ילדים במשקפי האמונה

משימת חינוך הילדים לא קלה בכלל, על זה יעידו הורים רבים. עכשיו, תוסיפו את האמונה למשוואה. מה קיבלתם? ילדים במשקפי האמונה! הרב שלום ארוש מסביר.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

למה אמונת הילדים חשובה? מכיוון שזוהי המצווה הכי חשובה במשימת חינוך הילדים המוטלת על ההורים, מצווה יסודית שמהווה חלק ממעגל החיים של כל יהודי – חובת קביעת האמונה בליבנו והנחלתה מדור לדור.

 

ישנה דרך נפלאה להנחיל את האמונה בילדינו, והיא על ידי סיפורים, כפי שמובא ב"פלא יועץ": "ועיקר זכירת יציאת מצרים בכל הימים ומצוות תפילין, הכל הוא כדי שהחי ייתן אל ליבו הדברים האלה לעומק ולרוחב, וישמח ישראל בעושיו ויבוא ליראה ולאהבה את השם הנכבד והנורא, ולדבקה בו ולעבדו בלבב שלם, כי כן ראוי אחרי הודיע אלוקים אותנו אהבתו וחיבתו וגודל יכולתו ועוצם השגחתו. וזהו הטעם שציוונו יוצרנו בליל פסח להרבות לספר ביציאת מצרים, וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. מלבד שיש סודות עליונים… עוד בה יש טעם לפי הפשט, כדי שירבה לקבוע בליבו ובלב בני ביתו אהבת הא-ל יתברך שמו ויראתו, כי זה כל האדם. וזהו עיקר מצוות הסיפור להגיד לבני ביתו בסיפור יציאת מצרים, איך הראנו השם אלוקינו את כבודו ואת גודלו, ואהבתו וחמלתו, ויכולתו והשגחתו, ושעל כן ראוי לנו לעובדו בלבב שלם ולשמור את כל מצוותיו".

 

אם כן, מדברי ה"פלא יועץ" אנו מבינים שמצוות חינוך הילדים לאמונה כל כך חשובה, עד שאנחנו מקדישים לזה ערב שלם. ולא סתם ערב, אלא את ליל הסדר – להרבות בו בסיפור יציאת מצרים, בניסים ובמופתים שחווינו באותם ימים.

 

לטפח את האמונה

 

המצווה העיקרית שעליה בנויות כל המצוות כולן היא האמונה, כמו שאומרת הגמרא (מסכת מכות כד.): "בא חבקוק והעמידן על אחת: וצדיק באמונה יחיה". ממילא, מאחר שאנו מחויבים לחנך את ילדינו למצוות, קל וחומר שאנו מחויבים לחנך את ילדינו למצוות האמונה כבר מגיל צעיר ביותר כי על האמונה עומד כל בניין המצוות. כמו כן, רואים מהפסוק לעיל, שהאמונה היא לא רק מצווה או דבר טוב אלא היא עצם החיים – "וצדיק באמונתו יחיה" – האמונה נותנת חיים! ובלי אמונה אין חיים. אם כן, כאשר אנו רוצים להכין את ילדינו לחיים, עלינו קודם כל להעניק להם את עצם החיים, שהם האמונה.

 

לכל מצווה יש גיל חינוך כפי המצווה וכפי הילד. ישנן מצוות שילד יכול לקיים רק מגיל שבע, וישנן מצוות שילד מקיים רק סמוך לבר מצווה, ויש כאלה שמקיימים רק אחרי הבר המצווה. אבל מצוות האמונה מתחילה ממש מגיל אפס. אי אפשר לדחות את החינוך למצוות האמונה, מכיוון שהאמונה נתפסת בשלמות דווקא בלבבות הרכים והזכים. אם מפסידים את החינוך לאמונה בראשית גדילת הילדים – זהו חיסרון שלא יוכל להימנות, אבידה שאינה חוזרת.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אלוקים שלי, רק רציתי שתדע

פרחים יקרים

המאמן האישי שלו

משולש האהבה

לך בתי, מאבא

תפילה של אמא

אני רק השליחה

גרעין של אמונה

להתהלך יחידי בשוק

תמסור את עצמך

במקום שהשכל נגמר

 

ספרו של הרב שלום ארוש גן האמונה לנוער ולתלמידים – בחנות ברסלב ישראל!

 

צידה לדרך

 

האמונה מלווה את האדם כל היום כולו ומאירה לו את כל מחשכי החיים. ההתמודדות של המאמין מול קשיי החיים שונה לגמרי מהתמודדותו של האדם חסר האמונה. בריאות הנפש ושמחת החיים תלויות בצורה ישירה במידת האמונה. נמצא, שהדבר שהכי הרבה עוזר לאדם בכל יום ויום הוא האמונה. וגם הילדים הרכים זקוקים להרבה מאוד אמונה על מנת להתמודד עם הדרישות שמציבים בפניהם ועם קשיי החיים, הן במסגרות הלימודיות והן במסגרות החברתיות. הילדים זקוקים לכך אף יותר מאתנו.

 

זו טעות לחשוב שילד אמור להתמודד עם הבעיות שלו לבדו, או בכלים טיפוליים בלבד. אנו יהודים מאמינים בני מאמינים, אצלנו האמונה היא הראשית וההתחלה של כל דבר. עלינו לראות ולהתבונן בכל דבר קודם כל בעין האמונה, ואנו חייבים ללמד את ילדינו להסתכל על העולם במשקפיים של אמונה.

 

לכן, חובה עלינו להנחיל בילדינו אמונה מגיל צעיר, לדבר איתם עליה ולהיות דוגמה אישית של אמונה בשבילם. ובנוסף, לטפח את הקשר האישי שלהם עם בורא עולם, ללמד אותם לדבר איתו, לראות את אבא שבשמים בכל מה שעובר עליהם, ךספר להם סיפורי צדיקים מלאים באמונה, ובפרט סיפורים על אבות העולם ועל יוסף הצדיק ודוד המלך, תוך הדגשת מסרי האמונה הנפלאים הנובעים מסיפורי התורה.

 

על מה נשים דגש?

 

מי המלך האמיתי? – העיקר בסיפור יציאת מצרים הוא הנחלת האמונה, שהאבא ידגיש לילדים, כל אחד לפי הבנתו, שביציאת המצרים הקב"ה הראה לעולם כולו ובפרט לעם ישראל שהוא הבורא והוא השולט והמשגיח והכל שלו, והוא ברא את כל כוחות הטבע וברצונו משעבד אותם ומשנה אותם ועושה הטוב בעיניו ומשנה את הטבע ומשדד כל המערכות. והמצרים העקשנים, עובדי העבודה הזרה, האמינו בפרעה והאמינו במכשפים ובחרטומים וביאור ובכבשים, והתעקשו לדבוק בשטויותיהם ובהבליהם, והקב"ה בכל פעם היכה בהם וערער את כל כוח אמונתם, היכה את כל הכוחות שהאמינו בהם עד שהיו מוכרחים להודות בעצמם שהשם הוא האלוקים ואין עוד מלבדו.

 

כוח התפילה – כל הורה ידגיש גם את עניין האמונה בכוח התפילה. שבני ישראל נושעו רק כאשר זעקו והתפללו לבורא עולם. ויקרב את זה לחיי הילדים, שיידעו שכל אחד יכול לפנות אל הבורא בשפה הפשוטה שלו ולבקש ממנו את כל צרכיו, ועל ידי זה בוודאי ייוושע ויראה ניסים שלא כדרך הטבע.

 

מידה כנגד מידה – זה עיקרון חשוב באמונה שכדאי מאוד להדגיש אותו, ולהראות לילדים שכל מכה ומכה הייתה כנגד מה שעשו המצרים ליהודים, כמובא במדרשים, ויקרב זאת לילדים שיידעו שהקב"ה מדבר ומרמז לכל אחד בכל מה שעובר עליו – שהכל מראה לו במדויק במידה כנגד מידה כדי שיידע מה עליו לתקן.

 

הניסים הנסתרים – הקב"ה שינה את הטבע כדי ללמד אותנו שגם ה'טבע' בעצמו הוא נס גדול מאוד, כמו שאומר הרמב"ן שכל מטרת הניסים הגלויים היא שנאמין בניסים הנסתרים שנעשים בכל יום ורגע איתנו, וזה עיקר האמונה – להאמין שאין שום טבע ומנהגו של עולם, אלא הכל בהשגחה ובגזירת עליון לפי מעשה האדם אם לטוב ואם למוטב.

 

הכל לטובה – כל זמן שעם ישראל קיבלו את גזירת הגלות בשמחה, לא התחיל השעבוד. ורק כאשר נפטרו כל הדור הראשון שקיבלו את גזירת הגלות בשמחה, אז התחיל השעבוד הקשה כמובא ב'אור החיים' הקדוש, שכל הצרות והייסורים נובעים מחוסר האמונה, שלא מאמינים שכל מה שעושה השם לטובה הוא עושה, וזה עיקר האמונה.

 

הישועה לא צפויה! – בורא עולם רב להושיע ומביא את הישועה מכיוונים לא צפויים, כמו בקריעת ים סוף. ועיקר הניסיון הוא להאמין בבורא ולצפות לרחמיו וחסדיו ולהמשיך להתפלל ולא להתרעם על מידותיו.

 

זה צריך להיות עיקר המסר בכל הסיפורים שמספרים לילדים, ולא רק בסיפורי יציאת מצרים. בכל סיפור הצדיקים או כאשר מספרים לילדים על ניסים אחרים שקרו לעם ישראל – תמיד לספר על בורא עולם – מה שהוא עשה ואיך עשה, את הניסים שחולל לעם ישראל, ושהצדיק נתקל בקשיים וחיזק את עצמו כשהאמין שהכל לטובה ולהתפלל לבורא עולם. כמו כן, לדבר על מצוות התשובה – שכל הזמן אדם יכול לעשות תשובה, ולחפש תמיד מה בורא עולם רומז לו ומוסר לו, ועל ידי זה הילדים ייספגו את האמונה בעומק נשמתם ויזכו לגדול ולצמוח בחצרות האמונה.

 

יהי רצון שנזכה לגדל דור ישרים של אנשי אמונה עמוקה ויציבה, ובזכות זה נזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה