אני וכל המגילה

הצטרפו למסע קסום במגילת אסתר ביחד עם עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, וגלו מה מייצגת כל אחת מן הדמויות בפנימיות שלכם. מוכנים?

5 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 17.03.21

אני זה כל המגילה, והמגילה היא אני!

 

בתוכנו נמצאות כל דמויות המגילה. כי מגילת אסתר, היא לא רק "מעשה שהיה פעם", אלא מעשה שקורה עכשיו ממש. היא מתארת אנשים שונים, כוחות וסיטואציות שונות שהיו בשושן הבירה, וזו הקבלה לאנשים, לכוחות ולאירועים שיש בתוכנו היום.

 

הצטרפו למסע גילוי הדמויות של המגילה ותגלו דברים נפלאים על עצמכם ועל היכולות שלכם. מוכנים?

 

אסתר המלכה – אסתר מסמלת שני דברים: הראשון – את ההסתר, והשני – את השליחות. "לא הגידה אסתר את עצמה ואת מולדתה". ובהמשך, ניגשה למלך בדרישה להציל את עמה – זו השליחות. אסתר המלכה מייצגת הסתרה של דברים חשובים ושורשיים.

 

כך הדבר בתוכנו, יש הסתרה של המטרות והרצונות שלנו על ידי מסכים – אופנה, חברה, עומס. הסתרה של דפוסי התנהגות טבעיים, של היכולת לשים לעצמנו גבולות. למה? כי יש שפע כפייתי בכל התחומים – בגדים, אוכל, שיווק ופרסום ומכירה בשיטות שונות שמסתירים מאיתנו את האמת הגדולה: שאנחנו יכולים להצליח. יש הסתרה של ערכי מוסר כי רק העיוותים מתוקשרים. יש מיעוט שעות משפחה ופנאי. לכן, אסתר המלכה מלמדת אותנו לגלות את ההסתר, את היכולת שלנו להצליח, לחיות אורח חיים נבון ונכון. שנדע שאנו פה בשליחות, יש לנו תפקיד בעולם הזה. כל אחד ותפקידו.

 

מרדכי היהודי – מרדכי מסמל את היכולת שלנו לשמור על ערכינו המוסריים – יושר פנימי, מוסר עבודה, נאמנות לחברים ושמירה מפני פיתויים. והפיתויים הם רבים – באוכל, בלבוש, בחברה, במעשים ועוד. מרדכי יושב על משמרתו ושומר על הפתחים, שהם החושים, כי דרך הפתחים נכנסים הפיתויים.

 

כך גם אנו, נלמד ממרדכי לשמור על החושים – ריח, טעם, שמיעה, ראיה ומגע. על הפתחים – פה, עיניים, אוזניים ונחיריים. החושים שלנו מקבלים גירויים תמידיים ועלינו לשמור על הפתחים על ידי צמצום שמיעת פרשנויות שונות – לשון הרע, תקשורת ועוד, על ידי קריאה של ספרים טובים במקום עיתונים מבשרי רועת וכדומה. אנחנו יכולים לנהל את החושים והפתחים – השערים שלנו, ולא לאפשר לכל דבר להיכנס, ודבר זה משפיע מאוד לטובה על בריאות הגוף והנפש.

 

אחשוורוש – המלך אחשוורוש מסמל את ההתמכרות לעולם החומר, השפע והיוקרה. הוא מייצג את הנהנתנות והחשיבות שיש להנאות ממון, עושר, טכנולוגיה, אוכל ועוד – כל הדברים שכביכול מרגיעים יצרים ורגשות. הוא מסמל גם את הרדיפה אחרי התאוות עד לאיבוד הדעת ושכרות. הוא משווק את הפיתויים במשתה לכל העם, מגדול ועד קטן.

 

כך גם אנו, מאבדים את ההכרה ואת עצמנו אל מול השפע שמוציא אותנו מאיזון בלי שנרגיש. לכן עלינו להיות יותר זהירים, לא לאבד את הדעת, לא "להשתכר", לא ליפול למלכודות הפיתויים הרגעיים שמשאירים את האדם כואב אחרי שהם נעלמים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

רגע לפני שפורים נכנס

עד חצי המלכות

השאלות של פורים

רגעי הקסם של פורים

חלום של ילדות ושמלת כלה

חולה אהבה

המכשף מפרס

את פורים הוא לא לקח בחשבון
וכל זה לא שווה כלום

 

ושתי – גם היא שיווקה את המשתה שלה לנשים ואת הנאות הגוף. מהדמות שלה בתוכנו יש להיזהר מאוד, לא לאפשר לה לסחוף אותנו אחרי הנאות הגוף הרגעיות, אלא ליהנות מההנאות הרוחניות האינסופיות.

 

בגתן ותרש – מייצגים את המחשבות הרעות, "לשלוח יד במלך אחשוורוש". הם מסמלים את המחשבות שמסיתות אותנו מהדרך הטובה. יש בנו מחשבות שמקלקלות לנו את החיים – דאגה, פחד, לחץ והשוואה. מכל אלה כדאי לנו להימנע, לא להישמע לקולם של בגתן ותרש שידם כל הזמן בוחשת וזוממת.

 

המן הרשע – המן מייצג את המצב שאדם לא שמח בחלקו ותמיד רוצה עוד. הוא מסמל את חצי הכוס היקה. כולם משתחווים לו חוץ ממרדכי, וזה מעכיר את רוחו וגורם לו לעשות מעשים רעים שעולים לו אחר כך ביוקר.

 

כך גם אנו, מסתכלים על המעט שהשגנו, מתאכזבים מנפילה ולא מסתכלים על ההצלחות הרבות שיש לנו, בשינויים שעשינו. אנחנו רוצים עוד. ואם אין, זה מעכיר את מצב הרוח שלנו, גורם לשיקולי דעת לא טובים ולא פעם לבחירות שגויות עם השלכות קשות. רואים את חצי הכוס הריקה. על מה שלא הספקנו. אבל למה שלא נראה כמה טוב עשינו היום?! למה לתת להמן הזה שבנו להשחיר לנו את התמונה, בו בזמן שיש בה הרבה צבעים יפים, חיים מלאי עשייה והישגים, הצלחות לצד כישלונות שהובילו בסופו של דבר להצלחה הגדולה. זו נקודה למחשבה עמוקה.

 

ולא רק, המן מייצג את כפיות הטובה בצורה הכי מובהקת. היה לו הכל, אבל הוא לא הפסיק להתבכיין, לרטון ולהתלונן, רק בגלל שאדם אחד לא עשה את מבוקשו. כך גם אנו, צריכים להסתכל על כל הברכות שיש לנו ולהודות לבורא עולם בכל רגע ורגע, על כל דבר – קטן וגדול, ולשמוח בחלקנו.

 

זרש – זרש נתנה להמן עצות רעות. מכירים את העצות הרעות שאנו שומעים מאנשים או כאלה שעולות בתוכנו, מהקול הפנימי שבנו? אלה שאומרים לנו – למה להתאמץ? הרי בסוף כולנו נמות! חיים פעם אחת, תאכל בלי חשבון, תעשה בלי חשבון… וכן הלאה. או כאלה שאומרים לנו שלא נצליח כי אנחנו כישלון, שלא נוותר, שלא נסכים… כל אלה מחשבות וקולות של שקר. אבל המציאות היא בדיוק ההיפך! וכדאי להישמע יותר לקול ההפוך, לזה שמעודד אותנו, לזה שאומר לנו שצריך לקום ולהמשיך הלאה, להתמודד, להמשיך לצעוד אל המטרה ועוד.

 

עשרת בני המן – הם עשרות התירוצים שיש לנו תמיד לכל מצב. הם ההנחות שמשאירות אותנו באזור הנוחות. אפשר להתחפש למלך/מלכת התירוצים. לכולנו תירוצים במקום עשייה נכונה. דיאטה? נתחיל מחר, היום חג/שבת/חתונה. אין לי זמן, עכשיו קר, אני אלרגי, יש לי אירוע, פורים בפתח, פסח מיד לאחר מכן… כל אלה תירוצים שיש לסלק ומחות מהר, 'לתלות על העץ' ולא לאפשר להם להמשיך לשדוד לנו את החיים.

 

משתה – המשתה מייצג חגיגות של ארוחות שיש לנו באירועים שונים – שבת, חגים. לפעמים אנחנו מרבים לאכול בהם, לפעמים לא. כדאי מאוד ללמד את עצמנו לאזן את הארוחות בכל אירועי חיינו, שלא נרבה באכילה לא בריאה, שנדע ליהנות ולשמוח באותה מידה ובלי לגרום נזקים לגוף.

 

טבעת המלך – חותם המלך. מייצגת את ההחלטה הנחושה. את המוחלטות. את הנחישות ללא פשרות. מה שנחתום הוא מה שיהיה. יש בנו את היכולת של טבעת המלך.

 

"תשועתם הייתה לנצח" – כך מסתיימת המגילה, עם אופטימיות ותקווה. כשמנקים מחשבות שליליות והולכים בדרך כאורח חיים יומיומי – מגיעים לאן שרוצים, מלאי שמחה, אופטימיות, תקווה, רצון ועוד.

 

פור – גורל – כמו מרדכי ואסתר, לא נסמוך על הגורל, אלא ניקח אותו בידיים שלנו. נתכנן את מה שאנחנו רוצים לעשות, נארגן שעות עבודה מוגדרות, זמן משפחתי, זמן פנאי אישי, וניקח אחריות. ובוודאי, נתפלל ונאמין בהשגחה הפרטית המדויקת עלינו.

 

פיתויים – לא נתפתה למראה, "עבדי המלך כורעים ומשתחווים להמן", לא נתפתה לכל מה שמציעים לנו בחוץ, או היצר הרע בתוכנו. לא נתפתה לסגנון המרוץ בחיים שהחברה כופה על האדם, גם לא לתחרותיות והשוואות. נהיה כמרדכי, "לא יכרע ולא ישתחווה".

 

חג פורים – עניינו של החג המקסים הזה הוא השמחה. כל תהליך בחיים יצליח כשנעשה אותו עם שמחה ואופטימיות. אין מקום לבכיינות, אכזבה וספק. פרנסה ועבודה מצליחים כשיש בנו התלהבות לעשות אותם, לא מתוך קיטורים ובכיות של 'קשה לי'. רגשות שליליים הם עמלק אותו עלינו למחות, להכחיד, לא להשאיר ממנו זכר. נשאיר רק את החיובי, את השמח, נעצים את הביטחון והאמונה בבורא עולם.

 

ונהפוך הוא – "אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" – יש בנו את היכולת לנהל ולשלוט בתחומי חיינו. אנחנו מקבלים רשות לנהל את חיינו, להציב גבולות, להבחין בין טוב לרע, לסור מרע ולעשות טוב, לדון לכף זכות. לעשות דברים, כי יש עניין שהכל מתהפך לו, ולטובה!

 

כל הדמויות והמצבים שהוזכרו לעיל – כולם נמצאים בתוכנו. עלינו לזהות כאשר אחד מהם מנסה להשתלט. אם מדובר באסתר ומרדכי – נטפח ונעצים אותם. אם חלילה זרש, בגן ותרש או המן – נחליפם, נעמוד על שלנו כמו מרדכי היהודי.

 

טיפ קטן שמומלץ מאוד ליישם: הכינו לעצמכם משלוח מנות מיוחד שיהיה רק שלכם. תפרנו לעצמכם משלוח שיעצים את שמחת החג שלכם.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה