הצעד הראשון

הצעד הראשון מתחיל עם הפרגון הכי גדול לעצמכם, עם המתנה הכי מיוחדת שתעניקו לעצמכם כדי לחיות את האושר המיוחל. חלום? לא. מציאות? בהחלט כן!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 18.03.21

אל תמעיטו בערכה העצום והעמוק של מצוות התשובה, כי היא ממש לא רק דבר חיצוני. אדרבה, היא מתחילה אפילו בהצהרה פנימית של האדם עם עצמו בתוכו בה הוא מביע רצון לקרבת הבורא, אפילו אם עדיין לא עשה את הצעד הקטן ביותר לכיוון המצווה היקרה הזו. בשמים הוא נמדד כאדם צדיק ומיד נחתם בספר החיים לשנה הקרובה.

 

ואומרים חז"ל (בגמרא), שהצדיקים מיד נחתמים בספר החיים בראש השנה. והאמת, כל אדם יכול להשיג את המעלה הנפלאה הזו, הוא רק צריך לומר "ריבונו של עולם, עזור לי להתקרב אליך, לרצות רק אותך, לתקן את מעשיי ולהיות כרצונך". אם יאמר זאת מעומק ליבו ובאמת ובכנות, מיד בשמים הוא נחשב לצדיק.

 

אחת הדרכים הנפלאות להכין את עצמנו לקראת חודש אלול והשנה החדשה הבאה עלינו לטובה, היא התשובה. איך עושים את זה? האמת, בלי רבי נחמן מברסלב אני לא יודע איך אפשר לעשות זאת. כי רבי נחמן כותב שצריך ליצור את דרך התשובה כדי שתהיה קלה לאנשים. ומהי הדרך הקלה? קבעו פגישה יומית עם בורא עולם, ודברו איתו! התפילה האישית, או ההתבודדות כפי שמכנה אותה רבי נחמן!

 

"ריבונו של עולם, אבא יקר שלי שבשמים, אני כל כך רוצה להתקרב אליך. אך האמת היא שיש לי יצר הרע שכל הזמן מנקר לי בראש ומפתה אותי לעשות דברים נגד רצונך. אני לא רוצה להיכנע לו, אבל לא פעם, ואפילו פעמים רבות, אני מתקשה להתמודד מולו. עזור לי בבקשה לעשות את רצונך ועזור לי להתגבר על היצר הרע, כי 'אלמלא הקב"ה עוזרו – לא יכול לו!' אף אחד מלבדך לא יכול להושיע אותי. אני רוצה את קרבתך אבל זה קשה לי… עזור לי, אבא!'

 

דיבור פשוט ותמים כזה פותח את דלתות השמים בפני האדם, ומסייע לאדם להגיע לראש השנה כשהוא נקי וצדיק. לכן אין מתנה יותר גדולה מזו שתוכלו להעניק לעצמכם – השיחה עם השם!

 

וכשאנחנו מאמינים בבורא עולם, אנחנו אוהבים אותו. על אותו משקל, כשאנחנו מאמינים בעצמנו, אנחנו אוהבים את עצמנו. וכשאוהבים מישהו, אנחנו רוצים לתת לו הכל, להעניק לו את כל הטוב שבעולם, את המתנה הכי יקרה עלי אדמות. ואין מתנה גדולה יותר ממלך מלכי המלכים כקהל פרטי למשך שעה, רק שלכם! זו הסיבה שהתבודדות היא מעלה עליונה מן הכל! כי לאהוב את עצמכם, זה לתת לעצמכם שעת איכות עם בורא עולם. שיחה מעומק הלב שכל כולה רפואת הגוף והנפש. וכשלאדם אין את השעה הזו, מה הפלא שהוא לא מאושר ושמח?!

 

אז אתם אוהבים את עצמכם או לא? ההוכחה והתשובה נמדדת בשעה!

 

מאמרים נוספים בנושא:

תגשימו חלום

מחשבים מסלול

יצאתי לחפש את עצמי

רק חצי שעה

עזוב הכל, זאת השעה שלך

חברתי התפילה

קבוע, אבל בטוח

קפה עם מלאכים

החבר הכי טוב

הכלים שאלוקים נתן לי

שיחה עם אלוקים

אלוקים, אפשר שאלה?

 

אף אדם לא יכול להבין ולתפוס את הגדולה של רבי נחמן מברסלב. הוא ידע את כל התורה כולה – בגלוי ובנסתר, בקיא בחכמת הקבלה, שולחן ערוך ועוד. הנשמה שלו הייתה מסוגלת להתנשא לגבהים עצומים בעולמות הרוחניים והוא ראה דברים שרק מעטים זכו לראות. את כל חייו הוא הקדיש לעבודת הבורא עם סיגופים ועבודות רוחניות שבן אדם רגיל לא היה עומד בהן. ולמרות כל זאת – רבי נחמן אמר שהתבודדות היא מעלה עליונה מן הכל, ואם הוא היה מגלה את המעלה הזו לפני כן הוא היה משתמש בה במקום כל סיגופי הגוף.

 

כשאדם מדבר עם בורא עולם בשפה שלו ואומד את עצמו כל יום, בוחן את הברכות שקיבל כל יום ומודה עליהן ולא מקבל שום דבר כמובן מאליו, הוא מגלה כמה סיבות יש לו לומר תודה כל יום וליבו מתמלא בשמחה. כל הבעת תודה פותחת בפניו דלת של ישועה. וגם אם קשה לדבר, וזה קורה, רק להיות עם בורא עולם במשך שעה זה משהו שמשפיע על האדם שפע של ברכות, וזה לכשעצמו דבר גדול. כי מי בכל העולם הזה יכול לעזור לנו? רק הקב"ה! "אין עוד מלבדו" שתמיד נמצא שם בשבילנו ולצדנו!

 

רבי נחמן מברסלב ציווה עלינו להיות בשמחה כל השנה כולה – "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד"! – הדיבור עם בורא עולם על בסיס יומי מסייע לאדם לשמור על השמחה הזו. ולא רק, על ידי הודאה ותודה אדם זוכה לניסים ונפלאות. שער הישועה נשאר פתוח בפניו וכך גם ההצלחה שתמיד מאירה לו פנים. וכל הדברים הנפלאים האלה מושפעים לו משמים, כי בורא עולם שמח להעניק לו עוד סיבות לומר תודה. אמירת "תודה רבה לך בורא עולם" ממשיכה את רגעי ההצלחה. והצלחה, כדרכה, גוררת הצלחה.

 

ועדיין, חשוב מאוד לזכור שבשעה זו עלינו לשפוט את עצמנו בהגינות. בשום פנים ואופן לא לרדוף את עצמנו, אלא רק להסתכל על הנקודות הטובות. כי כמו שאיננו יכולים להמשיך לצעוד בחיים בלי האמונה בבורא עולם, אנחנו חייבים להאמין בעצמנו, בכוח ובכישרונות שבורא עולם העניק לנו למלא את המשימה שלנו בעולם הזה. וגם, להאמין בכוח התפילה שהוא העניק לנו, כוח שהופך עולמות. אדם מרגיש מעודד ומלא אנרגיות להמשיך הלאה כשהוא רואה שהוא משיג דברים בכוח התפילה. וכשהאושר הוא הידיעה שיש תמיד מישהו שם בשבילנו, זו סיבה מספיק טובה להעניק לעצמנו את המתנה העצומה הזו ולהתחזק בה.

 

אבל מה קורה פעמים רבות? אנשים פונים אלי ואומרים לי, שהיצר הרע מיד קופץ עליהם ומנסה לשכנע אותם ש'מי הם בכלל שידברו עם בורא עולם? הקב"ה נמצא שם למעלה, בכלל לא מקשיב, אפילו לא מעוניין לשמוע את הקול שלך. לך תנצל את הזמן שיש לך בעולם על דברים אחרים, לך תהנה, כי אין שום דרך לרצות את בורא עולם….' והקול הזה, לצערנו, לא מגיע רק מבפנים אלא גם מבחוץ – או מאנשים רחוקים שמנסים להשפיע על אחרים, או מאנשים שהיצר הרע שלהם עובד עליהם שעות נוספות והצליח להפיל אותם במלכודת שלו ולהחליש אותם ואת הסובבים אותם.

 

לכן – אל תקשיבו לאף אחד מהקולות הללו! היצר הרע שקרן גדול! הקב"ה אוהב אתכם כפי שאתם והוא מתענג מכל אחד מאיתנו, מהדיבור הפשוט והנעים שלנו – של הילדים הקטנים שמדברים עם אבא! כמו שאתם אוהבים לשמוע את הקול של האדם האהוב עליכם – בן/בת הזוג, ילדים, משפחה, חברים, כך בורא עולם מתענג כשהוא שומע אותנו בתפילה האישית. וכשאנו עושים חשבון נפש ובודקים את עצמנו, אף אחד לא יכול לשפוט אותנו או לומר משהו שלילי עלינו – אפילו לא המלאך המקטרג!

 

יש יותר טוב מזה?

 

זאת המתנה והנחמה הגדולה שקיבלנו בדור הזה, ולא נשתמש בה?!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה