קו פתוח

זה קו פתוח. לא תמצא שם מערכת ניתוב שיחות, גם לא שיחה ממתינה. כל מה שאדם צריך לעשות הוא רק לפתוח את הפה (לחייג) ו... לדבר!

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

זה קו פתוח. לא תמצא שם
מערכת ניתוב שיחות, גם לא
שיחה ממתינה. כל מה שאדם
צריך לעשות הוא רק לפתוח
את הפה (לחייג) ו… לדבר!

בשדי יער – פרק 64

מה ההבדל בין ילד שעושה הרבה צרות לאבא שלו ובא אליו רק פעם בשנה, ואומר לו: "אבא יקר, סליחה על כל הצער שגרמתי לך כל השנה. עשיתי לך הרבה צרות, סליחה". לבין ילד, שלמרות שעושה הרבה צרות לאבא שלו אולם בא אליו כל יום ואומר לו: "אבא, תראה, אני רוצה לעשות את רצונך, אבל פה התגבר עלי היצר הרע ושם התגבר עלי בעניין אחר. אבא, אני מבקש סליחה…"

מרחק שמים וארץ בין שני המקרים! אחד מבקש סליחה על כל עוון ועוון בפרטיות, ואילו השני מבקש סליחה בלי לזכור בכלל מה עשה כל השנה.

כך הוא הדבר לגבי אדם שעושה כל יום שעת התבודדות. מצבו שונה בתכלית מזה של אותו בן שמגיע פעם בשנה – בערב ראש השנה או ביום הכיפורים, ומבקש סליחה על חטאי כל השנה כולה, בלי לזכור בכלל מה חטא ומה פשע…

נחזור למשל. אדם יושב בבית הסוהר ומקבל מכתב משר המשפטים: אם תעשה תשובה תצא מיד מבית הסוהר וגם… תקבל פרס.

כל אדם נמצא למעשה בבית הסוהר. בעיות שלום בית? זה בית סוהר. קשיים בחינוך הילדים? בית סוהר. פרנסה? גם. מידות רעות? תאוות רעות? תאוות ניאוף? תאוות ממון – בית סוהר שאין כדוגמתו. כל הייסורים שבעולם הם למעשה בית סוהר שאדם נתון בו. והשם יתברך, הוא שר המשפטים שאומר לאדם: תעשה תשובה ותצא מכל הייסורים האלה! צא מבית האסורים! מיד! ולא רק, אלא תקבל שכר גם על התשובה שעשית…

אז למה אדם לא עושה תשובה???

אנשים חושבים שלעשות תשובה זה דבר קשה מאוד, אבל אין זה נכון. זה הדבר הכי קל שיכול להיות. אדם לא צריך להיות אסטרונאוט – כי "לא בשמים היא", והוא גם לא צריך להיות שחיין או צוללן – כי "ולא מעבר לים", אלא – "בפיך ובלבבך לעשותו"! "קחו עמכם דברים ושובו אל ה’"! כל מה שאדם צריך לעשות הוא רק לדבר עם בורא עולם, ובורא עולם מחכה לו שיעשה זאת. קו הטלפון שלו פתוח לכל אחד ואחד בפרטיות. רק אמור לו: אבא שבשמים! יש לי כאלה ייסורים, אתה צדיק על כל הבא עלי, אמת עשית ואני הרשעתי! עזור לי לעשות תשובה, הרי אין ייסורים ללא עוון…

יופי העולם

היסוד של כל החיים הוא "אין ייסורים ללא עוון". כאשר אדם יודע שאין מציאות שהוא סובל לחינם, שאין דבר מצב שהוא סובל אם אין לו מה לתקן. כל אדם, בין איש ובין אישה, יש להם מה לתקן בעולם הזה. אז כל מה שצריך לעשות הוא לתקן… ולחייך. לחייך בעולם הזה, ולחייך בעולם הבא.

כי הכל צודק. והעולם הזה כולו צודק. זאת דעת נפלאה העומדת על היסוד של "אין ייסורים ללא עוון". בלי יסוד זה העולם נראה מכוער מאוד, מלא עוולות וצער בלי שום סיבה. אבל עם יסוד זה, העולם נראה יפה מאוד. הכל ישר. אין רע בעולם. הכל טוב.

כי היכן יש רע? היכן האדם סובל? אם יעשה תשובה הוא כבר לא יסבול. ובינתיים, עד שיעשה תשובה, הייסורים מכפרים לו. זה טוב, זה לא רע. אין שום רע בעולם. הכל צודק. כאשר אדם הולך עם יסוד זה ומבין שהשם צדיק וישר – "צורי ולא עוולתה בו", ומנהיג את העולם בצדק וביושר – הכל נעשה טוב וצודק. וגם כשיש ייסורים, התשובה מוציאה את האדם מהם. וכאמור, אין דבר קל יותר מהתשובה, משום שתשובה היא רק לדבר עם בורא עולם.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה