המתחזה

פגשתי הרבה אנשים שנפלו ברשת שלו, שהפכו לאנשים אובססיביים מלאי חרדות, מיואשים ומפוחדים בגלל שהם לא מושלמים. יהודית חנן חושפת את המתחזה.

4 דק' קריאה

יהודית חנן

פורסם בתאריך 04.04.21

מכירים את המתחזה? יכול להיות שפעם, ואולי גם יותר, פגשתם אותו פנים אל פנים. כן, זה אותו אחד שבא הלוק הדתי ומציג את עצמו כקול היהודי שלכם עם כל הטריקים והתחבולות, כדי לפתות אתכם ולגרום לכם להאמין שהמניעים שלו טהורים ושהוא רק מתכוון לעשות לכם טוב?

 

תיזהרו ממנו.

 
ה״בשורה״ העיקרית שלו עבורכם, בגדול, היא – שאתם צריכים להיות יותר ממי שאתם וממה שאתם מסוגלים לעשות. הוא כאן כדי לסבך לכם את האמונה.

לאנשים עם הערכה עצמית נמוכה הדרישה להישגים ומעלות רוחניות יכולה להיות הנוסחה המושלמת לעינוי רגשי, דרך נוספת להנחית אותם לקרקע ממקום של ייאוש וצער נוראי.

הכרתי נשים שקיימו כל חודש את מצוות טהרת המשפחה היקרה מכל, אבל בעזרתו של אותו מתחזה ההליכה למקווה כל חודש הפכה לסיוט, הפחד שהן לא התכוננו מספיק או לא טבלו כמו שצריך, למרות שהכל היה כשר וכהלכה כפי שאמרה להן הבלנית ושאין להן בכלל ממה לחשוש, לא הרפה ובלא מעט מקרים אף גרם להן לחזור על עקבותיהן ולטבול שוב שמא ואולי זה לא היה טוב, למרות שלא הייתה שום סיבה פרט לרדיפה העצמית, שהיא המומחיות של אותו מתחזה לגרום לאדם להגיע למצב כזה.

 
כמו בכל מקום, גם בעולם הרוחני ישנם אנשים הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית, ocd, וההלכות מספקות אינסוף הזדמנויות להגיע למקום של ספק שיכול לגרום לעינוי נפש לא קטן. בחורים צעירים שרק למדו לצלול בעולמה של ההלכה יכולים להעביר שעות רק כדי להגיע לנקודה מסוימת, שאליה אפשר להגיע בקלות ובצורה נכונה בעזרת אדם בקי שיורה להם את הדבר הנכון, אבל הספקות שמנקרים בהם בלי סוף שמא ואולי לא פוסקים, שוב, כתוצאה מעבודתו מושלמת של אותו מתחזה נוכל, וזה מצער.

בעלי, שהוא מורה הלכות, מקבל כל יום פניות היסטריות מאנשים שכל כך בטוחים שהם עשו משהו בניגוד להלכה, דבר שמתברר כלא נכון בכלל ורק החרדות שלהם הובילו אותם לפאניקה שאחזה בהם. ולא רק, הם גם לא מוכנים לקבל את העובדה שהם נהגו כשורה, כי המתחזה הצליח לשכנע אותם כל כך ולגרום להטיל ספק במה שמורה הוראה משיב להם כדת משה וישראל.

 

מאמרים נוספים בנושא:

הרודן הקטן

נעים מאוד, היצר הטוב

בוקר טוב, כאן הקדוש-ברוך-הוא

חיידקים טובים

הכלים שאלוקים נתן לי

בוקר לא רע, אחרי הכל

יש לי עורב קטן בראש

לא המוסיקה שלך עורב

הכלים שאלוקים נתן לי

צאו למסע

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת

פיל הברזל

בין המטופלים שטיפלתי בהם פעם, היה אדם אחוז באובססיה בכל מה שקשור לאכילה שלו, ועם ים של חרדות שכאשר הוא אוכל זה חייב להיות לשם שמים, לכן היה צריך לעשות ייחודים ולכוון שכל ביס יהיה מלא ביראה ושמא לא יגיע לידי אכילה כמו בהמה ועוד חרדות ומחשבות מהסוג הזה. איזה עצב נשפך לו מהעיניים, שום דבר בעניין האכילה שלו לא היה דרישה של התורה והיהדות. אחרי הכל, גם חומרות צריך לדעת איך לקיים

הייתה גם בחורה שנפלה לעצבות ודיכאון אם היא לא התפללה שלוש פעמים ביום, דבר שלא מתבקש ממנה בכלל והיא לא חייבת פרט לתפילה אחת. וגם תפילה זו צריכה להיות בלי רדיפה עצמית. מצוות, עושים בשמחה לא מתוך עצבות!

מה הטעם בכל הסבל המיותר הזה?!? העינוי היומי שאנשים מוסיפים על עצמם מבלי שאף אחד ביקש מהם?

 

נכון, זאת העבודה של המתחזה – כן, היצר הרע, שיודע לעשות טריקים ותחבולות ולגרום לבן אדם לחשוב שהוא לא בסדר, ואגב לא רק בעניינים רוחניים אלא גם בזוגיות, חינוך הילדים, בנושאים חברתיים ועוד, איפה שהוא יכול לחבל ולהרוס הוא יפגין נוכחות במלוא העוצמה. כמובן שבעניינים הפנימיים של האדם עם עצמו הכי קל לו. כי בזוגיות, למשל, כשיש עוד דעה של בן/בת הזוג אז אפשר לקבל זווית ראיה נוספת שתכניס בחזרה את האדם לפרופורציה. אבל כשאדם מתעסק עם הפנימיות שלו בצורה לא נכונה ועם הכוונה עוד יותר לא נכונה, קרי היצר הרע, קשה לשכנע אותו שהוא טועה.

ובעיקר, כשהקול הזה משמיע את עצמו בתקיפות ואבל גם נשמע כביכול מאוד משכנע, ׳תגיד לי, הכל בסדר איתך? אתה לא רואה שאתה לא טוב בשום דבר? שאתה אפס? לעולם לא תצליח ואל תחלום בכלל על קרבת הבורא, או להיות במחיצתו אי פעם. אף אחד לא יכתוב עליך ספר ותגיד תודה אם לא תישרף בגיהינום ״הקל״. למה? כי תמצא את עצמך עמוק יותר, אל תשכח שהרגע חטאת (ואתמול ושלשום ושבוע שעבר ולפני חודשיים…)'

 
אנשים ששואפים לשלמות, לרוב, עושים את זה ממקום לא טוב. נכון, הכוונות שלהם רק טובות. אבל בפועל הכל יוצא להם הפוך. למה, כי הם כל כך אובססיביים לא לעשות טעויות, וכל מה שהם עושים מלווה במתח וחרדות, עצבים וכאב. אין להם שום תענוג במה שהם עושים, קל וחומר כשמדובר בקיום המצוות.

התוצאה? עצבות ורגשות אשמה, חוסר תקווה וייאוש שגורמים להם לא לנסות שוב, כי ׳ממילא אין לכם סיכוי. אתם אפסים לא מוצלחים׳ יטען המתחזה עם חיוך ערמומי מלא שיניים.

והוא, המתחזה, זוכה בכל פעם מחדש באוסקר על משחק והופעה שאפילו לשחקנים בהוליווד יש מה ללמוד ממנו. הוא גם מגלה על הבמה כשהוא אוחז בפסלון המוזהב שהוא המנטור הרוחני שלכם גם אם לא ביקשתם, אבל מכיוון שהוא אוחז במושכות של חייכם אז הוא גם ׳קוטף קרדיטים׳ ומתרברב בהם.

אבל נוכל הוא נוכל, לא יותר מזה וכך ראוי שתסתכלו עליו. את התסריט של ״ההונאה הגדולה״ בה אתם השחקנים הראשיים הוא כתב. הוא האויב שלכם, לא חבר. גם אין לו כוונות להיות אחד כזה. אתם חייבים להילחם בו עם האמונה והאהבה של בורא עולם אליכם, אלה הכלים האדירים שעומדים לרשותכם בכל רגע, בנוסף לארגז הכלים העשיר שקיבלתם מבורא עולם.

כלי חשוב נוסף שקיבלנו הוא זמן השינה, אז אנו אומרים קריאת שמע שעל המיטה: ״הריני מוחל וסולח לכל מי שהכיס והקניט אותי, או שחטא כנגדי״. כן, אנשים פוגעים אחד בשני כל יום, זה רגע מיוחד למחול ולעצום עיניים בשלווה ורוגע. ״ויהי רצון מלפניך השם אלוקי ואלוקי אבותיי שלא אחטא עוד״. כן, לא רק אנשים אחרים עושים את זה, גם כל אחד מאיתנו. הנה עוד סיבה לבקש סליחה וליהנות משינה ערבה ומתוקה.

אך אם ובלי כוונה חטאנו שוב, אנחנו אומרים את התפילה הזו גם בערב הבא ובזה שאחריו עד סוף ימינו, למרות שאנחנו שואפים לשלמות תיקון מעשינו צריך לזכור תמיד: אנחנו רק בני אדם, לא רובוטים.

אנחנו מקבלים שכר על המאמצים והרצון שלנו, התוצאות הן כבר מבורא עולם. רק אל תהרגו את עצמכם, כי זה כבר לפספס את המטרה. אנחנו צריכים לבחור בחיים. ואנחנו גם צריכים להיות שמחים. דרכה של התורה היא מתיקות ונעימות, ״דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום״! ואם זה לא מה שאתם מרגישים אתם לא בדרך הנכונה, אולי בתוך בועה ואשליה.

אל תשכחו, הקול המתחסד והמצטדק של המתחזה הוא לא אחר מקולו של היצר הרע בתחפושת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה