אומן: האריה או הכלב?

כולם רוצים לזכות ב"חלק הארי" שמציעה הנסיעה לאומן. אבל עלינו להיות מודעים לעובדה חשובה מאוד: במקום בו נמצא האריה, שם נמצא גם הכלב…

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כולם רוצים לזכות ב"חלק הארי"
שמציעה הנסיעה לאומן. אבל עלינו
להיות מודעים לעובדה חשובה
מאוד: במקום בו נמצא האריה, שם
נמצא גם הכלב…

חכמינו ז"ל מלמדים אותנו שהיצר הרע (הסיטרא אחרא וכוחות הטומאה) נמצאים ממש בלב קודש הקודשים של בית המקדש בירושלים, בדיוק כמו שהיצר הטוב והיצר הרע שוכנים זה לצד זה בליבו של האדם. כאשר קרבן היה רצוי ומקובל לפני השם יתברך, דמות אריה נראתה יורדת משמים בעמוד האש שמעל המזבח ואכלה את הקרבן. אולם, כאשר הקרבן לא היה רצוי ומקובל לפני השם יתברך, דמות של כלב ירדה משמים באותו עמוד אש שהיה מעל המזבח ולהבותיו ליחכו את הקרבן. במילים אחרות, ממש שם במקום הכי קדוש עלי אדמות, התגלמות הקדושה ועמיתה – כוחות החושך, שכנו זה לצד זה. דמות האריה ודמות הכלב ירדו מאותו עמוד אש באותו מקום.

רבי משה חיים לוצאטו, הרמח"ל הקדוש זיע"א, מסביר שהתופעה המתוארת לעיל הינה הכרחית מאוד, מכיוון שצריך לשמור על הבחירה החופשית – כאשר יש קדושה, יש במידה שווה גם את הכוחות מן הצד שמנגד, הטומאה. ללא כוחות שווים, אדם יוכרח לעשות טוב או רע. במסגרת כפייתית שכזו, מושגים כמו שכר ועונש יהפכו לחסרי משמעות.

אומן הינו מקום המתאפיין בקדושה של קודש הקודשים. זהו אחד המקומות בו מסרו יהודים את נפשם על קידוש השם לאורך ההיסטוריה. בשנת 1768, ארבע שנים בלבד לפני שרבי נחמן מברסלב נולד, מנהיגם האכזרי של הקוזאקים – איוואן גונטה ותומכיו ביצעו טבח המוני ביהודי קהילת אומן. יהודי הקהילה נצטוו לעבור דרך פתח נמוך כשהם צריכים להתכופף, וכך להשתחוות לצלם של הגויים. אבל אף לא איש, אישה או ילד מכל בני קהילת אומן שמנתה 33,000 יהודים השתחוו לצלם, וכל זה למרות העובדה שהם נטבחו באכזריות – הורים מול ילדיהם, ילדים שעונו והתעללו בהם בברוטאליות לפני הוריהם – אף לא אחד. כולם מסרו את נפשם למען קידוש שמו הקדוש של השם יתברך ברוך הוא, והפכו לקדושים.

בנוסף לזה, אומן הוא המקום בו נטמן רבי נחמן למנוחת העולמים שלו. וכידוע, רבי נחמן רצה בכל מאודו להיקבר במקום זה, משום ששם מסרו נפשם יהודים על קידוש שם שמים, מקום של קדושים.

וכפי שבקודש הקודשים בבית המקדש, כך גם הנוסעים לאומן צריכים להישמר בעת המפגש עם האריה והכלב.

כולנו בהחלט רוצים לזכות ב"חלק הארי" של כל ההוצאות, ההכנות המוקדמות, וכל האמצעים והזמן שאנו מקדישים לנסיעה וההתקבצות בקיבוץ הגדול של חסידי ברסלב בראש השנה. אף אחד לא רוצה שהנסיעה שלו תיזרק לכלבים. תמצית הדברים היא – שהשמירה הרוחנית שאדם צריך בזמן זה חייבת להיות חזקה ואיתנה. כלומר, שמירה על הזמן, העיניים והלשון (דיבורים בטלים או לשון הרע וכדומה ח"ו). אדם שזוכה לשמירת שלושת הדברים האלה בהחלט יזכה בכל הרווחים שהנסיעה הקדושה לאומן מציעה, כולל תיקון לנשמתו, בן זוגו והמשפחה כולה.

בואו נראה כיצד זה קורה.

שמירת הזמן

באומן, הזמן עף. נראה לך שאף פעם אין לך מספיק ממנו. אחד הטריקים הגדולים של היצר הרע, הרוצה להפיל אנשים הישר לתוך המלכודת שלו, הוא לשדוד אותך מהזמן שלך שם. היצר הרע ‘מעודד’ אותך לנהל שיחות ארוכות עם אנשים, ולפתע אתה מגלה שלא הצלחת לישון כל הלילה, לכן לא הצלחת להתעורר בזמן לתפילות.

אל תיפול למלכודות של כל ההתקהלויות והחגיגות שבחוץ בימים והשעות שלפני ראש השנה. אומן גם לא דיוטי-פרי ומקום לעשות בו שופינג. אם אתה מעוניין להביא מתנות הביתה, קנה ספרים ודיסקים אותם תמצא אצל כל אחד מן המדריכים הרוחניים של ברסלב, במבחר העצום של הדוכנים בסמוך לציון. אל תשכח כי בזמן שאתה משוטט לך בחוץ, בתוך הקלויז תוכל למצוא שיעורי תורה רבים ומגוונים, אותם מעבירים רבני ברסלב, וכולם במקום אחד! זה ממש גן עדן עלי אדמות, הכנה נפלאה ועצומה לתפילות של ראש השנה, כמו לאסוף יהלומים המונחים לצד הדרך.

רבי נחמן מברסלב מדבר ומסביר לנו רבות על ראש השנה, חשיבותו וההכרח שלנו להיות שם (תחת הציווי "איש בל יעדר!"). אומן זה מפעל של תשובה. אולם, כדי להיות חלק מהתפילות האישיות – התבודדות, והתשובה שחלקה נעשית ליד קברו הקדוש של רבי נחמן בערב ראש השנה, עליך להתפלל, לומר תהלים, תיקון הכללי, לדבר עם השם ולעשות תשובה מעשית, בפועל. אינך יכול להסתובב ברחובות ולשוחח עם חבריך מתל אביב או חיפה, או מכל מקום בארץ ובעולם. לא זה המקום למפגשים ושיחות כאלה.

ראש השנה ליד הציון באומן: מפעל תשובה

כל דקה בכל זמן שהותך באומן יקרה מאוד, יהלום אמיתי שצריך לשמור עליו היטב.

שמירת עיניים

גם בהליכה הקצרה מהמקום בו אתה מתאכסן למקווה, לקלויז או לציון רבינו, אם לא תשמור על העיניים תיתקל במראות אסורים שיכולים לצוץ מכל מקום ממש מול פניך. כי שוב, במקום בו נמצא האריה שם נמצא גם הכלב.

הדרך הטובה ביותר לשמור על העיניים היא להישאר סמוך לציון רבינו, בקלויז, ובמקומות הקרובים אליהם, ולהימנע ממפגש עם המקומיים והמקומות בהם הם נמצאים.

שמירת הדיבור (הלשון)

אחד הדברים העיקריים בהם עוסק היצר הרע בזמן ההתקבצות באומן הוא – הצתת מחלוקות בין האנשים המגיעים לשם. הכלל – לשמור על דיבוריך שיהיו בקדושה. אל תיגרר לשיחות בטלות וחסרות תכלית. גלה ערנות שתסייע לך מפני אנשים שינסו לפתות אותך לומר דיבורים רעים על קבוצות, רבנים וכדומה. אין זו אלא תחבולה מסוכנת של היצר הרע לגרור ולהסית אותך לומר דברי לשון הרע על אנשים אחרים, ואחר כך, כדרכו של היצר הרע, להעלות קטרוגים על האדם ובעיקר ביום קדוש וחשוב כמו ראש השנה, היום בו כולנו עומדים במשפט לפני בורא עולם. כל העניין שלו זה להיות קטגור עם ‘קייס’ טוב עליך בזמן שמתנהל המשפט שלך בשמים. בכל דבר שתעסוק – שמור על פיך ואל תיתן ליצר הרע להפיל אותך למלכודת הזאת.

כאשר אדם שומר ומקדיש כל רגע ורגע לתפילה, לימוד, תשובה והתבודדות – האריה שלו ינצח את הכלב והוא יזכה להיחתם בספר החיים לשנה טובה, בבריאות ושגשוג, ברוחניות ובגשמיות, אמן!

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. בן יצחק

י"ט תשרי התש"ע

10/07/2009

כמה שאתה צודק!!1 כבוד הרב עכשיו אני מבין את המשמעות של מה שעבר עלי באומן

2. Anonymous

י"ט תשרי התש"ע

10/07/2009

עכשיו אני מבין את המשמעות של מה שעבר עלי באומן

3. נתן כהן

כ"ז אלול התשס"ט

9/16/2009

חזקו ואמצו תודה רבה לצדיק הרב ברוידה כל מילה יהלום
שנה טובה ומתוקה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה