חסר אונים בלי יכולת לפרנס, באי ודאות מה יהיה בעתיד, ובתחושה שמעמדו בבית נפגע.

אביא כאן סיפור נפלא.

"מעשה בכהן אחד, שהיה רואה את הנגעים. מטה ידו ולא מצא כדי פרנסתו. ביקש לצאת לחוצה לארץ. קרא לאשתו ואמר לה: בשביל שבני אדם רגילים לבוא אצלי לראות את הנגעים קשה לי לצאת מעליהם אלא בואי ואני מלמדך שתהא רואה את הנגעים. אם ראית שערו של אדם שיבש המעיין שלו תהא יודעת שלקה (התקלקל), לפי שכל שער ושער ברא לו הקב"ה מעיין בפני עצמו, שיהיה שותה ממנו. יבש המעיין? יבש השער. אמרה לו אשתו: ומה אם כל שער ושער ברא לו הקב"ה מעיין בפני עצמו, שיהא שותה ממנו, אתה שאתה בן אדם כמה שערות יש בך ובניך מתפרנסין על ידך, לא כל שכן שיזמן לך הקב"ה פרנסה. לפיכך לא הניחה אותו לצאת לחו"ל" (תנחומא, תזריע).

חיזוק האמונה – האמונה החזקה של הכהן ואשתו בקב"ה המפרנס כל חי מפיחה בזוג כוחות להתמודד מול הקשיים שמציב בפניהם מצבם הכלכלי הקשה. לא ניכר בדבריהם שמץ של טרוניה או חולשה.

נסו למצוא בקרבת מקום מגוריכם שיעור או שניים בשבוע בענייני אמונה. שיעור כזה יכול לתת לכם הרבה כוח בתקופה קשה זו. גם קלטות בנושאים רלוונטיים יכולים לתרום למאגר כוחות הנפש שלכם לבל ידלדל.

איפוק – אפשר להניח שדעתה של אשת הכהן לא הייתה נוחה מרעיון היציאה לחו"ל כבר מרגע לידתו, אך היא חיכתה לשעת הכושר. שעת הכושר באה כשבתוך דבריו היה טמון המסר אותו ביקשה לומר.

נסי להיות רגישה ככל האפשר, גם כשאת מנסה לעודדו או לדבר איתו בעניינים הקשורים לתעסוקה או למצב הכלכלי. כדאי לבחור שעה מתאימה כדי לדבר על נושאים אלו. זכרי שבדיבור על נושאים אלה את עלולה "לדרוך על יבלות", ודי לחכימא ברמיזא.

תגובה מעשית – הכהן לא מתכונן להישאר בבית כשאין פרנסה. גם אם ימצא עבודה פחות מכובדת, ואפילו בארץ נכר, מנוי וגמור איתו לצאת מביתו. השהות של בעלך בבית כל היום מזיקה מסיבות רבות, שחלקן הוזכרו בדברייך. כשאתם נמצאים הרבה שעות יחד אין לכל אחד מכם פרטיות משלו, והדבר גורם לחיכוכים רבים ומיותרים. גם בלי קשר לזוגיות, ישיבה בחוסר מעש עלולה לגרום לדיכאון שיפחית את העשייה עוד יותר. דבר זה עלול ליצור מעגל בטלה-דיכאון-בטלה-דיכאון. זהו מעגל פסיכולוגי שקשה לצאת ממנו. נסי לשכנע את בעלך לצאת מהבית. גם אם ייאלץ לשטוף חדרי מדרגות, עדיפה עבודה זו על בטלה כפויה בבית.

רגישות – הכהן יודע שאשתו עתידה לעבור זמנים קשים. היא תישאר לבד בארץ, ללא שיחה מרגיעה, ללא אחיזת יד מחזקת, ללא אפשרות לקנות בגדים חדשים ואולי אף רעבה ללחם. יתר על כל אלה, כבודה עלול להיפגע בעקבות ירידת מצבה הכלכלי.

הכהן, למרות צרותיו שלו, חושב גם על מצוקתה של אשתו ומוצא פתרון מבריק: לגלות לה סתרי נגעים. מעתה, כשיבוא מנוגע לחפש חכם שיפסוק בענייני נגעיו, יאמרו לו הכל: לך אצל אישה חכמה זו, שהיא הבקיאה הגדולה בענייני הנגע. כבוד גדול יגיע לה ואולי יינתן לה פיצוי מה על מצבה הקשה.

לכן אל תצניעי את קשייך שלך מפני בעלך. תזכירי לו בעדינות את קשייך. גם לך יש קשיים. אם בעל נפש טובה הוא הרי יעזור לך באשר יוכל. כך תוכלי גם את לתת לו תמיכה טובה יותר כשאת בעצמך מחוזקת. אם בעלך ידאג גם לצרכייך הפיזיים והרגשיים ואת לצרכיו שלו, תצאו חזקים ומחוזקים להתמודד באתגר שלפניכם, ובעזרת השם, כשתצאו סוף סוף למרחב מבחינה כלכלית ותתבוננו לאחור, תבחינו שהקשר ביניכם התחזק ופרח דווקא בתקופה זו.

(באדיבות שבועון מעייני הישועה)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. חיה

ד' סיון התשס"ט

5/27/2009

אמונה לא מאמינה בשינאה .
לא מאמינה בפרוד.
לא מאמינה בקנאה.
לא מאמינה בעצבות .
לא מאמינה בתחרות .
לא מאמינה במחלוקת .
לא מאמינה בלשון הרע.
לא מאמינה ברכילות.
לא מאמינה בריחוק.
לא מאמינה בשקר. והכל טוב לכולם חג מתן תורה אמיתי לכל בית ישראל השם אוהב אותנו מאודדדדד

2. חיה

ד' סיון התשס"ט

5/27/2009

לא מאמינה בשינאה .
לא מאמינה בפרוד.
לא מאמינה בקנאה.
לא מאמינה בעצבות .
לא מאמינה בתחרות .
לא מאמינה במחלוקת .
לא מאמינה בלשון הרע.
לא מאמינה ברכילות.
לא מאמינה בריחוק.
לא מאמינה בשקר. והכל טוב לכולם חג מתן תורה אמיתי לכל בית ישראל השם אוהב אותנו מאודדדדד

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה