סותמים חורים

אומרים שבמעט עבודה משיגים תוצאות אדירות. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא רק להשחיז את הגרזן במקום לסתום חורים. הרב שלום ארוש על הגישה שעושה נפלאות בחיים.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

אם יש לכם בעיה במאזן ההכנסות וההוצאות, הנטייה הטבעית היא לנסות בכל הכוחות להגדיל את ההכנסות. למה? כי בהסתכלות, שהיא שטחית כמובן, נראה לנו שהכנסה נוספת תפתור לנו את הבעיות. אבל יועצים כלכליים אמיתיים יודעים שלרוב הפתרון טמון דווקא בבדיקת ההוצאות המיותרות שלנו. לרוב, ההכנסה לא הבעיה אלא דווקא ההוצאה וההתנהלות הכלכלית השגויה.

 

מומחי הכלכלה מדמים את המאזן לדלי מים. כאשר יש חורים בדלי – לא תעזור הגדלת הזרימה לדלי כי היא תמיד תיפלט החוצה, ולעומת זאת, כאשר הדלי שלם – גם במעט מים יתמלא הדלי.

 

ההסבר הזה די מוכר ומובן, אבל מסתבר שאנחנו יכולים ללמוד מכך הרבה מאוד לחיים האישיים שלנו. אנחנו אוהבים להשקיע בכמויות ובמאמצים, אבל פחות שמים לב לכלים וליעילות של העבודה שלנו

 

יעילות קודמת למאמץ

 

ישנה אמרה ידועה האומרת, "אם היו לי שמונה שעות לכריתת עצים, הייתי מקדיש שש מהן להשחזת הגרזן". כאשר משקיעים בשלמותם וביעילותם של הכלים, בעבודה מועטה אפשר לפעול הרבה יותר מאשר בשעות ארוכות וביגיעה גדולה עם כלים לא שלמים ולא יעילים.

 

וככה זה גם בחיים. הורים חושבים שאם ישקיעו בילדים הרבה כסף, ריצות ומאמצים – הם יראו פירות בעמלם, אבל המציאות היא שלרוב זה לא מועיל. מה שיכול להועיל יותר זו עבודה קצרה ומרוכזת עם כיוון ברור ומטרה, מתוך הדרכה נכונה. למשל, שיחה טובה, אכפתיות אמיתית, אלה דברים שמועילים הרבה יותר משעות רבות ולא ממוקדות.

 

כך גם בזוגיות – שיחה נכונה וקצרה עם הקשבה אמיתית ולב פתוח, טובה עשרות מונים יותר משעות ארוכות בפיזור הנפש שלרוב גורמות ליותר תסכול.

 

הרעיון הוא: שהמיקוד והיעילות של הכלים שווים הרבה יותר ממאמצים גדולים – בכמות ובאיכות.

 

וכך כמובן הוא הדבר גם ברוחניות. אדם מנסה להתפלל על דבר מסוים, למשל לפעול ישועה אותה הוא צריך, לשנות מידה שלילית ממנה הוא סובל, וכשהוא מרגיש שהוא לא נענה הנטייה הטבעית שלו היא להתייאש מפעולה זו, חלילה, או לנסות להשקיע יותר שעות ומאמצים שונים. טוב מאוד להרבות בתפילה, אך גם חשוב מאוד לשים לב ולבדוק האם התפילה שלנו "יעילה".

 

התפילה כמו הדלי – היא כלי לקבלת שפע. ובכל תפילה השפע זורם, השאלה היא – האם התפילה מסוגלת להכיל ולאצור בתוכה את השפע? היא צריכה להיות כלי שלם, גרזן מחודד, כדי שתפעל ביעילות מרבית ולהבאת התוצאות המיוחלות.

 

ומהי שלמותה? כיצד נהיה בטוחים שכלי התפילה שלנו אכן שלם ויעיל?

 

מאמרים נוספים בנושא:

להשחיז את הגרזן

עם הפנים קדימה

בית ספר לאהבה

בואו להכיר

לנצח כל רגע מחדש!

לא ביום אחד

להזיז את הגבינה

החיים בקופסה

יש חיים מחוץ לקופסה

אני, כי זה הכי מקורי

הדבר הכי טוב שקרה לך

 

שלמות התפילה היא האמונה המוחלטת בבורא עולם. הלב של התפילה הוא האמונה. תפילה עם אמונה חלשה היא תפילה חלשה. כמו גרזן קהה ודלי מחורר. לימוד נושא האמונה, הגברתה וחידודה – נותנים כוח ומעצימים את התפילה. אולם, האמונה עליה אנו מדברים היא לא רק כזו שהקב"ה יכול לתת. זה ברור, אבל לא מספיק כדי שהתפילה תהיה חדשה והכלים יהיו שלמים.

 

אלא, על אמונה שהקב"ה רוצה לתת. שלמותה של האמונה היא הידיעה הברורה שהקב"ה אוהב כל אחד מאיתנו, כל נברא, והוא שומע תפילת כל פה. וכן, גם את התפילה שלך! אמונה שהוא רוצה לתת שפע לנבראים יותר ממה שהם בעצמם רוצים לקבל. והאמונה שבורא עולם אוהב גם את הרשע הגדול ביותר ורוצה לעזור לו ולהחזירו בתשובה ולמוטב. אמונה שהוא נותן יד לשבים אליו ורוצה רק לעזור להם לתקן ולשפר את עצמם. והאמונה שהוא כביכול פונה מכל עיסוקיו ודואג לכם ולתיקונכם וחושב מחשבות כיצד לעזור לכל הפונים אליו באמת.

 

ה' שומע תפילת כל פה – כל תפילה, משמע, שהתפילה שלכם פועלת ועושה פירות. לכן, כשאתם מתפלים אתם חייבים להאמין שפעולה זו של התפילה מקובלת ורצויה ופועלת בשבילכם בשמים! בלי זה, יש לכם חור בדלי משום שהתפילה חסרה את מרכיב האמונה, שלמות הכלי.

 

לחדד את הגרזן

 

ואומר רבי נחמן מברסלב, שכל מילה בתפילה היא כלי, אבל אנו רוצים שהכלי יהיה שלם ויוכל להתמלא בשפע ובכל טוב ולהחזיקו. לכן, כשאנו נושאים תפילה ובקשה – בתפילה האישית ובהתבודדות, עלינו "לחדד את הגרזן" לפני התפילה. כלומר, לחזק את עצמנו באמונה השלמה והמוחלטת באהבה של הבורא אלינו וברצונו האינסופי להשפיע, להיטיב ולעזור לנו, ובאמונה בכוח התפילה ובפעולתה.

 

אבל יש יצר הרע, נכון? והוא תמיד יהיה שם ויאמר לכם, 'אתם לא ראויים למה שבורא עולם ייתן ונותן לכם…. הוא כועס עליך, התפילה שלך רחוקה מזו של הצדיקים… היא לא תפעל או תשנה משהו…' ועוד מחשבות כאלה ואחרות שכולן הן חורים וסדקים בדלי השפע, לכן אינכם מרגישים שהתפילה שלכם עושה פירות.

 

אך ברגע שאדם דוחה את כל מחשבות השקר והכפירה הללו, התפילה שלו משתפרת פלאים ויכולה לפעול ישועות גדולות מאוד. אפשר לומר על זה "טוב שעה אחת באמונה משעות רבות בלי אמונה", על משקל "טוב מעט בכוונה מהרבות שלא בכוונה".

 

 

הכל עניין של גישה! עם קצת עבודה תשיגו תוצאות נפלאות, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא רק להשחיז את הגרזן…

 

דעו עם מי אתם מדברים!

 

ולמה זו אמונה שלמה? כי כשבורא עולם שומע את התפילות שלנו ורוצה לעזור, לתת ולהשפיע – הוא בעצם מגלה לנו את מהותו. זו התכונה שלו, כמו שכתוב ""חסד א-ל כל היום" ו"רחמיו על כל מעשיו". זאת תכונה שלא קשורה למעשי הנבראים או לשם סיבה וגורם. לכן, הכרת מידותיו של הבורא היא הדבר המגדיר אמונה, שפירושה להכיר ולדעת אותו יתברך. אם אדם מתפלל לפני הבורא והוא לא מאמין שהוא רוצה לתת לו, זה אומר שהוא לא מכיר אותו, שהאמונה שלו חסרה והוא לא יודע לפני מי הוא עומד. הוא לא יודע איזה אבא רחמן ואוהב הוא בורא עולם, לכן אין פלא שהתפילה שלו חלשה מאוד.

 

זו סיבה מספיק תודה לחדד את היטב את הגרזן שלנו, להכניס לעצמנו לראש היטב לפני מי אנו עומדים וכמה בורא עולם רחמן ואוהב, כמה הוא רוצה לתת ולקרב, לעזור ולהושיע.

 

תמשיכו לבנות!

 

ואם זה אכן נכון ויציב לכל תפילה ובקשה, זה נכון שבעתיים לתפילות שאנו מתפללים על קרבת השם, על התשובה, תיקון המידות, הקדושה האישית והאמונה עצמה. זאת, משום שאז בוודאי התפילה שלנו חשובה ומקובלת ורצויה ובהחלט פועלת פי כמה וכמה.

 

כשאדם מבקש אמונה על קרבת הבורא, זה לא באמת משנה מי הוא ומה עשה עד הרגע הזה. אלא, הוא הופך לאדם אחר, למהות ומציאות אחרת, הוא חייב לדעת ולזכור זאת היטב כי בזו תלויה כל ההצלחה שלו.

 

התורה מספרת לנו על המשך בניית המשכן (פרשת תצווה). רבי נחמן מברסלב מלמד שכל תפילה בונה את המשכן, והיסוד של בניית משכן זה הוא האמונה שהבורא רוצה לשכון בתוכנו. "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". תאמינו שהקב"ה רוצה בעבודתכם, לשכון אתכם ולברך אתכם. הוא רוצה את התפילות שלכם, כי בעזרתן יהיו לכם כלים שלמים לבנות את המשכן, את קומת השכינה ובית המקדש, שיבנה במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה