להילחם בחושך עם אור

איך משנים את העולם? איך הופכים את השנאה האנטישמית לקרני אור של טוב? דניס רוזן עם ארבעה טיפים שיעצימו את האחדות בינינו, את אהבת ישראל ואפילו יביאו שלום לעולם.

3 דק' קריאה

דניס רוזן

פורסם בתאריך 16.03.21

לאחרונה גלים של אנטישמיות שוטפים את העם היהודי כמעט בכל מקום בעולם – החל מדיבורים מלאי שנאה ועד למעשים מזעזעים, כמו פיגועי טרור אנטישמיים והרג חפים מפשע. זה התחיל באירופה, ומזה תקופה חווים את זה גם בארצות הברית. דברים שלא היו עולים על הדעת עד לפני כמה שנים, עכשיו 'מקובלים' ומקבלים תמיכה גם מהמון העם שנסחף אחרי גלי האנטישמיות הללו.

 

חשבתי על המצב הזה לא פעם. כי דבר ראשון – זה כואב לי שבני עמי סובלים כך, ודבר שני – רציתי להבין איזה מסר יש לבורא עולם בנקודה זו אלינו? למה הוא מאפשר לדברים כאלה לקרות? נראה שעכשיו שונאים יהודים יותר מתמיד. וזו התשובה המתוקה שקיבלתי ממנו: לכן, עכשיו יותר מתמיד אנו צריכים להגביר את האהבה והאחדות בינינו!

 

זאת לא איזו סיסמה מעורפלת או עוד סלוגן חברתי שנאמר וזהו. אנחנו חייבים לפעול בצורה קונקרטית ולהפוך את המסר הזה למטרה אישית של כל אחד מאיתנו, לתת את הדעת על עניין זה בחשבון הנפש היומי שלנו. אנחנו חייבים לאהוב אחד את השני ולהפגין את האהבה הזו, לא רק כלפי אלה שאנחנו אוהבים כי הם דומים לנו, כי הם בני משפחה חברים או מה שלא יהיה, אלא דווקא כלפי מי ששונים מאיתנו, אותם אנשים שלא פעם מעצבנים אותנו, שההתנהגות שלהם לא כמו שלנו, אלה שיש לנו איתם חוסר הסכמה. זה בהחלט דבר שקשה לעשות, אבל זו בדיוק הגישה שיכולה לעשות רושם עצום בנקודה זו על כולם. והמון שינויים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

לדבר מהלב

תגרמו למישהו לחייך

ממ"ח: מבט, מילה וחיוך

בשבילי חיוך, בשבילו כל עולם

חוק חיוך חובה!

גלגול של חיוך

זה חיוך!

חיוך לא פשוט

החיוך של הרב שלי

שירות עם חיוך

אין כמו מחמאה

מילה טובה או תרופה?
לתת ולקבל מחמאה

לב טוב, מילה טובה

 

הנה כמה נקודות חשובות שיכולות לעזור לנו במשימה המתוקה והנפלאה הזו:

 

לא מדברים רע! – זה הדבר החשוב והראשון, לא לדבר רע על אף אחד כך מונעים מחלוקות, שנאה ושאר רגשות שליליים שמקבלים 'כבונוס' מדיבורים כאלה. התוצאות של דיבור רע, כידוע, הן הרסניות וכואבות גם למדבר וגם לשומע וגם לזה שדיברו עליו (כפי שמסביר החפץ חיים בהלכות שמירת הלשון). אבל לעומת זאת, הדיבור החיובי הוא פי מאה טוב יותר מהשלילי. הגאון מוילנא אומר שכאשר אדם נמנע מלדבר לשון הרע הוא זוכה לאור עילאי שלא ניתן לשער ולתאר. אין ספק שכאשר אדם מתנגד לפיתוי של שמיעת או אמירת מבזק רכילות עסיסי, אפילו הכי 'יבש' וחסר תיאורים מבעבעים, הפעולה הזו מושכת טוב לעולם ולעם ישראל.

 

חפשו את הטוב! – זה הדבר השני החשוב שצריך לעשות, למצוא את הטוב בסובבים אותנו. לא משנה כמה חוסר הסכמה יש בינינו, באדם העומד מולכם יש מעלות נפלאות שבורא עולם טבע בו. בורא עולם יצר כל אחד מאיתנו, לכן לעומד מולנו בוודאי יש תכונות נפלאות ראויות לשבח. וזה תלוי בנו אם נחליט לראות את המעלות הללו ולהתמקד בהן. כאשר מתעלמים מהחסרונות של הזולת ושמים את כל הפוקוס על הטוב שבהם, גם בורא עולם ינהג איתנו כך – הוא ישים את כל הפוקוס שלו על הנקודות הטובות שלנו.

 

להתפלל אחד על השני כל יום! – צעד חשוב מאוד שהוא ממש בבחינת אוויר לנשימה – להתפלל כל יום בתפילה האישית שלנו על עם ישראל. חשוב לנסות להתפלל גם על אלה שציערו אותנו, שאמרו מילה לא במקום, שעשו משהו שפגע בנו. כל יום כמה דקות של תפילה על עם ישראל לזכות בכל הטוב – ברוחניות ובגשמיות, כפי שאומר הרב שלום ארוש, ושנזכה גם ללמוד אמונה ולדבר עם בורא עולם בשיחה היומית כל הזמן.

 

 

בעולם מפיצים נגדנו שנאה? התשובה לכך תהיה שנפיץ אהבת חינם אחד כלפי השני…

 

שמעתי מהרב אליעזר רפאל ברוידא שמשהו קורה כשאדם מתחיל להתפלל על אדם שיש לו איתו קשיים בקשר, כי האדם הזה פתאום יתחיל להסתכל עליו עם חיבה וכל הזעם או השנאה כלפיו יקרסו בתוכו כמו מגדל קלפים. וגם אם זה לא יקרה כל כך מהר, התפילה על עם ישראל מעוררת רחמים עצומים ונפלאים על העולם ועל עם ישראל, ומקרבת את האדם לבוראו.

 

צדקה לכל מצב! – אני ממליץ בחום לשים לידכם קופת צדקה בבית או ליד המחשב בעבודה (אם זה אפשרי). בכל פעם שתשמעו דיווח על מקרה אנטישמי שימו מטבע, וכשהקופה תתמלא תרמו את הכסף הזה. ומיד לאחר ששמתם מטבע אמרו תפילה קטנה ומתוקה מהלב על עם ישראל ועל השלום בעולם כולו, ושכולנו נזכה לקרבתו של בורא עולם.

 

בעזרת הפעולות הקטנות אבל הגדולות והנפלאות הללו, אנחנו יכולים לשנות את העולם, להפוך את השנאה האנטישמית לקרני אור של טוב. כשנגביר ונעצמים את האחדות בינינו, את אהבת ישראל, זה בהחלט ימשוך עלינו רחמים עצומים משמים, ברכות לרוב והגנה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה