הגשר הצר

אל תתייאש. הנחישות והעקשנות שלך יובילו אותך לאן שתרצה להגיע. רבי נחמן מברסלב נותן לנו את מפתח ההצלחה בעניין זה, על פי אחד משיעוריו המפורסמים ביותר.

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

אל תתייאש. הנחישות והעקשנות
שלך יובילו אותך לאן שתרצה להגיע.
רבי נחמן מברסלב נותן לנו את מפתח
ההצלחה בעניין זה, על פי אחד
משיעוריו המפורסמים ביותר.

כאשר אדם מתחיל את צעדיו הראשונים ומנסה להתקרב אל השם, בדרך כלל הוא חווה תחושה של הרחקה. נראה לו, שכוחות, שאינם בשליטתו, מנסים למנוע ממנו להתקרב אל השם ולעבוד אותו. אולם, פעולה זו של הרחקה אינה אלה התקרבות – דבר שנועד לקרב אותו עוד ועוד. אבל זה מצריך ממך נחישות עצומה כדי לא ליפול ברוחך, ובודאי לא להתייאש כאשר אתה רואה שהימים והשנים חולפים להם למרות כל המאמצים שאתה משקיע בהתקרבותך, ואתה עדיין רחוק מאוד…

אתה יכול גם להרגיש שאפילו לא נכנסת לשערי הקדושה. אתה גם יכול לראות את עצמך כיצור גשמי וגס ומאוד מבולבל. לא משנה באיזו דרך אתה מנסה לעבוד את השם, נראה כי כוחות הרוע לא יאפשרו לך להצליח. יכול להיות שתתחיל לחשוב שאלוקים פשוט לא שם לב אליך, כאילו אין לו שום עניין בתפילות שלך. אתה ממשיך לקרוא לו, מתחנן אליו שיעזור לך. ועדיין, אתה מרגיש רחוק יותר מתמיד.

אתה צריך נחישות עצומה וגדולה כדי להתגבר על כל ההרגשות הללו. המפתח הוא פשוט להתעלם מכל הייאוש ורפיון הידיים. כי האמת היא, שכל ההרחקה הזו נועדה אך ורק כדי לקרב אותך. כל הצדיקים היו צריכים להתמודד עם מה שאתה מרגיש, כפי שהעידו על עצמם. גם הם הרגישו שאלוקים ‘לא מעוניין’ בהם, מכיוון שראו כמה זמן חיפשו, עבדו קשה והשקיעו מאמצים רבים, ועדיין, היו רחוקים מאוד. אם לא הייתה להם הנחישות להתעלם מכל ההרגשות הללו, הם היו נשארים במקום בו התחילו ולעולם לא היו משיגים את מה שהשיגו.

הכלל העיקרי והיסודי הוא להישאר חזקים ונחושים. נסו בכל הכוח להתמיד ולהתעקש בתפילות שלכם. אל תשימו לב לכל המחשבות המטרידות. ואם אתם מאוד רחוקים מהשם ומרגישים שכל צעד שאתם עושים לקוי ופגום בעיני השם, אז דעו שההיפך הוא הנכון! אם אדם גשמי כל כך מנסה להתקרב, אפילו בדבר הקטן שהוא מנסה להרחיק עצמו מגשמיותו ולהתקרב אל השם – דעו שדבר זה יקר מאוד מאוד אצל השם יתברך! אם המאמצים שלך להיטהר ולהתרחק מהגשמיות ולהתקרב אל השם מסתכמים רק כבחוט השערה, חוט השערה הזה מריץ אותך מאות אלפי קילומטרים בשמים! וכמו שרבי נחמן מברסלב אמר – אדם מתרחק מהרע אל הטוב מרחק של אלפי פרסאות בשמים אם כאן, בעולם הזה, עושה זאת אפילו כחוט השערה.

אם תחשבו על זה, תראו שזאת בשורה משמחת מאוד. ואדרבה, אדם צריך להשתדל מאוד מאוד להיות תמיד בשמחה מכיוון שעצבות, דיכאון ושות’ גורמים נזק רב. ברגע שאדם רוצה להתחיל לעבוד את השם, הוא לא יכול לעשות זאת מתוך עצבות, זהו עוון גדול. העצבות באה מן הצד האחר, אותו השם שונא.

כדי לעבוד את השם, אתה צריך להתמיד ולהתעקש. בשום מחיר ובאופן אל תוותר על כל התרגילים שכבר עשית. אל תיכנע לעולם, ולא משנה מה קורה. זכרו זאת היטב, משום שתצטרכו זאת כאשר תתחילו לעבוד את השם. עליכם להיות עקשנים, להחזיק עצמכם חזקים ונחושים במקום בו אתם אוחזים, בכל פעם שכוחות הרוע מנסים להשליך אתכם מטה. זה יכול לקרות לעיתים קרובות. המשימה שלכם היא להמשיך על הצד הטוב ביותר מבחינתכם מבלי ליפול ממקומכם כלל, חס ושלום.

וגם את זה צריך לזכור היטב – לא תוכל להימנע מהמפגש עם הקשיים והמכשולים. עליך לדעת שאתה עלול להיכשל פעמים רבות בחייך לפני שתיכנס בשערי הקדושה. אפילו הצדיקים הגדולים עברו את התהליך הזה. ישנם מקרים בהם אדם נמצא ממש בפתח שערי הקדושה, ואז נופל לאחור בגלל הקשיים הללו. כאשר אדם קרוב לשערי הקדושה, כוחות הרוע מנסים למנוע ממנו להיכנס. דבר זה גורם ללא מעט אנשים פשוט לסגת. כי זאת הדרך של היצר הרע: כאשר הוא רואה אדם בפתח שערי הקדושה, הוא נלחם נגדו עם כוחות גדולים יותר מבעבר. לכן אתה צריך להיות חזק מאוד.

כשאדם רוצה להיכנס בעבודת השם, עליו לזכור את הנאמר לעיל היטב. חזק עצמך בכל דרך אפשרית ועשה הכל כדי להמשיך בתפילותיך. בסופו של דבר, בעזרת השם, תצליח ותיכנס דרך השער. השם עוטף אותך באהבה ורוצה מאוד מאוד את תפילותיך. דע שכל מאמץ, ולו הקטן והיחיד שאתה עושה, חשוב ויקר לו. כל צעד, כל תזוזה שאתה עושה כדי להרחיק עצמך מהעולם הגשמי כדי לקרב עצמך אל הרוחניות – הכל נאסף לחשבון אחד גדול. כולם יעמדו לזכותך כשבאמת תצטרך, במצב לחץ עצום או בעיה חמורה, ה’ ישמור.

כי בחיים, אדם צריך לעבור על גשר צר מאוד. והעיקר והכלל הוא לא לפחד כלל (דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן ח"ב, תורה מ"ח).

כתבו לנו מה דעתכם!

1. דלית

י"ט טבת התש"ע

1/05/2010

והנה התחזקנו מאמר שכזה מחזק ומתגבר על כל הקשיים

2. דלית

י"ט טבת התש"ע

1/05/2010

מאמר שכזה מחזק ומתגבר על כל הקשיים

3. אליאס

כ"ז כסלו התש"ע

12/14/2009

חזרה בתשובה מלאה וגם את זה צריך לזכור היטב – לא תוכל להימנע מהמפגש עם הקשיים והמכשולים. עליך לדעת שאתה עלול להיכשל פעמים רבות בחייך לפני שתיכנס בשערי הקדושה. אפילו הצדיקים הגדולים עברו את התהליך הזה. ישנם מקרים בהם אדם נמצא ממש בפתח שערי הקדושה, ואז נופל לאחור בגלל הקשיים הללו. כאשר אדם קרוב לשערי הקדושה, כוחות הרוע מנסים למנוע ממנו להיכנס. דבר זה גורם ללא מעט אנשים פשוט לסגת. כי זאת הדרך של היצר הרע: כאשר הוא רואה אדם בפתח שערי הקדושה, הוא נלחם נגדו עם כוחות גדולים יותר מבעבר. לכן אתה צריך להיות חזק מאוד.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה