זו בעצם זריחה גדולה

שבע שנים אחרי שאחיהם גבריאל הי"ד נרצח, משפחת חוטר הבינה שמלבד הכאב העצום היא מצליחה לזרוח מחדש. ועכשיו, עם אלבום חדש - "בעצם זריחה", שנוצר ביחד עם המוסיקאי יונתן רזאל.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

משפחת חוטר הייתה מאז ומתמיד משפחה מזמרת, בהרמוניה נפלאה. מאז שגבריאל אחיהם בן ה-17 נרצח הם החליטו גם להוציא אלבום וקראו לו "הקול החסר". היום, שבע שנים אחרי, הם מבינים שמלבד הכאב העצום הם הצליחו גם לקבל עוצמות גדולות ולזרוח מחדש. קבלו את אלבומם החדש, "בעצם זריחה". אלבום מיוחד במינו, אותו יצרו יחד עם המוסיקאי המחונן יונתן רזאל.

המנחמים הרבים שהגיעו לבית משפחת חוטר לנחם על הירצחו של הבן גבריאל הי"ד על ידי מחבל, הופתעו לגלות שלצד הכאב הרב, שוכנות עוצמות מוסיקליות-רוחניות לא פחות גדולות. "במשך כל השבעה שרנו" מספר בן ישי חוטר, האח הגדול, "לא שירים שמחים, אלא שירי נשמה של הרב שלמה קרליבך". תגובת כל מי ששמע אותם אז, הייתה דומה – אנחנו מרגישים מהשירה שלכם הרבה עוצמות רוחניות, אתם חייבים להקליט את זה.

וכך נולד לו אלבומם הראשון, "הקול החסר", לזכרו של האח האהוב, גבריאל. "תמיד היינו שרים וכל הזמן אמא שלנו התחננה שנעשה דיסק ולא היה לנו זמן לזה. אחרי השבעה ותגובות האנשים שיצאו מחוזקים מאיתנו החלטנו להרים את הפרויקט. החלטנו שיש לנו דד-ליין והוא – האזכרה של השנה לגבריאל. ובדרך לא דרך זה יצא בדיוק לאזכרה" נזכר בן ישי, שעומד מאחורי ההפקה המרשימה.

גבריאל חוטר היה בן 17 כשחדרו שני מחבלים ארורים אל חדר האוכל של ישיבת "עתניאל" בה למד, בערב שבת קודש לפני כשבע שנים, והרגוהו ביריות יחד עם עוד שלושה מחבריו, בעת שהיו תורנים במטבח. לתורנות הזו הגיע גבריאל – בהתנדבות ובשמחה, על מנת להחליף חבר. על יומו האחרון סיפרו בני משפחתו באתר לזכרו:

"ביום שישי, יום הרצח, גבריאל הכין את עצמו לשבת על ידי טבילה במקווה. הוא התפלל בכזו דבקות עצומה, שחבריו שרצו לשאול אותו אם יוכל לעזור להם במשך השבת, חשו שאינם מסוגלים להפריע לו. בסוף התפילה שאל אותו חבר אם יוכל להיות תורן במטבח במקומו – מובן שגבריאל השיב מיד בחיוב".

ספר כמה מילים אישיות על גבריאל הי"ד. אולי סיפור מיוחד שישקף את אישיותו.

"לגבריאל היה חלום להיות נביא. זה הפשט של הרמב"ם וזו הייתה השאיפה שלו. לשם הוא שאף. לכן הוא בחר את ישיבת עתניאל כי היה נראה לו שמשם יותר קל להגיע לזה, כל אחד עם החליל שלו. אנשים פחות מקובעים" מספר בחיוך בן ישי, "אבל לפני כן, קודם כל צריך להיות בן אדם. הוא ממש עבד על המידות שלו. כתב לעצמו כל הזמן מה הוא צריך לשפר. פתאום אנחנו שמים לב שכבר כמה שנים אנחנו לא רואים אותו כועס. הוא הצליח לעבוד על המידה הזו.

"אפשר לדבר עליו שעות" הוא מוסיף, "דבר ראשון שהוא היה זה בן אדם טוב. זה הכי חשוב. בלעדי זה אין כלום".

האלבום "הקול החסר" נקרא על שמו של גבריאל, מסיבה ברורה. קולו הוסיף למשפחה המוסיקלית נופך מיוחד, וכעת, כשהם שרים בלעדיו, קולו חסר שם מאוד.

חמש שנים עם יונתן רזאל

באלבום השני של משפחת חוטר, גבריאל עדיין מאוד חסר להרמוניה המשפחתית, אך המשפחה בחרה לקרוא לו דווקא – "בעצם זריחה". שם שמבטא את תהליך ההתמודדות שהם עברו עם השנים.

"באלבום הקודם הייתה לנו את האמונה שכל מה שקרה זה לטובה וקיבלנו הרבה מאוד עוצמות שלא היינו מקבלים באופן רגיל. עכשיו זה כמו בשיר שלנו – מהשכול למחול, אנחנו נמצאים עכשיו ב"בעצם זריחה". לא בבכי", מסביר בן ישי. "כבר מלכתחילה תכננו להוציא שני דיסקים, דיסק אחד של כאב ודיסק שני שיראה אותנו כמו שהיינו רוצים, עם אווירה שמחה, של שבת".

והאלבום השני שלהם אכן מלא שמחה, התרוממות רוח, אמונה, עוצמות אדירות ולא פחות חשוב – הרמוניה, כישרון רב ומהמשהו המתוק הזה שניתן למצוא רק ב"אחד מאלף" – הרצון לשמוע את השירים שלהם שוב ושוב ושוב.

חמש שנים לקח להם להוציא את "בעצם זריחה", וההשקעה אכן מורגשת בכל תו ותו. בשירים, בעיבודים, ואפילו בעטיפה המיוחדת.

החלטנו בדיסק הזה שאנחנו לא מתפשרים על איכות כי אנחנו רוצים לתת מתנה טובה לעולם" מסביר בן ישי.

על העיבודים המוסיקליים וההכוונה המקצועית אחראי המוסיקאי עתיר הכישרון, יונתן רזאל, שעבד איתם גם באלבומם הראשון.

"החומרים נכתבו בעיקר על ידי המשפחה. זה התבשל איתנו ביחד ועם זה הגענו ליונתן, שלקח את כל מה שנכתב ושדרג והוסיף אותו וממש הכניס בפנים את הנשמה. לעבוד עם יונתן זה מדהים. זה פרפקציוניזם ברמות שאי אפשר לתאר. הוא מוכשר ברמות וזו הייתה חוויה מדהימה. בנוסף, הוא גם הפך חבר שלנו ולמדתי ממנו לא רק דברים מוסיקליים אלא הרבה הרבה מעבר".

משפחת חוטר מתגוררת באלוני הבשן שבגולן. הם שישה אחים, וכולם, מלבד גבריאל, משתתפים ושרים באלבום החדש. בשיר "לפלח הרימון", מצטרף אפילו אבי המשפחה, חיים, לביצוע יפהפה.

בדמייך חיי

לאלבום מצורף דיסק נוסף, לנשים, ובו ניתן למצוא גם את בנות המשפחה מפליאות בשירתן. את הדיסק הנוסף הוציאה המשפחה בגרסה אישית, ועליו לא חתום יונתן רזאל.

התגובות על האלבום מפרגנות ומקורות יודעי דבר גם סיפרו לי שהוא נחטף כמו לחמניות טריות. אפילו נשמה קרליבך והרב המלחין יהושע אנגלמן, ששיריהם מבוצעים באלבום, הסכימו לוותר על זכויות היוצרים שלהם, בעבורם.

לסיום, קשה להתעלם מהמקצוע שבחר לעצמו בן ישי, הבכור מבין ילדי משפחת חוטר. הוא משמש כמוהל, והיו אמהות שכינו אותו בחיבה "המוהל המזמר", כיוון שהוא שר לא מעט במהלך טקס הברית.

ואולי בעצם "מילה מקצועית בשמחה יהודית" – זהו התיאור היותר מדויק שלו. "זה גם מקצועי אבל אני גם מנסה להכניס לשם את העוצמות הרוחניות של המעמד הגדול הזה" הוא מסביר.

"אני מרגיש שבברית מילה אנחנו בעצם מכניסים את התינוק למשפחה היהודית. ציבור שלם מגיע לטקס וכולם מתפללים שהמצווה הראשונה הזו שמקיימים בו כעת תיתן לו כוח ועוצמות לחיים של קדושה" מתרגש בן ישי, שבגלל הסיפור המשפחתי מרגיש ביתר שאת את "בדמייך חיי".

"המצווה הזו ממש מתדלקת אותי. אני מרגיש שזו זכות אדירה שנפלה בחלקי ומודה על כך לקב"ה".

לפלח הרימון

הפכת

לרכישת הדיסק של משפחת חוטר בחנות האתר לחץ כאן

להזמנה להופעות: בן ישי – 050-8875554 (www.Gavriel.org  www.Mohel.org.il)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה