חיים של אמת

כדי לצאת ממעגל ההטעיה, אדם צריך לחפש את האמת היחידה. לא להישאר תקוע בבוץ האשליות של 'האמת שלי'. הגיע הזמן לחיות חיים של אמת.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

כדי לצאת ממעגל ההטעיה, אדם
צריך לחפש את האמת היחידה. לא
להישאר תקוע בבוץ האשליות של
'האמת שלי'. הגיע הזמן לחיות חיים
של אמת.
 
 
מטרה היא אחד האתגרים החשובים שיש לאדם בחייו, ויש לו הרבה כאלה. אבל אדם לא יכול להגיע למטרה, או להשיגה, אם הוא לא יודע איפה הוא נמצא. כי איך אתה יכול להסתכל על המפה ולחפש את ירושלים, אם אתה לא יודע אם אתה נמצא בחיפה או באילת? ולאיזה כיוון אתה צריך לפנות, צפון או דרום? כדי לדעת לאן ללכת, אנחנו חייבים לדעת היכן אנו נמצאים.
 
האם בראנו את עצמנו? מי ברא אותנו ולאיזו מטרה? שאלות בסיסיות אלה מאפשרות לנו לדעת היכן אנו נמצאים. אבל רוב האנשים לא שואלים את עצמם שאלות מהסוג הזה, לכן מה הפלא אם הם הולכים לאיבוד?… איך נוכל לדעת באיזו דרך לבחור אם אנחנו לא יודעים מה אנו עושים כאן?
 
מכיוון שאנשים לא מחוברים לאמת, או מנותקים ממנה ממש, אך עדיין מתעקשים לעשות את מה שעולה על רוחם, וכביכול גורם להם תענוג, הם אף פעם לא יהיו שמחים או מסופקים. הם תמיד מחפשים עד כדי ייאוש, ומצד שני בעקשנות לא ברורה, כל מיני ערוצי בידור כדי למלא את החלל הריק שבחייהם.
 
תראו את שוחרי החברה המתקדמת, אלה שהגיעו לפסגות ההצלחה. כמה עשירים ומפורסמים מצאו את עצמם על ספת הפסיכיאטר? הרבה. כמה התאבדו? מה טוב בלהיות פיזיקאי גרעיני או נוירוכירורג מפורסם, אם כל מה שתופס לך את הראש זה פרסום, תהילה, כסף, מעמד, כבוד, ואישה אחרת במקום אשתך? עם תואר אפשר להתקדם ולעלות בסולם התארים, אבל מוסר ירוד נשאר מוסר ירוד…
 
אמונה, כך מתגלה בכל פעם מחדש, היא הכלי היחיד בעזרתו אנו יכולים לדעת מי אנחנו באמת, היכן אנו ולאן פנינו מועדות. עיקרון חשוב ועיקרי של האמונה הוא – שלבורא עולם יש מטרה ספציפית לכל בריה. בחשיפת האמת, אני מגיע למסקנה שלא בראתי את עצמי, לכן אני לא יכול לדעת בכוחות עצמי מה הכי טוב בשבילי. ברגע שאני מבין ומודע בעובדה שהשם הוא זה שברא אותי, אני מוכן עכשיו לחפש את המטרה שלשמה הוא ברא אותי.
 
במילים פשוטות, אם יש בורא אז אני נברא. אם אני בריה שלו, אז בודאי יש לו מטרה מיוחדת בבריאתי, בקיום שלי בעולם שלו. והמטרה הזו היא המטרה האמיתית של חיי.
 
רבי נחמן מלמד אותנו (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, י) את הדברים הבאים: "מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך, הוא רק מחמת שאין להם ישוב הדעת, ואינם מיישבים עצמם. והעיקר – להשתדל ליישב עצמו היטב, מה התכלית מכל התאוות ומכל ענייני העולם הזה, הן תאוות הנכנסות לגוף, הן תאוות שחוץ לגוף, כגון כבוד, ואז בודאי ישוב אל השם".
 
ישוב הדעת מאפשר לנו להסתכל על המטרה האמיתית של כל דבר, ובעיקר, מה ייצא לנו מכל מה שאנו משקיעים בו. למשל, השאלה שכל אדם מבקש לדעת את התשובה עליה – האם אני בדרך הנכונה או לא? ולא רק, ישוב הדעת מציל אותנו מללמוד את האמת בדרך הקשה, הארוכה, ובסופו של דבר, המרירה והכואבת.
 
אדם שחס על עצמו, מונע מעצמו ייסורים עצומים בעזרת שעת ההתבודדות – שעה של חשיפת האמת והערכה עצמית, חשבון נפש ותובנות מדהימות. זה בהחלט יעניק לו ישוב הדעת להגיע להחלטות הנכונות עם מינימום טעויות לאורך כל הדרך.
 
אמת יש רק אחת!
 
כאשר אדם מחפש את האמת שלו, הוא לא יצליח למצוא את האמת. למשל, אם אדם חושב שהוא ראוי למשהו, שמגיע לו דבר מסוים שלא שייך לו, הוא יעשה הכל כדי להשיג את זה. וזה כולל לגנוב ואפילו, במקרים חמורים יותר, לרצוח. כי על פי האמת שלו הוא מתנהג בסדר. אבל על פי האמת של השם יתברך – האמת לאמיתה והיחידה – הוא לא אחר מאשר גנב או רוצח. ורד הוא ורד, גם אם אדם יחליט שהוא רואה צבעוני או חמנייה מול עיניו…
 
לכן אנו חייבים לבסס את האמת המוחלטת והיחידה כדי לזכות בסיפוק אמיתי, בשקט ובשלווה פנימיים. רדיפה אחרי 'האמת שלי', משמעה להנציח את התאוות והתיאבון של הגוף. אין הרמוניה ואחדות בעולם מכיוון שכל אחד טוען שיש לו אמת משלו, כולם רודפים אחרי האמת 'שלהם' בלי לברר מהי האמת לאמיתה, האמת היחידה, ולחיות על פיה. תנאי מקדים לחיפוש אחר האמת המוחלטת הוא קודם להחליט להפסיק לחיות בשקר של 'האמת שלי', ולהפסיק להוליך את עצמנו שולל.
 
שום אדם בעולם לא מסוגל לסמוך על 'האמת' שלו, אפילו החכם ביותר. התאוות של האדם כל כך חזקות והן פוגמות באמת. זה משהו שרואים כל הזמן: כמה אנשים עם לחץ דם ממשיכים לאכול אוכל עם מלח? כמה אנשים עם משקל עודף ממשיכים לאכול אוכל לא בריא שמזיק להם? אבל אם תשאלו אותם 'אתם רוצים לקבל התקף לב?' הם יענו בצורה מוחלטת – 'לא!'… ועדיין, הם ימשיכו לאכל אוכל לא בריא, אוכל שמזיק לגוף שלהם. להם, כך הם חושבים, זו הדרך הקלה והנוחה, לא חיפוש האמת, לא לחיות על פי האמת.
 
השיפוט של האדם מתעוות בגלל סדר העדיפויות שבראשו עומדות תאוות הגוף. התאוות הופכות ל'אמת' ששולטת בו – איך הוא יחיה את חייו. אז מה הפלא שאנשים חולים ולא שמחים?
 
אם אדם באמת רוצה לשבור את מעגל ההטעיה העצמית, חיי השקר בהם הוא חי, הוא צריך לחפש את בורא עולם ואת האמת היחידה, ולא להישאר תקוע בבוץ האשליות של 'האמת שלי'. הגיע הזמן לחיות חיים של אמת.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

כ"א אדר התשע"ג

3/03/2013

Thank’s תודה רבה רה תודה רבה, פשוט תודה. gracias grazie merci

2. איתי

כ"א אדר התשע"ג

3/03/2013

תודה רבה רה תודה רבה, פשוט תודה. gracias grazie merci

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה