קציצות תפוחי אדמה עיראקיות

קציצות תפוחי אדמה עיראקיות: מנה ראשונה תוספת או חטיף, תבחרו! עם טחינה, סלסה, רטבים חריפים או יוגורט סמיך, כל מטבל הולך. שוקי גלילי עם מתכון קציצות שאין להן שם.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 04.01.24

זמן הכנה: שעה | דרגת קושי: בינוני | חלבי/פרווה

 

הן מתאימות כמנה ראשונה, כתוספת או כחטיף. אפשר להגיש אותן עם טחינה, סלסה, רטבים חריפים, יוגורט סמיך, שמנת חמוצה וכמעט כל מטבל. הן יעבדו טוב גם בפיתה, עם חומוס, טחינה וסלט. ובכל זאת, אין להן שם.

 

הקציצות האלה הן גרסה מפושטת של מאכל עיראקי מסורתי בשם קובה פטטה – קציצות מתפוחי-אדמה מבושלים, ממולאות בבשר טחון מטוגן ומתובל.

 

הקוראים חדי העין ודאי כבר חושדים, וכנראה צודקים: מדובר ככל הנראה בעוד מאכל שנועד להציל שאריות מארוחת היום הקודם. נגיד, תפוחי אדמה מבושלים ונתח בשר כלשהו. ומה לעשות אם נשארו רק תפוחי אדמה? או לחלופין – אם יש צמחונים במשפחה?

 

אפשרות אחת היא – לחקות את הקציצה המקורית ולמלא את תפוחי האדמה עם תחליף צמחוני כמו בצל מטוגן, או תערובת של בצל מטוגן עם פירורי לחם, פטריות וכדומה. אפשרות אחרת היא – לערבב את הבצל המטוגן לתוך הקציצה ולגלגל אותה בפירורי לחם לפני הטיגון. זה פשוט ומהיר יותר ולטעמי גם התוצאה טעימה יותר.

 

 

לא מצאתי שם רשמי או מתכון מוסכם לקציצות הללו (הן דומות קצת אך לא זהות לע’רוק), אבל הגרסה שלפניכם עובדת. הציפוי בפירורי לחם מעניק לקציצות פריכות נהדרת, בשעה שהפנים נשאר רך. בכל מקרה, בסיום ההכנה תנו להן להתקרר קצת ולהתייצב. אחר כך אפשר לחמם מעט ולהגיש, או לאכול אותן קרות – חלק מהאנשים טוענים שהן יותר טעימות כך.

 

את התיבול הבסיסי אפשר לגוון, כשהתוספות האופייניות הן פפריקה, כורכום וכמון. אגב, התוספת של השומשום לפירורי הלחם (שאני באופן אישי מאוד אוהב) היא כנראה תרומה של המטבח המקומי חובב השניצלים. אפשר להוסיף או להחליף בשומשום שחור או קצח, או לוותר.

 

המצרכים

 

כמויות לכ-15 קציצות

750 גרם תפוחי אדמה יפים (או כמות דומה של פירה מאתמול)

1 בצל גדול

2 ביצים

3/4 כוס פירורי לחם

2 כפות קמח

חופן פטרוזיליה גדול קצוץ דק

3/4 כפית מחוקה מלח

פלפל שחור גרוס

 

לציפוי ולטיגון

פירורי לחם

שמן לטיגון

 

אופן ההכנה

 

1. מקרצפים את תפוחי האדמה ומבשלים בקליפתם במים מומלחים, עד להתרככות (כחצי שעה). מוציאים מהמים ומניחים בצד לקירור.

 

 

2. קוצצים את הבצל ומטגנים אותו על אש קטנה עד להזהבה, תוך ערבוב מדי פעם. ממליחים וממשיכים לאדות עד שהבצל שחום ומעט מקורמל.

 

 

3. מקלפים את תפוחי האדמה ומועכים לפירה. טורפים ומוסיפים את הביצים. מוסיפים את הבצל המטוגן, פירורי הלחם, הקמח, הפטרוזיליה הקצוצה, המלח והפלפל השחור. מערבבים היטב, עד לקבלת מרקם שמזכיר קצת בצק (אם צריך מוסיפים מעט קמח ו/או פירורי לחם).

 

 

4. מכינים צלחת עמוקה עם שכבת פירורי לחם בגובה של כ-2 ס”מ. מרטיבים את הידיים, לוקחים מעט מהתערובת (בערך 50 גרם) וצרים כדור. מעצבים לצורת קציצה שטוחה, עגולה או מאורכת, ומטגנים בשמן בגובה 2-2.5 ס”מ עד להשחמה יפה משני הצדדים ומוציאים לצלחת מרופדת בנייר סופג. חוזרים על הפעולה עם שאר התערובת.

 

 

כאמור, לא מומלץ להגיש מיד בסיום הטיגון, אלא להניח לקציצות להתקרר מעט ולהתייצב.

 

בתמונות המנה מוגשת עם שמנת חמוצה. דרך אחרת שחביבה עלי, היא להגיש אותן על מצע של טחינה סמיכה, לסחוט סביבן פלח עגבנייה עסיסי, לטפטף מעט סחוג או אריסה ולפזר מעט כמה עלי כוסברה.

 

בתיאבון!

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה